مدیران خودروعصر اعتبار

در نهمین جلسه از شورایعالی معماری وشهرسازی در سال ۹۶ اعلام شد:

تأکید بر پیگیری مصوبات ۸گانه شورایعالی درخصوص وضعیت شهر فرهنگی- مذهبی آفتاب

عصر ساختمان- نهمین جلسه از شورایعالی معماری و شهرسازی در سال ۹۶ با دستورکارهای بررسی وضعیت جاری شهر آفتاب و تصویب طرح جامع شهر گلپایگان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

تأکید بر پیگیری مصوبات ۸گانه شورایعالی درخصوص وضعیت شهر فرهنگی- مذهبی آفتاب
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، نهمین جلسه شورایعالی معماری و شهرسازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و سایر اعضای اصلی شورا با دستورکارهای بررسی وضعیت جاری شهر آفتاب و تصویب طرح جامع شهر گلپایگان برگزار شد.

    پیگیری مصوبات هشت‌گانه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 94 شهر فرهنگی-مذهبی آفتاب

    موضوع شهر آفتاب که در مصوبه سال 94 طی 8 بند از ابعاد مختلف مورد توجه شورای عالی قرار گرفته بود در این جلسه نیز بررسی و چگونگی پیشبرد مصوبات آن از سوی اعضا مورد بحث قرار گرفت.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در طول جلسه پیرامون این مسئله بیان کرد: با توجه به گزارش ارائه شده درخصوص اقدامات انجام گرفته از سوی آستان مقدس امام خمینی (ره) در این منطقه  سعی داریم تا با همفکری اعضا در این جلسه راهکارهای رفع موانع و مشکلات موجود در این مسیر را مشخص کنیم.

    ایزدی همچنین با تأکید براینکه خوشبختانه اقدامات انجام گرفته از سوی آستان مقدس نیز خوب و چشمگیر است گفت: قطعا آستان مقدس در اجرای مفاد این بندها و طرح جامع پیشنهادی برای این مجموعه بسیار خوب عمل کرده است ولی در کنار آن نیز با مشکلاتی به ویژه در حوزه تعیین محدوده‌ها و حرایم شهر آفتاب، تداخل با شهرهای مجاور، تصرفات و تغییر کاربری‌های محدوده مذکور روبه‌رو شده که پیگیری و حل هرچه سریعتر آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

    این مقام مسئول در ادامه سخنان خود شهر آفتاب را دارای نقش کلیدی در حدفاصل شهر تهران و مجموعه فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و افزود: این منطقه قطعا به عنوان یک ورودی بسیار ارزشمند و کلیدی در بخش جنوب شرقی تهران محسوب شده و تشکیل یک کارگروه ویژه جهت پیگیری مفاد 8گانه آن در سال 94 و همچنین ارائه گزارش‌های نهایی به دستگاه‌های مربوط و شورای‌عالی  معماری و شهرسازی ضروری است.

    وی در ادامه اضافه کرد: در طول اجرای 2 ساله این برنامه،عمده کاربری‌های معطوف به حرم امام خمینی (ره) فضای سبز و مناطق فرهنگی بوده و تنها بخش کوچکی از آن مسکونی در نظر گرفته شده است.

    ایزدی در ادامه سخنان خود بیان کرد: درحال حاضر مسئولین در تلاش هستند تا کاربری‌های صنعتی که از گذشته در این منطقه ایجاد شده‌اند به ترتیب از محوطه شهر آفتاب خارج شده و به بیرون منتقل شوند چرا که آلاینده‌های ناشی از این مراکز صنعتی به شدت وضعیت زیست‌محیطی منطقه را تهدید کرده و به آن آسیب می‌زنند.

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه ساماندهی مراکز مذکور و جابه‌جایی آن‌ها و تثبیت فضای سبز در این منطقه از اولویت‌های ما در رسیدگی به وضعیت شهر آفتاب است گفت: با توجه به مطالعات انجام شده بخشی از تخلفات صورت گرفته در این منطقه در حریم واقع شده و بخشی دیگر از گذشته اجرایی شده است که در دوره جدید به جد  درحال پیگیری و ساماندهی آن‌ها هستیم.

    بررسی تصویب طرح جامع شهر گلپایگان

    این مقام مسئول در ادامه به تشریح مباحث دومین دستورکار شورای عالی که به بررسی و تصویب طرح جامع شهر گلپایگان اختصاص داشت پرداخت و بیان کرد: شهر گلپایگان به عنوان نمونه‌ای از شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت انتخاب و جهت ارائه گزارشی از فرایند بررسی در کمیته‌های استانی و دبیرخانه در دستور کار شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفت.

    براساس گفتگوی انجام گرفته در این حوزه در نهمین جلسه از شورای عالی معماری و شهرسازی در سال جاری گلپایگان بعنوان نمونه ارزشمندی از باغ شهرهای ایرانی و دربردارنده میراث طبیعی بسیار گرانبها مورد توجه ویژه اعضا قرار گرفت که بر ضرورت حفاظت و جلوگیری از تخریب آن‌ها نیز از سوی اعضای شورای عالی شهرسازی تأکید شد.

    در این جلسه نماینده مردم شهرستان گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استانداری، مدیر کل راه و شهرسازی استان، شهردار شهر گلپایگان و مشاور طرح حضور داشتند.

    ایزدی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری طرح‌های جامع و تفصیلی و توجه به ویژگی‌های فرهنگی - اجتماعی ساکنان و اقدامات ضروری برای ارتقای سطح زندگی شهروندان بیان کرد: با تعامل بسیار خوبی که بین شورایعالی و شهرداری‌های کشور برقرار است در تلاش برای ارائه طرح‌های جدیدی با مشارکت شهرداری‌ها هستیم چرا که بدون شک ما باید در این حوزه به سمت حفاظت از میراث شهرهای خود چه از نوع کالبدی و چه طبیعی و چه معنوی رفته و از تخریب آن‌ها جلوگیری کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی