مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ و‌ مسکن خبر داد:

آغاز همکاری مشترک سازمان ملی زمین‌و‌مسکن و سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد

عصر ساختمان- مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن با اعلام آغاز همکاری مشترک آن سازمان با سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد به مردم هشدار داد تا از خرید زمین‌های شبهه‌ناک خودداری کنند و گفت: مردم قبل از آنکه نسبت به خرید زمینی که برایشان ابهام دارد حتما با ادارات کل راه و شهرسازی استان بخش سازمان زمین‌شهری و املاک مشورت کرده و استعلام کنند تا مطمئن شوند زمین متعلق به دولت نباشد.

آغاز همکاری مشترک سازمان ملی زمین‌و‌مسکن و سازمان نوسازی در بافت‌های ناکارآمد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی درباره همکاری آن سازمان به منظور اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، نکاتی را ارایه کرد.

    عظیمیان با اشاره به این مطلب که سازمان ملی زمین‌و‌مسکن مستقمیا در بافت‌های ناکارآمد شهری زمین ندارد، گفت: به منظور محقق شدن یکی از چهار اولویت دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بمنی بر ساماندهی مناطق مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری، سازمان ملی زمین و مسکن اعلام آمادگی می‌کند تا با همکاری سایر بخش‌های وزارتخانه به محقق شدن سیاست های وزارت راه و شهرسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری که صاحب تمامی امکانات روبنایی و زیربنایی هستند ورود جدی کند تا از این طریق، چهره شهرهای کشور به وضعیت قابل‌قبول و مطلوبی برسد.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: در همین رابطه نیز با دوستان در حال مذاکره هستیم و پیشنهاداتی نیز به وزارتخانه اعلام کرده‌ایم که در قالب برنامه تامین مسکن به وظایف خود اضافه کنیم. سازمان پیشنهاد کرده است که بافت‌های فرسوده و ناکارآمد بر اساس مطالعه و طراحی سازمان نوسازی و بهسازی باشد و اجرا نیز از سازمان باشد. اجرا به این صورت باشد که بخش‌هایی را به صورت مشخص تعریف کنیم و جزو وظایف کار خود قرار دهیم و به این ترتیب وارد این بافت‌ها شویم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس طرح‌های مطالعه‌شده، تخریب و نوسازی ساختمان‌های غیرقابل سکونت که مطالعات آن توسط سازمان نوسازی و بهسازی انجام شده است از محل منابع سازمان ملی زمین و مسکن، انجام می‌شود و سود حاصل نیز در همان بخش‌ها مجددا هزینه خواهد شد. بدین‌معنا، سازمان، سرمایه اولی را در 30 نقطه کشور هزینه می‌کند و پس از گذشت 2 تا 3 سال زمانیکه گردش، انجام و سودی حاصل شد بار دیگر سود حاصل در پیرامون همان بافت، مجددا سرمایه‌گذاری خواهد شد.

    وی مدت زمان سوددهی طرح فوق را 2 تا 5 سال عنوان کرد و گفت: آمادگی لازم برای سازمان ملی زمین‌و‌مسکن وجود دارد که به تدریج با کمک وزارتخانه (راه و شهرسازی) وارد بافت فرسوده شود. امیدواریم این برنامه اجرایی نیز شود که به زودی اعلام‌عمومی خواهد شد. در سه ماه آینده می‌توانیم اینکار را شروع کنیم.

    عظیمیان با تاکید بر این مطلب که اجرای بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری زمانبر است، گفت: به نظر می‌رسد مطالعات سازمان بهسازی‌و‌نوسازی، مطالعات مناسبی بوده است و در بسیاری از شهرهای کشور نیز انجام شده است. بدین‌معنا در این مرحله که مطالعات در حد قابل‌قبولی انجام شده است سیستم اجرا باید وارد شده، زمین‌ها خریداری شوند و تخریب و نوسازی آغاز شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای پیشنهادات ارایه شده از سوی سازمان ملی زمین‌و‌مسکن به وزارت راه و شهرسازی، علاوه بر حل مساله بدمسکنی و بی‌مسکنی، بافت‌های ناکارآمد شهری نیز به بافت‌های مناسب شهری برای سکونت و زندگی شهری تبدیل شوند.

    مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن همچنین یادآور شد: زمانیکه مردم برای تهیه مسکن و خرید زمین اقدام می‌کنند اطمینان حاصل کنند که زمین خریداری شده به جهت کاربری مسکونی و همچنین تملک زمین، مراحل قانونی را طی کرده باشد.

    عظیمیان ادامه داد: در حال‌حاضر، پرونده‌های بی‌شماری در محاکم تشکیل شده‌اند که به دلیل نااگاهی از وضعیت تملک زمین مشکلات عدیده‌ای را برای برخی از شهروندان ایجاد کرده است. بدین‌معنا زمین دولتی به عنوان زمین مسکونی و شخصی به افراد فروخته شده است.

    مردم از خرید زمین های شبهه ناک خودداری کنند

    وی تصریح کرد: خواهش ما این است که مردم قبل از آنکه نسبت به خرید زمینی که برایشان ابهام دارد حتما با ادارات کل راه و شهرسازی استان بخش سازمان زمین‌شهری و املاک مشورت کرده و استعلام کنند تا مطمئن شوند زمین متعلق به دولت نباشد.

    این مقام‌مسئول در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ادامه داد: مردم از خریداری زمین‌هایی که سند آنها شبهه‌ناک است جدا خودداری کنند.

    معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی همچنین گفت: اجرای مسکن‌اجتماعی، دغدغه مسئولان نظام و مردم است که اقشار کمتر برخوردار و ضعیف موردتوجه قرار بگیرند. در این زمینه، همکاری خوبی با بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی داریم که ان شاء‌الله امسال بتوانیم، زمین‌های موردنیاز برای اجرای طرح مسکن‌اجتماعی را به قیمت ناچیز تمام‌شده و نه قیمت روز، تامین کنیم. این کار سبب می‌شود تا خانواده‌های دومعلول بیشتری صاحب‌خانه شوند.

    عظیمیان ادامه داد: در تلاش هستیم تا با همکاری بنیاد مستعضفعان و بهزیستی تعهدات خود را اجرا کنیم. امیدواریم تا جاییکه امکانپذیر است پرونده مسکن مهر را که بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و فاقد مشکلات حقوقی هستند تا پایان سال جاری بسته شود. هرچند که معضلات و مشکلات مسکن مهر گریبانگیر دستگاه‌ها هست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی