مدیران خودروعصر اعتبار

جزیره کیش میزبان زیبایی های ویلای رَج

ایده ای که به بهترین شکل اجرا شد

عصر ساختمان: ایده یک طرح معماری فوق العاده در کیش از آنجا شروع شد که معماران این پروژه برای رفع مشکلات کار فرمای خود وارد کارزار طراحی پروژه ویلایی رج در جزیره کیش شدند.

ایده ای که به بهترین شکل اجرا شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، نیازهایی که هم از جنبه کمی و هکه از جنبه کیفی برای کارفرمای طرح اهمیت داشت.خلق فضاهای استاندارد و منطبق شدن کلیت خانه با حریم خصوصی در داخل و خارج، از مهم ترین برنامه های تیم طراحی ویلا بود. اما اولین مشکل گذر طراحان در ارائه یک طرح معمارانه عبور از فیلترهای ضوابط شهرسازی جزیره بودتا در نهایت بتوانند نیازها و خواسته های کارفرما را ارائه برآورده سازد. داشتن ساختمانی مدرن که در عین حال به معماری سنتی نیز توجه ویژه ای  داشته باشد و در عین حال به کاربردی بودن فضاهای داخلی نیز اهتمام بخشد. علاوه بر خصوصیات طراحی، سازگاری با شرایط اقلیمی منطقه (گرما و تابش شدید نور آفتاب) یکی از چالش های اصلی پروژه بود که در شکل گیری طرح و ایده اصلی ویلا تأثیرگذار شد.
ایمان معمار و علی راهی طراحان این ویلای زیبا به منظور تطابق با مقررات شهرسازی منطقه ای و نیاز به ایجاد یک سقف شیب دار دو طرفه در جهت شرقی-غربی، باید هماهنگی های لازم با شهرسازی و کارفرما را به بهترین شکل ممکن پیش برند (هماهنگی فوق برای ساخت یک ویلای مدرن بوده که با استانداردهای اجرایی و خلق ضوابط فضای خصوصی محور ساخته شود).
در طراحی پلان سعی شده تا خواسته های کیفی کارفرما نسبت به طراحی داخلی و ایجاد فضاهای عمومی و خصوصی با رعایت محرمیت به اجرا برسد. فرم ساختمان از ترکیب دو حجم ساده تشکیل شده تا نمایی مدرن به وجود آید. نمای بیرونی به دلیل نزدیک بودن ساختمان به حریم خیابان و ارتباط بصری فضای داخل با بیرون، از یک تکنیک معماری به نام شناشیر که در معماری جنوب کاربرد دارد به کار رفته است. در این شیوه یک پوسته آجری در کالبد ساختمان نصب می شود تا علاوه بر حفظ حریم خصوصی، ویژگی های سنتی که از خواسته های کارفرما بوده به اجرا برسد.
استفاده از یک عنصر رایج در معماری جنوب ایران به نام شانشیر که سبب جلوگیری از تبادل سریع حرارت می گردد و مانع از نفوذ نور شدید خورشید می شود. این ویژگی اقلیمی فیلتری است بین فضای داخل و خارج که نقط واسطه را برای ایجاد سایه روی بدنه ها و بازشوها، تصفیه نور  و کاهش رطوبت از طریق کنترل جریان هوا ایفا می کند. همچنین هدایت باد به داخل فضای ساختمان و امکان بهره برداری از تهویه ای در دو طرف از ویژگی های مهم و کاربردی شانشیر می باشد.
شانشیر خصوصیات دیگری هم دارد :
که ایجاد حداکثر باز شو در نمای شمالی و جنوبی ساختمان، برای تهویه مطلوب،استفاده از مصالح آجر در پوسته و نمای ساختمان، به دلیل ظرفیت حرارتی بالا،استفاده از رنگ روشن در نمای ساختمان،ایجاد دیوارهای دوجداره خارجی، برای به‌حداقل‌رساندن تبادل حرارتی داخل و خارج ساختمان
از دیگر ویژگی های استفاده از شانشیر است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار