مدیران خودروعصر اعتبار

محسن هاشمی در اختتامیه اولین کنگره بین المللی حقوق ایران؛

توسعه حمل ونقل ریل محور مصداق بارز حقوق شهروندی است

عصر ساختمان- رئیس شورای شهر تهران گفت: امروزه در شهر های بزرگ حق حرکت ازمصادیق بارز حقوق شهروندی است که توسعه حمل و نقل ریلی ضمن حفظ محیط زیست و توسعه پایدار می تواند موجبات بهره مندی شهروندان شود.

توسعه حمل ونقل ریل محور مصداق بارز حقوق شهروندی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محسن هاشمی در مراسم نخستین کنگره بین المللی حقوق ایران گفت :در تاریخ جهان و در تاریخ معاصر ایران موضوع حقوق شهروندی مطرح شده و خوشبختانه این امر تا کنون هم ادامه داشته است.

    وی افزود : این در حالی است که موضوع حقوق شهروندی چه در موازین اسلام و چه در کلام ائمه همواره مورد اشاره و تاکید بوده است چنانچه امیر المونین علی (ع) می فرمایند؛ "خداوند حق الناس را از حق الله برتر دانسته "پس احترام به حقوق بندگان احترام به حقوق خداوندی است.

    هاشمی تصریح کرد: بر همین اساس در سال 95 مقام محترم ریاست جمهور بر اساس اصل 134 قانون اساسی حقوق شهروندی را در 120 بند ابلاغ کردند که بر اساس آن شهروندان می توانند حقوق خود را استیفا کنند.

    وی با برشمردن برخی از موارد منشور حقوق شهروندی گفت : حق حیات، حق بیان اندیشه، حق بیان عقاید، حق توسعه پایدار و حق رفاه اجتماعی و در انتها حق امنیت و اقتدار ملی از جمله مصادیق منشور حقوق شهروندی است.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت : اما در کلان شهر های جهان و در ابر شهری ماند تهران حق حرکت هم جز حقوق شهروندی است، که بهترین نوع آن هم حمل و نقل ریلی است.

    هاشمی تصریح کرد : کلان شهری مثل تهران با جمعیت 8 میلیون و 700 هزار نفری به سبب وجود زیر ساخت های موجود جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است، و در نهایت گران بودن زندگی در آن بخش عمده ای از این جمعیت به حاشیه کشیده شده است به طوری که جمعیت تهران با شهر های اقماری بالغ بر 15 میلیون نفر است.

    وی افزود: با توجه به روند جمعیت پذیری مجموعه تهران و شهر های اقماری در 20 سال آینده 19 الی 20 میلیون نفر برای تهران و شهر های اقماری در نظر گرفته شده است. در چنین حالتی لازم است از استیفای حقوق شهروندی فقط به شهروندان تهرانی نگریسته نشود و مردم شهر های اقماری نیز مورد توجه قرار گیرند.

    هاشمی افزود: امروز می بینیم مردم ساعت ها در ترافیک حضور دارند لذا در ابر شهر تهران تنها روشی که هم امن و عدالت محور است مترو می باشد.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران، گفت : حمل و نقل ریلی باعث صرفه جویی در وقت و کم شدن الودگی هوا می شود و فضایی را هم روی سطح اشغال نمی کند.

    هاشمی خاطرنشان ساخت : متاسفانه در تهران به جای حرکت ریل محور به سمت خودرو محور رفتیم و این امر سبب شده که ما حق را به عموم ندهیم. بهره مندی شهروندان از حق حرکت هم یک نمونه از حقوق شهروندی است.

    هاشمی اظهار داشت : ما بر اساس برنامه جامع حمل و نقل باید 10 میلیون نفر را روزانه با حمل ونقل ریلی جابجا کنیم و در کنار آن شبکه بزرگراهی 300 الی 400 کیلومتری داشته باشیم. اما امروز می بینیم در کنار شبکه بزرگراهی قریب به 500 کیلومتر تنها 2 میلیون نفر با حمل و نقل ریلی جابجا می شوند.

    رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود : این در حالی است که توسعه حمل و نقل ریل محور باید برای شهر های اقماری نیز توسعه یابد، هم اکنون 700 هزار خودرو روزانه از شهرهای اقماری به سمت تهران می آیند که جمعیتی بالغ بر 1.5 میلیون نفر وارد تهران می شوند که در آینده این جمعیت به 3 الی 4میلون نفر خواهد رسید. بنابراین باید مترو برای شهر های اقماری نیز در نظر گرفته شود و امیدواریم در اینده نزدیک مترو به شهر های اقماری برسد.

    هاشمی گفت: ما احتیاج داریم در بخش حرکت ریل محور که شامل حفظ محیط زیست و توسعه پایدار است اقدانات موثر انجام دهیم تا جابجایی 10 میلیون نفری در روز را جوابگو باشد. این حقی است که شهروندان باید از مدیریت شهری مطالبه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار