مدیران خودروعصر اعتبار

مافی بیان کرد:

ایجاد قرابت نظری و فکری مناسب میان شهرداری، دولت و مجلس

عصر ساختمان- یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در شرایط کنونی قرابت نظری و فکری مناسبی در میان شهرداری، دولت و مجلس به وجود آمده است.

ایجاد قرابت نظری و فکری مناسب میان شهرداری، دولت و مجلس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پروانه مافی درباره مدیریت یکپارچه شهری پایتخت اظهار داشت: در شرایط کنونی و پس از بر سرکار آمدن اعضای جدید شورا و شهردار جدید تهران، فضا بسیار تغییر کرده است. نشانه‌های آن نیز به وضوح قابل دیدن است، کما اینکه کمتر از یک هفته پس از انتخاب شهردار جدید تهران، از او برای شرکت در جلسات هیئت دولت دعوت شد. در حالی که این امر پیش از این سال‌ها محور مذاکره بود و سرانجام هم به نتیجه نرسیده بود.

    نماینده تهران گفت: مصداق دیگر شکل گیری همکاری میان این سه نهاد اثرگذار، تشکیل مجمع 51 نفره امید تهران است. مجمعی که از 30 نماینده مردم تهران و 21 عضو شورای شهر تشکیل شده و بناست به صورت منظم رویکردها و راهبردهای حل معضلات شهر تهران را  مورد پایش و ارزیابی قرار دهد.

    مافی بیان کرد: مجلس مرجع تصویب قوانین در مقیاس ملی محسوب می‌شود و شورای شهر نهاد تدوینگر مقررات در سطح محلی است. به منظور مدیریت شهرها مجموعه‌ای از قوانین و مقررات تدوین و تصویب شده است. مرجع تصویب بسیاری از آنها از جمله قانون «شهرداری»، قانون «تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها»، قانون«عمران و نوسازی شهری»، «آیین نامه مالی شهرداری ها» مجلس بوده و از سوی دیگر شورا در حیطه تصویب بودجه‌های سالانه و برنامه‌های پنج ساله توسعه شهری، تعیین نرخ بعضی از عوارض و نظارت بر مسائل مالی و امور شهرداری‌ها مسئول است، بنابراین برای تصمیم گیری و سیاستگذاری منسجم و یکپارچه برای مدیریت امور شهرها، همکاری و همراهی این دو نهاد بسیار مفید خواهد بود.

    وی در ادامه گفت: به طور مثال اگر شوراها خواهان بسط شرح وظایف‌شان بوده و یا خواهان نظارت گسترده‌تری بر عملکرد نهاد اجرایی مدیریت شهری باشند، نیازمند ایجاد تغییر و اصلاح در قانون شوراها هستند که مصوبه مجلس را دارد. در طرف مقابل از آنجا که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم شهرها و روستاها محسوب می‌شوند، در مجموعه مراجعات مردمی بخش اعظمی از مطالبات مردم را در حوزه فعالیتی شوراها می بینند و تشخیص می‌دهند که برای رفع و رجوع آنها وجود بستری تعاملی و هم‌اندیشی میان مجلس و شورای شهر بسیار تسهیل‌گر خواهد بود. این نیاز به همکاری و همراهی در کلانشهر تهران که با مسائل و مشکلات پیچیده‌تر و در ابعاد گسترده‌تری روبه روست، بیشتر احساس می‌شود.

    نماینده تهران بیان کرد: واقعیت این است که در بسیاری از مواقع عدم کارآمدی مجموعه مدیریت شهری، دولت و یا مجلس شورای اسلامی در اذهان عمومی، محصول فقدان هماهنگی و همکاری میان این نهادهاست. به طور مثال در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده که در برنامه های پنجم و ششم توسعه به نوسازی سالانه 10 درصد از مساحت این بافت‌ها در کشور با همکاری و هماهنگی دولت و شهرداری تاکید شده است، دیدیم که این امر در دوره های گذشته و به دلیل اختلاف نظرهای مابین نهاد مدیریت شهری با دولت‌ها که البته عمدتا هم سیاسی بود، به سرانجام مطلوب نرسید و آمار کنونی از نوسازی عرصه های فرسوده، فاصله بسیاری با برنامه تدوین شده دارد.

    وی افزود: به عبارت دیگر اهمیت همراهی در آنجاست که منجر به تمرکز بر هدف مشترک با حداکثر توان و پتانسیل‌های ذی‌نفعان و کنشگران اصلی شده و این هم‌افزایی موانع احتمالی پیش رو را تضعیف کرده و از بین خواهد برد.

    مافی در پایان گفت: در مجموع فضای کنونی را می‌توان مثبت قلمداد کرد، زیرا مجموعه جدیدی که مدیریت شهری را بر عهده گرفته‌اند، ظرف دو ماه گذشته بسیاری از نگرانی‌های دولت و مجلس را مورد پیگیری قرار داده و به نوعی می‌توان گفت در شرایط کنونی قرابت نظری و فکری مناسبی در میان این سه نهاد پدید آمده است. فرضا مسئله ای که بر حوزه شهرسازی و معماری مناطق شهر تهران حادث شده بود و درآمدزایی از طریق اخذ جریمه از متخلفان به یک رویه تبدیل شده بود، با صدور دستور العمل‌های شهردار تهران به حالت تعلیق درآمد و این امر دقیقا در جهت خواست و نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قابل تبیین است که پیشتر در دوره مدیریت پیشین شهر تهران، بارها محل تذکر و نگرانی واقع شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار