مدیران خودروعصر اعتبار

مقررات ملی ساختمان در دسترس قرار گرفت

عصر ساختمان- امکان دسترسی عمومی به مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان از طریق سایت دفتر مقررات ملی ساختمان وابسته به معاونت مسکن وزارت راه‌وشهرسازی فراهم شد.

مقررات ملی ساختمان در دسترس قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمانی حاوی کلیه دستورالعمل‌ها و ضوابط ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی و دیگر ساختمان‌ها در حالی به تازگی و برای دسترسی عموم به این مقررات به‌منظور بهره‌برداری از اطلاعات مندرج در آن در زمان ساخت یا خرید مسکن، روی سایت دفتر مقررات ملی ساختمان قرار گرفته است که پیش از این، این امکان مهم وجود نداشت.
    مقررات ملی ساختمان شامل 22 مبحث ساختمانی است که در واقع بالاترین سطح از قوانین و مقررات ساختمانی را در 22 کتاب جداگانه ارائه می‌کند. در مقدمه تمام مباحث مقررات ملی ساختمان آمده است این مقررات برای تمام ساخت‌وسازهای کشور الزام‌آور است و در واقع مقررات ملی ساختمان نوعی مقررات آمرانه محسوب می‌شود که در بالادست تمام مقررات و ضوابط ساختمانی قرار گرفته است. مطابق مقررات قانونی ساخت و ساز، هر نوع ساخت‌وساز مسکن یا هر شکل دیگری از ساختمان‌های احداثی، نباید کوچک‌ترین اختلاف و مغایرتی با مقررات ملی ساختمان داشته باشد در غیر این صورت نهاد یا شخص تخطی‌گر از این مقررات به عنوان متخلف شناسایی خواهد شد و باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

    این درحالی است که عدم دسترسی راحت به متن مقررات ملی ساختمانی از طریق سایت دفتر مقررات ملی طی سال‌های گذشته تاکنون این امکان را عملا از عموم مردم برای دسترسی لحظه‌ای به این مقررات در زمان خرید مسکن یا هر شکل دیگری از انواع ساختمان سلب کرده بود؛ در مقدمه مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان به صراحت اعلام شده است هدف از تدوین این قوانین قانونمندسازی تک‌تک مراحل ساخت ساختمان‌ها است؛ به‌طوری‌که مقررات ملی ساختمان به منزله نقشه راه سازندگان محسوب می‌شود؛ این درحالی است که شرط تمام آنچه گفته شد دسترسی سهل و آسان به آخرین نسخه‌ ویرایش شده این قانون از کانال معتبرترین مرجع حوزه مسکن یعنی وزارت راه و شهرسازی است. هرچند مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان طی سال‌های گذشته، از ابتدای تدوین این مقررات تاکنون در قالب کتابچه‌های گوناگون منتشر شده است اما تاکنون امکان دسترسی آنی و لحظه‌ای بهره‌برداران ساختمانی به این مقررات وجود نداشت؛ ؛ با این حال به تازگی امکان دسترسی به آخرین نسخه مقررات ملی ساختمان در سایت دفتر مقررات ملی ساختمان وابسته به معاونت ساختمان وزارت راه و شهرسازی به آدرس http://inbr.ir/?page_id=2032 فراهم شده است که با ایجاد این دسترسی، بهره‌برداران ساختمانی و عموم مردم از طریق این سایت قادر به دانلود مباحث 22گانه مقررات ملی خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو