مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهداری خبر داد

ارائه راهبردهای ارتقای ایمنی در بازار تهران

عصر ساختمان- رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ارتقای ایمنی بازار تهران نیازمند رویکرد اجتماعی بوده و راهکارهای لازم با هدف جلب مشارکت اصناف و کسبه ارائه شده است.

ارائه راهبردهای ارتقای ایمنی در بازار تهران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه هم اندیشی مرتبط با راهبردهای ارتقای ایمنی بازار تهران با رویکرد ایمنی و آتش نشانی با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مرتضی تورک معاون دادستان تهران، افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران، پیمان حسین محسنی شهردار منطقه 12 و نمایندگان دستگاه های مختلف شهرداری در ساختمان شهرداری منطقه 12 تهران برگزار شد.

    نگاهداری با اشاره به بازدید شهردار تهران از بازار و دستور وی مبنی بر بررسی وضعیت ایمنی آن در این جلسه به معرفی دقیق زیرساخت های موجود در بستر بازار پرداخت و گفت: شبکه آب رسانی و جمع آوری فاضلاب، توزیع و مصرف برق، شبکه گازرسانی، شبکه مخابرات، سیستم های حفاظت در برابر حریق، سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع و معابر و دسترسی ها از جمله مهم ترین زیرساخت هایی هستند که به منظور ایمنی بازار تهران باید مورد ارزیابی و ایمن سازی قرار گیرند.

    رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به حوادث روی داده در مجموعه بازار تهران در سال های اخیر، گفت: در این پروژه مطالعاتی، به منظور شناسایی تهدیدات مترتب بر بازار تهران تعداد کثیری از اسناد ستاد مدیریت بحران منطقه 12 و نیز مستندات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

    وی در ادامه سهم عوامل تهدید شناسایی شده در وقوع حوادث بازار تهران را ارائه کرد و اذعان داشت: شبکه برق با نقش 45 درصدی، تجهیزات با نقش 20 درصدی، و انفجار و نشت گاز با نقش 18 درصدی، اهم دلایلی بوده اند که در سال های اخیر موجب بروز حریق و حادثه در بازار تهران شده اند.

    نگاهداری در خصوص ماخذ مورد استفاده در این پروژه جهت شناسایی استاندارهای ارزیابی ایمنی در بازار تهران، به استانداردهایی همچون مقررات ملی ساختمان، استانداردهای منتشر شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مستندات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، استانداردها و ضوابط منتشر شده توسط شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران و استانداردها و ضوابط منتشر شده توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و معاونت آب و آبفای وزارت نیرو اشاره کرد.

    رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: این پژوهش با رسالت ارتقای ایمنی در بازار تهران در برابر وقوع خطرات غیرمترقبه طبیعی و انسانی صورت گرفته است و اهدافی چون کاهش سطح آسیب پذیری و ریسک پذیری بازار و افزایش قابلیت سرویس دهی را دربرمی گیرد.

    ارتقای ایمنی بازار تهران نیازمند رویکرد اجتماعی است

    وی تصریح کرد: ارتقای ایمنی بازار تهران نیازمند رویکرد اجتماعی بوده و در این طرح راهکارهای لازم با هدف جلب مشارکت اصناف و کسبه ارائه شده است.

    رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتقای قابلیت فرماندهی یکپارچه در سطح بازار، جلب مشارکت حداکثری اصناف و شهروندان در ارتقای ایمنی بازار و افزایش میزان رعایت الزامات استانداردهای فنی ایمنی را از راهبردهای اصلی ارتقای سطح ایمنی در بازار برشمرد و عنوان کرد: در این راستا به منظور پشتیبانی از راهبردهای مذکور، سیاست های اجرایی معینی پیش بینی شده است.

    نگاهداری در ادامه تصریح کرد: از جمله این سیاست ها می توان به توسعه مراکز عملیاتی مقابله با آتش سوزی و سوانح با اولویت نواحی جنوبی بازار، امکان مداخله هوایی در مواقع لزوم، به کارگیری تجهیزات با اولویت فناوری های روزآمد، سبک و قابل حمل و انجام مداخلات روبنایی و تقویت تجهیزات اطلاع رسانی با هدف کاهش وخامت و سرایت حریق اشاره کرد.

    به گفته رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، از دیگر سیاست های پیش بینی شده در این پروژه مطالعاتی، توسعه زمینه‌های لازم برای کاهش تراکم، اصلاح نوسازی بافت و فضای کالبدی بازار با حفظ ارزش‌های تاریخی و هویتی آن و اعمال استانداردهای سختگیرانه در مورد ساخت و سازهای صورت گرفته در بازار است.

    رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در پایان اقدامات عملیاتی پیشنهادی برای ارتقای سطح ایمنی در بازار تهران را مطرح کرد و گفت: مجموعه این اقدامات در پنج گروه مختلف شامل ارتباطات، تعاملات و ساز و کارها، هوشمندسازی و به کارگیری فناوری اطلاعات، آموزش و فرهنگ‌سازی، زیرساخت‌های فیزیکی و در نهایت ساختاری- مدیریتی- توانمندسازی تدوین و ارائه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار