مدیران خودروعصر اعتبار

واکنش‌ها به پیشنهاد آخوندی درباره توسعه‌ای‌شدن بانک مسکن

عصر ساختمان: چندی پیش وزیر راه وشهرسازی از ضرورت توسعه‌ای شدن بانک مسکن سخن گفت و اعلام کرد که بانک مذکور باید در جهت سیاست‌های توسعه‌ای کشور حرکت کند. عباس آخوندی معتقد است که بانک مسکن در نهایت می‌تواند ابزاری برای توسعه اقتصاد ایران در بخش مسکن باشد.

واکنش‌ها به پیشنهاد آخوندی درباره توسعه‌ای‌شدن بانک مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صما، وی در این باره گفت: ما به دنبال این هستیم که بانک مسکن به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود و مجرایی برای اعمال سیاست‌های دولت در بخش مسکن باشد. عمدتا این موضوع به نهادسازی بانکی بر می‌گردد و برنامه‌ای که پیشنهاد کردیم، این است که در برنامه ششم بانک مسکن را به بانک توسعه‌ای تبدیل کنیم تا عدم تعادل‌هایی که به وجود می‌آید را مهار کند.

    اما همزمان با این اظهار نظربسیاری از کارشناسان عنوان کردند که اساسا اجرایی کردن ایده مذکور عملی نیست.به باور منتقدان با توجه به اینکه بانک مسکن درشرایط فعلی کارآیی خود را برای تامین مالی مسکن ازدست داده است بنابراین تغییراسمی آن ونیزاعمال تغییرات در اساسنامه آن نمی تواند تغییری اساسی در این بانک ایجاد کند.

    در این بین البته برخی کارشناسان اجرایی شدن این مساله را امکان پذیرمی دانند اما درعین حال براین باورند توفیق آن مشروط بر سیاست‌گذاری برمبنای تامین مالی ساخت مسکن با هزینه پایین است.

    مسکن نیازمند ابزارهای متنوع تامین مالی

    در اینباره یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که اتکا به بانک محوری مشکلی بزرگ در بخش مسکن و سایر صنایع بزرگ اقتصادی کشور است. بابک حاجیان با اعلام مطلب فوق در گفتگو با خیرنگار " صما" گفت: همان طور که می دانیم اساس بانک مسکن باید بانک توسعه ای باشد که ظاهرا قرار است با برخی اصلاحات ساختاری این بانک را به سمت توسعه ای شدن ببرند.

    وی با بیان اینکه چنین بانک هایی در بیشتر کشور های دنیا وجود دارد، توضیح داد: بانک هایی این چنینی در اکثر کشورها وجود دارد اما مشکل بزرگی در بخش مسکن و البته سایر صنایع دیگر در کشور ما به چشم می خورد این است که برای توسعه به شدت به بانک ها اتکا می شود و در حقیقت صرفا بانک محور هستیم که این رویه ناکافی است.

    این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه در حوزه مسکن باید تامین مالی متنوعی داشته باشیم ، خاطرنشان کرد: به طور کلی باید تلاش شود تا ابزارهای تامین مالی متنوع شود و صرفا به بانک ها تکیه نشود.

    حاجیان در تشریح بانک توسعه ای مسکن ، یادآور شد: بانک توسعه ای در واقع همان بانکی است که بخشی از منابع را در بخش مسکن جمع آوری می کند و در حال حاضر نیز وزیر راه و شهرسازی این قضیه را مطرح کرده اند که بانک مسکن عملا به بانک توسعه ای تبدیل شد اما به طور کلی این ابراز تامین مالی ناکافی است و لازم است تا مکانیسم های دیگری نیز طراحی و عملیاتی شود.

    با نهاد سازی جدید شرایط مسکن عوض نمی شود

    علاوه براین دراین زمینه دکتر حسین وکیلی –کارشناس مسایل اقتصادی-نیز درگفت وگو با سایت صما در این باره گفت: اصولا فلسفه تشکیل بانک مسکن که درگذشته بانک رهنی نام داشته تجمیع منابع مالی بوده است. در این بانک با اتکاء به تامین منابع از طریق اعتبارات دولتی و نیز سپرده های گذاری های مردمی این انکان وجود داشت که سپرده گذاران متناسب با سپرده گذاری خود بعد از چند سال صاحب خانه شوند.

    این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه پیش از انقلاب حجم جمعیت درقیاس با شرایط فعلی نفوس وجمعیت کم بود این شیوه ومکانیزم بانک مسکن برای خانه دار کردن مردم کارساز بود.

    این اقتصاد دان تاکید کرد: این درحالی است که رفته رفته با توسعه و افزایش جمعیت و توسعه شهری جا به جایی های استانی تحت تاثیر تغییرات شغلی ورشد فن آوری به نقاط مختلف صورت گرفت واین جابجایی جمعیت رفته‌ رفته باعث شد که بین تقاضای مسکن وعرضه یک نابرابری ایجاد شود

    عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: رفته رفته بر اثر تغییرات مذکور، توانایی بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی وتامین کننده تسهیلات بخش مسکن تحلیل پیدا کرد.

    وی تاکید کرد: بدین ترتیب با توجه به شرایطی که برای بانک مسکن ایجاد شده است نمی توان انتظار داشت که با نهادسازی جدید یا تعاریف جدید از بانک مسکن به عنوان بانک توسعه ای انتظار داشته باشیم که کارآیی این بانک افزایش پیدا کند.

    وکیلی تاکید کرد: براین اساس با توجه به اینکه در شرایطی که می‌دانیم کماکان کمبودهای اصلی که برای تکمیل واحدهای نیمه‌تمام و یا ساخت واحدهای جدید و پروژه‌های انبوه‌سازی به قوت خویش باقی است نمی توان انتظار داشت که با تغییر اسم و تغییر مختصر در اساسنامه بانک مسکن وتبدیل آن به بانک توسعه ای مسکن ،این بانک قادر به حل مشکلات مالی بخش مسکن باشد.

    بانک توسعه ای در جهت تامین مالی ساخت مسکن

    اما در ادامه همچنین افشین پروین‌پور-کارشناس مسکن ونیز عضو هیات علمی دانشگاه نیز دراین زمینه درگفت وگو با صما با بیان اینکه ایده تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای اگر با هدف توسعه مسکن باشد قطعا ایده‌ای مطلوب و کارآمد است تاکید کرد: اگر قرار باشد که از رهگذر این امر بانک مسکن تبدیل به بانکی شود که فرضا تامین مالی ساخت مسکن را با هزینه پایین به عهده بگیرد، قطعا این اقدام بسیار خوب و کارآمد است.

    پروین پور تاکید کرد: اما سیاست‌های فعلی وزارتخانه راه و شهرسازی بیشتر متوجه تبدیل شدن بانک مسکن به بانک تامین مالی خرید مسکن است و از این جهت توسعه را به همراه تورم دنبال می‌کند.

    این استاد دانشگاه با خطرناک خواندن سیاست مذکور ادامه داد: قطعا این سیاست خطرناک است این درحالی است که تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای در جهت تقویت عرضه مسکن بسیار مطلوب است.

    گفتنی است که عباس آخوندی ساماندهی بانک توسعه ای را بسیار سخت ارزیابی کرده چرا که معتقد است مفهوم تبدیل یک بانک به بانک توسعه‌ای نیاز به چند هزار میلیارد تومان سرمایه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار