مدیران خودروعصر اعتبار

نشانه‌های رشد در پاییز استثنایی بازار مسکن

عصر ساختمان- حجم مبادله اوراق حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن در ۲۵ روز نخست سپری شده از پاییز با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد.

نشانه‌های رشد در پاییز استثنایی بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، تحقیقات میدانی از بازار مسکن حاکی از این است که بر خلاف رویه پاییز دست‌کم چهار سال پیاپی گذشته، امسال با وجود همزمانی ایام محرم با فصل بازگشایی مدارس بر خلاف انتظار بازار معاملات مسکن سرد نشده است.

    به گفته مشاوران املاک، به‌ رغم اینکه یکی از دو موضوع فرا رسیدن محرم و شروع فصل تحصیل، برای سردتر شدن محسوس دمای معاملات مسکن کافی است، پاییز امسال دست‌کم در ماه مهر یک استثنا به شمار می‌رود که با وجود هر دو پدیده مذکور، شاهد سیر نزولی مراجعه به بنگاه‌های املاک نیستیم.

    واسطه‌های ملکی حتی از برگزاری نشست‌های خوبی که احتمالا در هفته‌های آتی به معامله قطعی تبدیل می‌شود، خبر می‌دهند و این وضعیت را بر خلاف رویه سنتی بازار مسکن ارزیابی می‌کنند. آنها اعتقاد دارند نوسان جزئی قیمت مسکن در طول شش ماه نخست سال جاری موجب شد بدون اینکه حباب قیمتی در بازار ایجاد کند، موجب شد تحرک هر دو سمت عرضه و تقاضا در بازار معاملات مسکن تقویت شود. این وضعیت سبب شده حتی اکنون که فصل گرم نقل‌وانتقالات ملکی به پایان رسیده، همچنان هر دو طرف فروشنده و خریدار دلیل کافی برای ادامه حضور در بازار داشته باشند.

    مشاوران املاک همچنین رسیدن تدریجی موعد پرداخت تسهیلات از محل صندوق پس‌ انداز مسکن یکم را عامل دیگری می‌دانند که مانع از سرد شدن بازار مسکن در پاییز می‌شود. حدود 202 هزار نفر از ابتدای سال گذشته تا اسفند همان سال در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند که زمان دریافت تسهیلات آنها دست‌کم بعد از گذشت یک سال از تاریخ افتتاح حساب است و در نتیجه در سال 96 فرارسیده یا به تدریج فرا می‌رسد. طبعا متقاضیان خرید مسکن به محض دریافت امتیاز تسهیلات صندوق یکم بدون تعلل وارد بازار خواهند شد.

    گروه دیگری از متقاضیان خرید مسکن نیز از تسهیلات بدون سپرده از محل خرید اوراق برای تامین مالی استفاده می‌کنند که آنها نیز بازار را ترک نکرده‌اند. آمار بازار رسمی مبادله اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس که به عنوان بازار بالادست بخش مسکن و به منزله دماسنج بازار معامله آپارتمان مسکونی عمل می‌کند، حاکی از رشد 30 درصدی مبادله اوراق در 25 روز سپری شده از پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

    به این ترتیب مجموع مبادله اوراق مسکن تا روز گذشته به نزدیکی یک میلیون فقره رسید و از 982 هزار فقره عبور کرد. این در حالی است که نه تنها در بازه 25 روزه پارسال، بلکه حجم معاملات کل مهر ماه نیز با وجود اینکه بازار مسکن در شرایط پیش‌ رونق بود، به این سطح نرسید.

    مایل به خرید اوراق مسکن با توجه به بن‌ بست مسیرهای سوداگری در این بازار به‌ وسیله ابزارهایی که بانک مسکن طراحی کرده است، تنها می‌تواند نشانه رونق در بازار معاملات مسکن باشد. بر این اساس در بازار پاییز گروهی از خریداران که خانه اولی نبوده و قصد استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن را دارند نیز حضور پررنگی داشته و خواهند داشت.

    میانگین قیمت اوراق حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در 25 روز سپری شده از مهر ماه 76 هزار و 433 تومان و این در حالی است که در هفته جاری قیمت اوراق با اندکی نوسان افزایشی تحت تاثیر رشد تقاضا همراه شد و ارزش ریالی نمادهایی که زمان زیادی تا انقضای آنها باقی مانده به بیش از 78 هزار تومان رسید. این نوسان جزئی البته در تابستان نیز تحت تاثیر بالا و پایین شدن حجم تقاضا وجود داشت و اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو