مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی خبر داد؛

با سه سال درآمد ماهیانه باید بتوان خانه خرید

عصر ساختمان- دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: بر اساس استاندارد جهانی، اگر سه سال از درآمد ماهیانه یک فرد تامین هزینه خرید مسکن را نکند، نشان‌دهنده این است که درآمد فرد کم‌تر از میزان استاندارد داشته باشد.

با سه سال درآمد ماهیانه باید بتوان خانه خرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، عاطفه حسنی‌بافرانی، در سلسله «نشست‌های آبادانی مشهد سناباد با موضوع موانع زیست‌پذیری شهر مشهد» که در پژوهشکده تعلیم و تربیت حاج محمود عباس‌زادگان برگزار شد، با بیان اینکه «پرداختن به یک تعریف واحد برای معنای زیست‌پذیری در جامعه امروز آسان نیست»، اظهار کرد: برخی برای تعریف زیست‌پذیری، بزرگی‌ شهرها، تراکم جمعیت و مقیاس‌های بزرگ اقتصادی در کلان‌شهرها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و یا برخی از نظریه‌پردازان، آرامش یا فرهنگ غنی را به‌عنوان نمادهای شهر زیست‌پذیر در نظر می‌گیرند و به طور کلی مفهوم زیست‌پذیری مفهومی موازی است.

    دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: دو موضوع نظری متفاوت در خصوص زیست‌پذیری وجود دارد که یکی از آن‌ها نظریه انتخاب است. به این معنی که شهرسازی موظف است فرصت‌های انتخاب را برای شهروندان بیشتر کند. در تعریف زیست‌پذیری چالش پیش ‌رو تعریف شهری است که مردم تصمیم می‌گیرند در آن زندگی کرده و شرایط اجتماعی رو به رشدی را در آن تجربه کنند و فضاهایی تشکیل شود که در آن تمام عملکردهای شهری را در خصوص توسعه پایدار در جنبه‌های زیست‌محیطی فرهنگی و اقتصادی فراهم آید.

    حسنی‌بافرانی با طرح این سوال که «چه چیزی شهر را زیست‌پذیرتر می‌کند؟»، اظهار کرد: با توجه به شاخص‌های جهانی و سازمان بین‌الملل 100 شاخص برای زیست‌پذیربودن شهر وجود دارد و ارزش‌های مختلفی در پنج گروه مختلف تقسیم شده‌اند که شاخص‌های آن به‌ترتیب امنیت، مراقبت‌های سلامت و بهداشت، امکانات آموزشی برای افراد، وجود زیرساخت‌های مناسب و در آخر محیط زیست سالم اعم از محیط طبیعی و فرهنگی است که در مجموع این شاخص‌ها 100 امتیاز را برای سکونت‌گاه افراد به ارمغان می‌آورد.

    وی با اشاره به اینکه «پایداری و امنیت 25 درصد شاخص‌های زیست‌پذیری را به خود اختصاص می‌دهد»، بیان کرد: پایداری و امنیت، شامل جرم‌های کوچک، جرم‌های خشن، ترس از عملیات تروریستی، احساس ناامنی از بروز جنگ‌های داخلی و... است. در دسته دوم دسترسی به خدمات بهداشت فردی و بهداشت عمومی باکیفیت مناسب، دسترسی به داروهای کم‌یاب و شاخص‌هایی است که توسط بانک جهانی برآورده می‌شوند.

    دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: دسته سوم شاخص‌های زیست‌پذیری فرهنگ و محیط است که شامل آب‌وهوا، احساس مقبولیت اقلیم، نبود فساد اداری یا سازمان‌یافته، نبود محدودیت‌ برای افرادی که از طبقه اجتماعی فرهنگی و یا دارای مذهب خاصی هستند، می‌شود.

    حسنی‌بافرانی در خصوص نقش سانسور در زیست‎پذیری یک شهر، عنوان کرد: سطحی از سانسور در خصوص دسترسی به اطلاعات در تمام کشورهای دنیا وجود دارد؛ اما مهم این است که سطح یا طبقه‌بندی سانسور در کدام قسمت از اطلاعات اعمال می‌شود، آیا برای اطلاعاتی که در زندگی روزانه ما تاثیر دارند استفاده می‌شود یا برای اطلاعاتی در حوزه‌ای که مردم نقشی در تصمیم‌گیری آن ندارند؟

    دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی گفت: دستیابی به فرصت‌های ورزشی و فرهنگی، دسترسی به تامین آب مورد نیاز و خدمات و کالاهای که به طور روزمره باید مورد استفاده قرار بگیرند، ابتدایی‌ترین شاخص‌های مهم زیست‌پذیری هستند. در گروه زیرساخت‌ها کیفیت شبکه راه‌ها کیفیت حمل‌ونقل عمومی، ارتباطات بین‌المللی، پیش‌بینی و پیش‌نگری تامین انرژی و دستیابی به ارتباط‌های راه دور زیر مجموعه شاخص ‌های اصلی در نظر گرفته می‌شوند.

    وی با بیان اینکه «شاخص استانداردی برای میزان درآمد یک فرد برای خرید مسکن و زیست‌پذیری وجود دارد»، اظهار کرد: موضوع مسکن در گروه زیرساخت‌ها قرار دارد؛ به طور مثال زمانی که صحبت از دسترسی مناسب به مسکن می‌کنیم، دسترسی به زمین مناسب برای ساخت مسکن مسئله مهمی محسوب می‌شود و توانایی پرداخت هزینه برای خرید مسکن به طور استانداردی که وجود دارد این گونه است که اگر سه سال از درآمد ماهیانه یک فرد تامین هزینه خرید مسکن را نکند، نشان‌دهنده این است که درآمد فرد کم‌تر از میزانی است که باید وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه « زیست‌پذیرترین شهرهای دنیا در ثروت‌مندترین کشورهای دنیا نیستند»، تصریح کرد: اگر به نمودار ثروتمندترین شهرهای دنیا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم زیست‌پذیر ترین شهرهای دنیا در ثروت‌مندترین کشورهای دنیا نیستند و حتی مولدترین اقتصادهای دنیا نیز نیستند.

    حسنی‌بافرانی با اشاره به اینکه «بیش‌ترین مقدار نرخ رشد مثبت در شاخص‌های زیست‌پذیری در 5 سال منجر به سال 2016، متعلق به ایران است »، افزود: ملبورن با توجه به شاخص‌های زیست‌پذیری رتبه نخست را در بین شهرهای دنیا دارد و بیش‌ترین افت امتیاز‎های زیست‌پذیری مربوط به «کیف» در اکراین است و دمشق ، توکره در لیبی و دیترویت در آمریکا و مسکو در روسیه کشورهای دیگر از نظر افت امتیاز زیست‌پذیری هستند.

    دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی نظام مهندسی خراسان رضوی افزود: اگر شهری امتیاز بین 80 تا 100 را بگیرد، نشان‌دهنده وجود چالش‌های بسیار کم در خصوص استانداردهای زندگی است و اگر امتیازی بین 70 تا 80 باشد، نشان‌دهنده این است که زندگی روزانه فرد را خطری تهدید نمی‌کند، اما امتیاز کم‌تر از 50 به این معنی‌ست که جنبه‌های موثر در زندگی افراد در معرض تهدید قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو