مدیران خودروعصر اعتبار

۳۵ درصد هزینه ساخت جاده‌ها «روسازی» است

افزایش ۲۵۰ برابری قیمت قیر در ۱۲سال

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۵ درصد قیمت جاده هزینه روسازی است، گفت: در ۱۲ سال گذشته قیمت قیر ۲۵۰ برابر افزایش داشته است و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری در دستورکار باشد.

افزایش ۲۵۰ برابری قیمت قیر در ۱۲سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، خیراله خادمی امروز در نهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات اظهار داشت: طی 12 سال گذشته قیمت قیر در کشور 250 برابر افزایش یافته است. نمی‌توان مثل گذشته مصرف آسفالت داشت و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری را در دستورکار قرار داد.

    وی ادامه داد: در روسازی آسفالتی امروز نه‌تنها پیشرفت نداشته‌ایم که عقب‌گرد هم داشته‌ایم، حتی ترمیم آسفالت‌ها امروز در فواصل طولانی‌تری نسبت به گذشته نیست.

    خادمی افزود: افزایش قیمت قیر صورت گرفته است و تأثیر قیر در رویه آسفالتی انجام شده اما ما هیچ حرکتی انجام نداده‌ایم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 35 درصد قیمت تمام شده ساخت جاده هزینه روسازی آن است، گفت: ضروری است در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدیدنظر انجام شود، ما هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانه‌ای هستیم، در حالی‌که با افزایش قیمت قیر رفتن به سراغ مصالح رودخانه‌ای به صرفه نیست، البته در فواصل 100 کیلومتری استفاده ازمصالح کوهی، باصرفه‌تر است.

    خادمی بابیان اینکه کنترل دقیق در اختلاط‌ها در این حوزه ضروری است، افزود: هم‌اکنون 5 درصد مخلوط آسفالتی، قیر است در صورتی که با کنترل دقیق طرح اختلاط‌ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش یابد که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفه‌جویی رخ می‌دهد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور افزود: هنوز در پروژه‌های ما اتلاف قیر یک درصد است که باید این یک درصد که رقم بزرگی است، حذف شود.

    وی بر ضرورت کنترل دستگاه‌های پخت و تولید آسفالت تأکید کرد و گفت: کارخانجات آسفالت کنترل کیفیت شدند، برخی کارخانجات کیفیت تولید پایینی دارند و ضروری است کنترل حین تجهیز کارگاه انجام شود.

    خادمی با تأکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابجایی امری ضروری است، گفت: تا همین 7 سال پیش ادوات حمل قیر ما همان ادوات 50 سال پیش بود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کنترل وسایل و تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف قیر و ممانعت از استفاده از ادوات قدیمی در این حوزه امری ضروری است.

    وی با تأکید بر اینکه اکیپ‌های اجرایی باید دوره‌های فنی دقیق و آموزش‌های لازم را داشته باشند،‌ اضافه کرد: امروز دستگاه‌های ما پیشرفته است، اما با ناهمواری در جاده‌ها مواجه هستیم و این به دلیل نبود آموزش است.

    خادمی با تأکید بر لزوم افزایش بودجه‌ برای آزمایشگاه‌ها گفت: کمترین هزینه‌کرد را برای آزمایشگاه‌ها داریم. همچنین ضروری است کنترل در محل تولید و قبل از حمل قیر نیز به‌دقت انجام شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از سایر قیرها نیز در کشور ضروری است. سال‌هاست که ما قیر امولسیون در کشور تولید می‌کنیم اما هنوز قیر MC مصرف می‌کنیم که ضروری است در این حوزه ممنوعیت‌هایی داشته باشیم، زیرا امولسیون در شرایط آب و هوایی بهتر می‌تواند استفاده شود و از آن نظر که حلالش آب است، صرفه بیشتری دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار