مدیران خودروعصر اعتبار

در اولین نشست تخصصی مطالعات جمعیتی در شهرهای جدید مطرح شد:

تغییر سیاست‌ شهرهای جدید، فرصت مناسبی برای توسعه شهری است

عصر ساختمان- نشست تخصصی "مطالعات جمعیتی در شهرهای جدید" با موضوع عملکرد جمعیتی شهرهای جدید، روند تحولات جمعیت و بررسی وضعیت و کیفیت زندگی ساکنان شهرهای جدید برای اولین بار در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد.

تغییر سیاست‌ شهرهای جدید، فرصت مناسبی برای توسعه شهری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در این نشست که با حضور حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و اعضای هیئت مدیره و نخبگان و فعالان حوزه شهری و همچنین سخنرانی دکتر غراب و دکتر کوششی تشکیل شد، به بحث جمعیت در شهرهای جدید و توسعه اجتماعی و فرهنگی این شهرها با تمرکز بر علم جمعیت‌شناسی، به طور ویژه پرداخته شد.

    ارائه گزارشی جامع از جمعیت‌پذیری و توسعه اجتماعی شهرهای جدید از سال 1350 تا سال 1395 که توسط دکتر کوششی مدیر گروه جمعیت شناسی دانشگاه تهران صورت گرفت، وضعیت اجتماعی ساکنان شهرهای جدید و موفقیت این شهرها در ساماندهی سرریز جمعیتی کشور به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

    وی با بیان اینکه در بحث جمعیت‌پذیری در سطح ملی، عدم تمرکز را شاهد هستیم و در سطح منطقه‌ای به تمرکز رسیده‌ایم، گفت: با توجه به سالخورده شدن جمعیت ایران و کاهش نرخ موالید و افزایش امید به زندگی، باید خدمات زندگی جدید براساس این تغییر جمعیتی باشد و تنها بحث فراهم کردن خدمات اولیه برای شهرسازی و شهرنشینی مطرح نیست.

    در همین راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه شهرهای جدید کشور به دامنه جمعیتی 100هزار نفری رسیده‌اند، اظهار داشت: ما باید با برنامه‌ریزی مناسب به ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید بپردازیم و از این مسئله غافل نشویم چراکه با تغییر رویکردها و سیاست‌های شهرهای جدید، فرصت مناسبی برای توسعه شهری کشور فراهم خواهد شد.

    محمود میریان عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از این نشست به عنوان گفتمان اجتماعی شهرهای جدید نام برد و رمز توسعه شهرهای جدید را توجه به محورهای کالبدی، اجتماعی و اقتصادی و هم‌پوشانی این موارد با هم، دانست.

    وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر نگاه ما برای توسعه شهرهای جدید در پوشش کالبدی بوده و از بحث توسعه اجتماعی و جمعیتی غفلت شده؛ در حالیکه مقوله شکل‌گیری جمعیتی و بررسی کیفیت‌های جمعیت‌پذیری در شهرهای جدید، هویت و شناسنامه شهر را مشخص می‌کند.

    حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت مدیره شهرهای جدید نیز با اشاره به اهمیت بحث جمعیت و علم جمعیت‌شناسی در شهرهای جدید گفت: ما شاهد عدم تعادل در کشور هستیم، از این رو باید جایگاه بحث جمعیت در سیاست‌های توسعه شهری مشخص شود و از سازنده بودن به سمت توسعه دهنده بودن برویم.

    ایمانی تأکید کرد: توجه جدی به مسئله جمعیت و آمایش بسیار حائز اهمیت است و با توجه به تحولات اجتماعی زیادی که در کشور داریم؛ مثل کاهش بعد خانواده و سالخوردگی جمعیت کشور، بحث اجتماعی شهرهای جدید باید در رأس برنامه‌ها و اقدامات ما قرار بگیرد.

    نشست تخصصی"مطالعات جمعیتی در شهرهای جدید" با پرسش و پاسخ  و تبادل نظر حاضرین و اعضای پنل ادامه پیدا کرد و برای جلسات آتی و بررسی‌های بیشتر برنامه‌ریزی شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو