مدیران خودروعصر اعتبار

محمدسعید ایزدی مطرح کرد:

لزوم توجه به موضوع پدافند غیرعامل در حوزه شهرسازی

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت توجه به مقیاس سرزمینی و منطقه‌ای در حوزه پدافند غیرعامل گفت: مقیاس دوم مقیاس شهری است که در این خصوص نیز غفلت‌هایی داریم، به واقع باید ببینیم که در مجموعه شهری چه توجهاتی داشته و چه نکاتی را باید برای مقابله با حوادث در شهرها رعایت کنیم.

لزوم توجه به موضوع پدافند غیرعامل در حوزه شهرسازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی در همایش پدافند غیرعامل و مصون‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقل، راه و شهرسازی که در این وزارتخانه برگزار شد، درباره جایگاه پدافند غیرعامل در مهندسی شهری اظهار کرد: الزامات پدافند غیرعامل را می‌توانیم در سه مقیاس پیگیری کنیم که در صورت غفلت از هر یک از این سه مقیاس با صدمات و خسارت‌های جبران ناپذیری در نظام شهری و شهرسازی مواجه می‌شویم.

    وی بیان کرد: یکی از مقیاس‌ها که خلاء آن به شدت احساس می‌شود، مقیاس سرزمینی، منطقه‌ای ناحیه‌ای است که بسیاری از مسائل در پدافندغیرعامل می‌تواند در این مقیاس قرار گیرد.

    ایزدی در ادامه موضوعاتی نظیر مکان‌یابی جمعیت، مخاطرات مربوط به بحث سرزمینی و نقاط مرزی و مواجهه‌ با موضوع ایمنی و امنیت را نمونه‌ای از مسائل مربوط به مقیاس سرزمینی در این حوزه دانست و افزود: مقیاس دوم مقیاس شهری است که در این خصوص نیز غفلت‌هایی داریم، به واقع باید ببینیم که در مجموعه شهری و شهر چه توجهاتی داشته و چه نکاتی را باید برای مقابله با حوادث شهرها رعایت کنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از جمله سوالاتی که در این حوزه مطرح می‌شود این است که با توجه به شناسایی پهنا‌های گسل در شورای عالی شهرسازی توسط مرکز تحقیقات مسکن و ابلاغ آن در شهر تهران آیا به واقع این پهناها را می‌شناسیم و یا اینکه چرا بر روی فعالترین گسل‌های شهری ساختمان‌های بلند مرتبه می‌سازیم؟ مسئله‌ای که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

    وی با اشاره به سیل اخیر و خسارت جدی به بخش زیادی از مسکن مهر درباره طراحی راه‌ها و مسیر‌ها اظهار کرد: سیل اخیر به علت ساخت و ساز‌ها در حریم رودخانه بوده که نشان می‌دهد به الزامات و دستورالعمل‌ها کم توجه بوده‌ایم.

    ایزدی همچنین گفت: در چند سال اخیر رودخانه‌های شهری که نقش حیاتی در شهر داشتند، تبدیل به خیابان شده، درنتیجه باران به دلیل رفتار نادرست ما در ساخت شهرها دیگر از مسیر طبیعی خود عبور نمی‌کند که رفتار ما در حوزه شهرسازی غلط بوده و حوزه زیستی را به مخاطرات جدی مواجه کرده است که توجه به این الزامات در مقیاس شهرسازی بسیار ضروری است.

    وی درباره مخاطرات ناشی از همجواری‌ها در ساخت و ساز هم به لحاظ کاربری و کارکردی بیان کرد: نقاط بسیار بحرانی وجود دارند که حوزه زیستی پرجمعیتی را در کنار آنها قرار داده ایم که باید در مقیاس شهر و شهرسازی این موضوع مورد اولویت قرار بگیرد و در مرحله بعد در مقیاس محله به همجواری ها توجه کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهری با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته 6 سند برای تدوین دستورالعمل الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفته، تصریح کرد: در طرح های توسعه عمران شهری بررسی ها انجام شده، به تصویب شورای شهرسازی رسیده و چاپ شده است و سند دوم سندی است که این الزامات را برای طرح های روستایی و روستاهای مرزی پیش بینی می‌کند و سند سوم نیز این اصول و ضوابط را در طرح‌های کاربری ملی، منطقه ای و ناحیه ای دنبال می کند.

    وی اظهار کرد: سند چهارم اصول و ضوابط را برای طراحی شهر‌های جدید و مسکونی پیش بینی می‌کند که سند پنجم نیز به مکان یابی طرح‌ها و شهرک‌های صنعتی و سند ششم به طرح‌های محله محور می‌پردازد و این اسناد در دستور کار مدیرکل‌ها قرار گرفته که امیدوارم پس از بازنگری آنها به نتایج مطلوب برسانیم و به عنوان اسنادی راهنما برای تمام دست اندرکاران و متولیان مبنای کار قرار دهیم.

    ایزدی پدافند غیرعامل را موضوع بسیار بااهمیتی دانست که به طور جدی در طول سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده است و افزود: زمانی که آسیب جدی ناشی از توفان، سیل و زلزله به شهر‌ها وارد می‌شود توجه ها به این موضوع جلب می شود اما پس از مدتی این موضوع به فراموشی سپرده می شود.

    وی ابراز امیدواری کرد: متولیان امرات مسیر پایداری را برای رسیدن به راهحل‌های کارآمد جست و جو کنند و در حوزه شهرسازی تا سال آینده تعهد می دهیم که بتوانیم الزامات و اسناد را در مقیاس سرزمینی، شهری و منطقه ای تدوین و به جامعه تخصصی ارائه دهد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهری درباره بافت‌های فرسوده نیز اظهار کرد: یک سوم یکی از مساحت شهرها و بیش از یک سوم از مردم کشور در مناطقی زندگی می کنند که با خطرهای جدی روبرو هستند که در بعضی از شهر‌ها این میزان به شکل غیرقابل باوری گسترده است به عنوان مثال در شهر چابهار، 64 درصد شهر حاشیه نشین هستند.

    وی تصریح کرد: وضعیت زیرساخت ها، وضعیت خدمات و میزان استفاده از مصالح با دوام و کیفیت ساختمانی در شرایط نامناسبی قرار دارد.

    ایزدی ابراز امیدواری کرد: بافت فرسوده که امروز در دولت به عنوان ضرورت مورد توجه قرار گرفته، موضوع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوع مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی