مدیران خودروعصر اعتبار

پیش‌بینی رونق شکست خورد

توقف رشد بازار مسکن در نیمه دوم سال

عصر ساختمان- با وجود به رشد هر چند اندک معاملات خرید، فروش و اجاره مسکن در تابستان سال جاری، شاهد بازگشت رکود به این بازار با وجود پیش‌بینی‌های کارشناسان مبنی بر رونق در نیمه دوم سال جاری هستیم.

توقف رشد بازار مسکن در نیمه دوم سال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، با گذشت یک ماه از نیمه دوم سال جاری شاهد کاهش تقاضا برای خرید مسکن و اُفت تب و تاب بازار اجاره بها هستیم.

    این در حالی است که کارشناسان بازار مسکن نیمه دوم سال جاری را فصلی جدید برای رشد معاملات این بازار پیش‌بینی کرده بودند که در واقعیت شاهد کاهش تقاضا در خرید و فروش و حتی اجاره هستیم.

    گزارش از بازار مسکن نشان می دهد همزمان با کاهش یک باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت ها نیز به طور ناگهانی فروکش کرده است. این در حالی است که در ماه های تیر و مرداد تابستان امسال شاهد افزایش 15 تا 25 درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم؛ ولی روند کاهش معاملات در شهریور ماه آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

    بازار مسکن شهر تهران با وجود پنج عامل محرک نزدیک شدن قیمت به کف، رشد نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان، التهاب بازار اجاره در تابستان امسال، کاهش نرخ سود بانکی و انتظار برای کاهش سود تسهیلات مسکن، هنوز تغییر مسیری به سمت خود رونق نداده است.

    به علاوه انتظار می‌رفت 15 هزار میلیارد تومان سرمایه از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار مسکن کل کشور مقداری خرید و فروش را افزایش دهد که این امر در واقعیت چندان محقق نشد و در نیمه دوم سال شاهد رکود مجدد در معاملات بازار مسکن هستیم.

    در این باره محسن سرحی کارشناس بازار مسکن گفت: مسکن صرفا یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه در کشور ما مسأله ای کاملا اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که از همه شرایط حاکم بر این فضاها تأثیر می پذیرد. بنابراین بدون در نظر گرفتن این شرایط، پیش بینی از آینده وضعیت مسکن از پیش محکوم به شکست است.

    وی در ادامه افزود: مسائلی همچون اشتغال و کاهش یا افزایش افراد جامعه به عنوان مسائل اجتماعی، تغییر سبک زندگی و علاقه مندی ایرانیان به زندگی در خانه هایی با فضاهای لوکس را به عنوان نمونه ای از مسائل فرهنگی را به عنوان یکی از مسائل سیاسی مؤثر بر بازار مسکن نام برد.

    کارشناس بازار مسکن یادآور شد: پیش بینی آینده بازار مسکن در سال 97 نیز هر چند پیش‌ فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متنوع بازار مسکن است؛ اما با این حال آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است که رشد و رونق قیمت مسکن و به طور کلی بازار املاک، حول و حوش نرخ تورم عمومی خواهد بود.

    براساس این گزارش علی رغم پیش بینی ها، بازار مسکن به سرعت دچار رکود شد و علت آن فضای حاکم بر اقتصاد کشور است که دولتمردان علیرغم وعده های متعدد هنوز نتوانسته‌اند برای آن بیاندیشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی