مدیران خودروعصر اعتبار

بیشترین میزان خانه خالی در کدام استان‌ها قرار دارند؟

تبعات منفیِ منازلی که خاک می‌خورند

عصر ساختمان- تعدد خانه‌های خالی و حساسیت هر چه بیشتر نسبت به تامینِ مسکن ، این پدیده را به موضوعی مساله دار تبدیل کرده است.

تبعات منفیِ منازلی که خاک می‌خورند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  نیاز به سرپناه از دیرباز به عنوان یکی از جدی‌ترین نیاز‌های آدمی مطرح بوده، سرپناهی که امروز از آن تحت عنوان مسکن یاد می‌شود و بخش قابل توجهی ازهزینه خانوار را نیز مصروف خود می‌سازد. چه مالک و چه مستاجر، هر دو برای تهیه منزل و خانه مورد نیاز خود، هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند.

    البته، دغدغه مستاجران نسبت به مسکن و تامین آن، به مراتب بیشتر از مالکان بوده و به تعبیر دیگر روح و روان مالکان در این خصوص، بسیار آسوده‌تر از مستاجران است، مستاجرانی که هر ساله با استرس افزایش اجاره بها، تمدید قرارداد، جابجایی و اسباب کشی دست و پنجه نرم می‌کنند.

    رشد فزآینده نرخ مسکن در سالیان اخیر به میزانی بوده که امکان خانه دار شدن متقاضیان را بسیار دشوار ساخته، که البته پیش از این در قالب گزارشات گوناگون به ابعاد و زوایای متعدد این موضوع پرداخته شده است.

    در این میان، یکی از عوامل تشدیدکننده، اما پنهان مشکلات مسکن، معطوف به خانه‌ها و منازل خالی می‌شود که در خلوت خود روزهای متوالی را سپری می‌کنند، غافل از اینکه در بیرون از این منازل، بخش قابل توجهی از مردم برای تهیه و فراهم ساختن یک واحد آپارتمانیِ ساده، با مشکلات و دَردِ سَرهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

    مهدی مافی، کارشناس بازار مسکن، در گفتگو با خبرنگار مسکن، با بیان لزوم در مدار استفاده قرار گرفتن خانه‌های خالی اظهار کرد:  طبق برخی از گزارش‌ها، عمده خانه‌های خالی، مشمول منازل مستهلک و فرسوده و یا خانه‌های لوکس، اشرافی و گرانقیمت می‌شوند.

    وی افزود: باید میان این دو تفاوت و فاصله‌ای جدی قائل بود، زیرا برخی از خانه هایِ خالیِ فرسوده به دلیل ناتوانی مالکان آن در نوسازی و بهسازی رها شده اند اما در نقطه مقابل شاهد خالی بودن منازل لوکس و مجللی هستیم که از سر بی نیازی و خریدن زمان در راستای پیدا کردن مشتری و متقاضی توانمندتر بدون ساکن مانده اند. انتظار می‌رود قانون اخذ مالیات میان این دو باید بصورت متفاوت و با دو رویکرد جداگانه اجرایی و عملیاتی شود.

    مافی بیان کرد: آمار متعددی در خصوص تعداد خانه‌های خالی در کشور منتشر شده که حتی در صورت قائل بودن به حداقل تعداد خانه‌های خالی از حیث اعداد و ارقام، همچنان با رقمی قابل توجه مواجه هستیم که در صورت عرضه آن، بخشی از  مشکلات و نارسایی‌های موجود در بخش مسکن مرتفع خواهد شد.

    کارشناس بازار مسکن گفت: باید با تعریف و طراحی ساز و کاری مشخص نسبت به اختصاص و ارائه تسهیلات ویژه به خانه‌های فرسوده، مشروط به واگذاری آن به متقاضیان در قالب اجاره بها اقدام شود.

    وی افزود: طرح و ایده مذکور  تنها از حیث رفع مشکلات متقاضیان مسکن عنوان نمی‌شود، زیرا در صورت اختصاص وامی معادِلِ تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده، مشکل متقاضیان مسکن تا حدودی مرتفع می‌شود، بلکه طرح این ایده از این حیث قابل توجه است که در صورت عملیاتی شدن این طرح، علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی چنین اماکنی، از تجمع افراد معتاد و نابهنجار در چنین ابنیه و اماکنی جلوگیری می‌شود.

    مافی گفت: در نقطه مقابل انتظار می‌رود از دارندگان و مالکان منازل لوکس و اشرافیِ خالی، مالیات‌های سنگینی اخذ شود.

    وی افزود: برخی گمان می‌کنند اخذ مالیات هر چه بیشتر از طبقه مُرَفَه، نوعی از انتقام گیری از طیف مذکور است، در صورتیکه این ذهنیت و تلقی صحیح نیست، زیرا نفس اخذ مالیات به توزیع عادلانه و متوازن ثروت در جامعه معطوف می‌شود.
    تاملی بر تکثر و تعدد خانه‌های خالی در شهر‌ها و استان‌های کشور

    آنچنان که آمار‌ها  نشان می‌دهند، 18 درصد از خانه‌های خالی در کل کشور در پایتخت متمرکز شده و از این حیث شهر مذکور را می‌توان حائز رتبه نخست شهر‌های ایران از حیث خانه‌های خالی قلمداد کرد.

    بعد از تهران، اصفهان با بیش از 9 درصد از خانه‌های خالی در رتبه دوم قرار گرفته است.

    امری که به اعتقاد برخی کارشناسان بعد از برجام و امیدواریِ مالکان مبنی به گران شدن زمین و مسکن و حصول رونق دوباره، بصورت خالی رها شده اند تا شاید بعد از بروز تحولاتِ اقتصادی، با ارزش افزوده و حباب قیمتی احتمالی هر چه بیشتری همراه شود.

    استان خراسان رضوی با قریب به 195 هزار واحد مسکونی خالی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده که البته برخی معتقدند یکی از دلایل تکثر و تعدد منازل خالی در این خطه به ماهیت گردشگری استان مذکور باز می‌گردد که البته برخی با اجاره موقت آن به مسافران کسب درآمد می‌کنند.

    با همه این اوصاف،  ضرباهنگ نامنظم میان عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش نرخ اجاره بها و تشدید مشکلات متقاضیان مسکن شده، موضوعی که با عنایتِ هر چه بیشتر به آمار منتشر شده از سوی رسانه ها، (بیش از 5 میلیون مستاجر و دو میلیون و 600 هزار خانه خالی) بیش از پیش به عمق نارسایی مذکور پِی خواهیم بُرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی