مدیران خودروعصر اعتبار

استقبال از صندوق مسکن یکم به دلیل انحصاری بودن آن است

عصر ساختمان- دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: اگر امکان ایجاد رقابت میان بانک ها و تنوع در اعطای تسهیلات مختلف بخش مسکن وجود داشت، مطمئنا چنین استقبالی از اقتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم نمی شد.

استقبال از صندوق مسکن یکم به دلیل انحصاری بودن آن است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از مهر ، فرشید پورحاجت  درباره نقش صندوق پس انداز مسکن یکم در بازار مسکن اظهار داشت: به هر حال این صندوق توانسته تعداد زیادی از متقاضیان خرید مسکن هم در تهران و هم در شهرهای مختلف را برای خرید مسکن وارد بازار کند که با توجه به اثرگذار بودن این تسهیلات در قدرت خرید خانوارها، استقبال خوبی از این صندوق به خصوص در دیگر شهرها شده است. اما به هر حال بسیاری از فعالان صنعت ساختمان دغدغه هایی درباره آینده فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم دارند که اگر این انتقادات برطرف نشود، سبب بی اثر شدن نقش صندوق یکم در آینده بازار تسهیلات خواهد داشت.

    وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مهم ترین مشکلات صندوق پس انداز مسکن یکم از نظر انبوه سازان و فعالان بخش مسکن گفت: همواره یکی از انتقادات وزیر راه و شهرسازی به سیاست های مسکن در دولت گذشته، نبود بازار رقابتی میان بانک های دیگر با بانک تخصصی ـ دولتی عامل بخش مسکن بوده است؛ با این حال در همین دولت های یازدهم و دوازدهم نیز صرفا بر حمایت از تنها بانک انحصاری عامل بخش مسکن تأکید می شود و شاهد ایجاد رقابت میان این بانک با سایر بانک ها در حوزه اعطای تسهیلات مسکن نیستیم.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزود: چرا باید در شرایط رکود بازار مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم منابع مردم را یک سال نزد خود نگه دارد؟ آیا این اقدام به معنی حواله دادن خروج از رکود به سال های بعد نیست؟

    وی فلسفه اعطای تسهیلات مسکن را افزایش قدرت خرید خانوار دانست و ادامه داد: در شرایطی که مهم ترین دلیل رکود مسکن، ضعف قدرت خرید خانوار و سمت تقاضاست، چرا باید یک سال طول بکشد تا یک خانوار از وام مسکن صندوق یکم استفاده کند؟

    پورحاجت تصریح کرد: در حال حاضر اگر فردی بخواهد وام مسکن دریافت کند، یا باید اوراق تسهیلات مسکن خریداری کند که بخش مهمی از پول خود را به این موضوع اختصاص می دهد یا اینکه باید یک سال 40 میلیون تومان در بانک دولتی عامل بخش مسکن بخواباند؛ آیا اثرگذاری نرخ تورم در خصوص ارزش پول مردم در طول یک سال محاسبه شده است؟

    وی ادامه داد: متقاضی خرید مسکن با 80 میلیون تومان در کلانشهرها چه کار می تواند انجام دهد؟ آیا این رقم به افزایش قدرت خرید خانوار منجر می شود؟ اینها بخش هایی از دغدغه های فعالان صنعت ساختمان به خصوص در حوزه ساخت و عرضه مسکن است که ارتباط مستقیمی با افزایش قدرت خرید خانوار دارد.

    به گفته این انبوه ساز مسکن، مهم ترین دلیل افزایش اقبال عمومی به صندوق مسکن یکم، نبود گزینه های دیگری پیش روی آنها برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت و با رقم پرداختی بالاست و اگر امکان رقابت بین بانک های مختلف در اعطای تسهیلات مسکن بود، شاید تعداد افتتاح کنندگان حساب پس انداز مسکن یکم به رقم 260 هزار متقاضی فعلی نمی رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی