مدیران خودروعصر اعتبار

تشریح جزئیات جلسه اعضای شورای شهر تهران و کمیسیون تلفیق

عصر ساختمان- اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس و رئیس و اعضای شورای شهر تهران در کمیسیون تلفیق مجلس جلسه‌ای را برگزار کردند.

تشریح جزئیات جلسه اعضای شورای شهر تهران و کمیسیون تلفیق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به  نقل از خانه ملت، نشست مجمع امید تهران متشکل از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر تهران در خصوص تهیه اساسنامه مجمع امید و انتخاب رئیس و نایب رئیس این مجمع برگزار شد که با رأی حاضرین، محمدرضا عارف به عنوان رئیس و محسن هاشمی به عنوان نایب رئیس مجمع امید تهران انتخاب شدند.

    محسن هاشمی در این دیدار اظهار داشت: در تهران مسائل مهمی برای پیگیری وجود دارد و همه موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد، به نوعی در اولویت است، اما نمی‌توانیم همه مسائل را حل کنیم بلکه باید با حل بعضی از آنها، کارنامه مثبتی را از خود به جای بگذاریم.

    وی افزود: اگر بخواهیم به چند موضوع بپردازیم، باید موضوع آلودگی هوا، ترافیک و آسیب‌های اجتماعی را به عنوان سه موضوع مهمی که مد نظر مردم نیز هستند، در اولویت قرار دهیم و علاوه بر اینها، مسئله درآمد پایدار، کم‌هزینه کردن و ایجاد درآمد زیاد را در اولویت کاری قرار دهیم.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برای درآمد پایدار، قوانین خوبی در 10 سال گذشته وضع شده ولی هیچ یک درست اجرا نشده که باید علت اجرای عدم این قوانین را بررسی کنیم.

    هاشمی متذکر شد: از بین رفتن درآمد پایدار که یک آسیب است، یکی از عواملی که این شرایط را به وجود آورده، قانون برنامه است که حقوق کلانشهرها در آن تضییع شده است. همچنین برای کم کردن مصرف سوخت نیز برنامه‌هایی وجود دارد ولی این برنامه‌ها از سوی وزارت نفت اجرا نمی‌شود.

    وی با بیان اینکه دولت و شورا در یک جبهه قرار دارند، گفت: بدهی‌هایی که بین دولت‌ و شهرداری‌ها وجود دارد باید به صورت شفاف مشخص شود و نمی‌توان با ارائه اعداد مختلف به مردم گزارش داد.

    رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه لایحه درآمد پایدار در مجلس شورای اسلامی است، افزود: آلودگی هوا و ترافیک تهران با روش ریلی حل می‌شود و با سرمایه‌گذاری خوبی که در تهران شده، می‌توانیم سفرها را از دو میلیون به هفت میلیون سفر برسانیم که با وجود منابع خارجی، اگر از سوی شرکت نفت و بانک‌ها تضامین لازم داده شود، این اقدام قابل اجرا است.

    در ادامه جلسه محمدحسین مقیمی استاندار تهران با بیان اینکه استان تهران با 13 میلیون و 267 هزار نفر، پرجمعیت‌ترین استان کشور است که 16 شهرستان را دارد، گفت: یک میلیون و 250 هزار نفر در سال 95 به جمعیت استان تهران اضافه شده است و تراکم جمعیت نیز در استان تهران نسبت به میانگین کشوری بسیار بیشتر است.

    وی با بیان اینکه بازگشت مالیاتی که در استان تهران اخذ می‌شود، به خود استان بسیار کم است، تصریح کرد: فضای ورزشی استان تهران نسبت به میانگین کشوری نیز بسیار کمتر است.

    مقیمی افزود: برای مثال در شهرستان بهارستان 700 هزار نفر جمعیت و در سایر شهرستان‌ها نیز چنین وضعیتی وجود دارد و در این زمینه‌ها باید دولت، شورا و مجلس شورای اسلامی فعالیت بیشتری داشته باشند.

    محمدعلی وکیلی اظهار داشت: مأموریتی را به کمیته راهبردی مجمع امید تهران سپرده‌ایم تا اجرای قانون مصوب سال 87 مجلس درباره اختصاص مبلغ دو میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی شهرها پیگیری کند.

    وی افزود: در این مصوبه آمده است که یک میلیارد دلار برای توسعه متروی تهران اختصاص یابد اما به رغم این مصوبه، مجمع تشخیص مصلحت نظام که رئیس وقت مجلس علی‌رغم استنکاف آقای احمدی‌نژاد، آن را ابلاغ کرد که رئیس‌جمهور وقت از اجرای آن نیز استنکاف کرد.

    وکیلی با بیان اینکه پیگیری این مصوبه را شخصاً بر عهده گرفته است، بیان کرد: در گزارش اخیر، نتیجه را از دادستان در مورد این مصوبه جویا شدم که جوابیه‌ای نیز تهیه شد و آنها معتقدند بخشی از شکایتی که از آقای احمدی‌نژاد داشتند در مورد تخلف از اجرای مصوبه بوده است یعنی یک مورد از هفت مورد تخلف‌هایی که دیوان محاسبات در مورد آقای احمدی‌نژاد مطرح کرده، در رابطه با این مصوبه است.

    وی تصریح کرد: از نظر دیوان محاسبات، این مصوبه لغو نشده و تکلیف این مصوبه و اجرای آن برای دولت‌های بعدی همچنان محفوظ است.

    وکیلی با بیان اینکه از دیگر مواردی که حقوق کلانشهرها در قانون برنامه ششم را تضییع کرده است، گفت: ما این موضوع را در قالب استفساریه یا طرح مورد پیگیری قرار می‌دهیم و آقای فتحی نیز مسئول آن است تا از طریق استفساریه، این مشکل لایحه برنامه ششم برطرف شود.

    عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قرار بر این شد با حضور وزیر نفت و در جلسه‌ای با آقای عارف، حق‌السهم شهرداری از محل قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد پیگیری قرار گیرد.

    نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سه لایحه منابع پایدار درآمدی شهرداری‌ها، مدیریت یکپارچه شهری و اصلاح قانون شوراها را در مجمع مورد پیگیری قرار می‌دهیم که در این زمینه شهردار تهران مسئول پیگیری خواهد بود و دبیرخانه کمیته نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

    بر اساس این گزارش، نمایندگان و اعضای شورای شهر تهران نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

    غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مسئله متروی اسلامشهر اگرچه به اعضای شورای شهر تهران ارتباطی ندارد، اما از استاندار تهران می‌خواهم که این موضوع را جزو اولویت‌ها قرار دهند زیرا خواسته جدی مردم است.

    سید فرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از دولت انتظار داشتیم در یک سال و نیم اخیر، نوع نگاه خاص را از طریق سازمان برنامه به استان تهران داشته باشد ولی اقدامی نشده است؛ دولت باید در این زمینه پیش‌قدم شود و مجلس نیز حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

    داوود محمدی نماینده مردم تهران در مجلس شوای اسلامی با بیان اینکه باید به توقعات مردم پاسخ دهیم، اظهار داشت: آمایش نیاز ضروری تهران است که باید مورد توجه قرار گیرد البته در کل کشور نیز با این مشکل روبرو هستیم.

    ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: مشکلات اصلی تهران را می‌توان ترافیک، آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی دانست که همه بیماری‌های شهر ناشی از هوای آلوده است که در سال گذشته تنها 9 روز هوای پاک داشته‌ایم که لازم است در این زمینه قانونی وضع شود. موضوعات دیگر مانند ترافیک و آسیب‌های اجتماعی نیز قابل حل است اما سوءمدیریت مشکلاتی را به وجود آورده است.

    محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: برای خرید دو هزار واگن، دو هزار اتوبوس و تاکسی به بودجه‌ زیادی نیازمندیم که لازم است از طریق سرمایه‌گذاری خارجی، راه را برای این مسیر باز کنیم.

    پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار آن است که تهران در سال 1400 به عنوان شهری با درآمدهای پایدار شناخته شود که بقیه مسائل تحت‌الشعاع این موضوع قرار می‌گیرد، اظهار داشت: لایحه درآمدهای پایدار 34 سال در دولت ماند اما در حال حاضر مجلس کمیته مشترکی را تشکیل داده که این موضوع را بررسی می‌کند و از شورای شهر نیز تقاضا داریم همچون وزارت کشور، نماینده‌ای را به این کمیسیون اعزام کند تا در جریان مسئله قرار گیرد.

    علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌هایی که توسط شورای شهر و شهرداری تهیه می‌شود، گفت: اگر این گزارش‌ها در اختیار مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس قرار گیرد، این اطلاعات بسیار مفید خواهد بود.

    احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید کارگروه‌هایی را تشکیل دهیم و در موضوعات مشخص، مسیر را تعیین کنیم و به حل مشکلات بپردازیم زیرا نمی‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم.

    افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه موضوع ترافیک تبدیل به مشکلی برای همگان در شهر تهران شده است، گفت: شورای عالی ترافیک در سال 95 جلسه‌ای را برگزار کرد که 32 مصوبه داشت که این مصوبات بسیار راهگشا هستند و باید بررسی کنیم که چرا تاکنون این مصوبات اجرایی نشده‌اند.

    محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبارزه با فساد و شفاف‌سازی باید در اولویت امور ما قرار گیرد، گفت: از شورای شهر و استانداری تقاضا می‌کنم که دغدغه اصلاح‌طلبان برای اصلاح‌ امور را مورد توجه قرار دهند تا روزنه‌هایی که فساد در آن رخنه می‌کند را برطرف کنند.

    نعمت‌الله ترکی رئیس سازمان برنامه و بودجه تهران نیز در نشست مجمع امید اظهار داشت: مسائل جمعیتی و مهاجرتی از جمله تهدیداتی است که برای شهر تهران وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است بر اساس آمار نفوس و مسکن، از سال 90 تا 95 حدود یک میلیون و 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه شده است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه تهران با بیان اینکه برای کاهش مهاجرت به استان تهران هیچ قانونی در کشور نداریم، گفت: هر خانواده‌ای از هر استان دیگر اراده کند، می‌تواند در پایتخت سکونت گزیند.

    ترکی با بیان اینکه تراکم جمعیتی در استان تهران به حد هشدار رسیده است که نمی‌توان آن را تهدیدی برای تهران قلمداد کرد، ادامه داد: ضریب بازگشت بودجه به استان‌ها 19 درصد است که این ضریب برای استان تهران دو درصد است.

    وی افزود: موضوع تأمین آب شرب با توجه به ازدحام جمعیت در استان تهران، از جمله مشکلات اصلی این استان می‌باشد؛ این در حالی است که مصرف آب شرب ما حدود 2.5 برابر دنیا است که اگر از پنج سدی که آب شرب تهران از آنها تأمین می‌شود، فروکش کند، آب شرب 50 درصد از مردم در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه تهران با بیان اینکه روزانه 1.5 میلیون نفر برای اشتغال وارد تهران می‌شوند که حمل و نقل این تعداد مهاجر، مشکلاتی را برای پایتخت به وجود می‌آورد، گفت: شهرهای پیرامونی همچون پردیس قرار است 500 هزار نفر را در خود جای دهد که اگر بدون برنامه‌ریزی حرکت کنیم، در آینده مشکلات جدی را به وجود می‌آورد.

    سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، اظهار داشت: نیروی انسانی مشغول به کار در شهرداری تهران تا اردیبهشت‌ماه سال 96 حدود 55 هزار و 500 نفر بود و این درحالی است که این آمار در حال حاضر به 68 هزار 136 نفر افزایش یافته است.

    وی افزود: تعداد 8367 نفر در شهرداری تهران و همچنین سازمان‌های وابسته به این سازمان مشغول به کار شده و درمجموع شهرداری تهران حقوق و مزایای 126 هزار نفر را می‌پردازد. در واقع کارکنان بسیاری از شرکت‌های خدماتی وابسته به شهرداری تهران نیز ازسوی این سازمان پرداخت می‌شود.

    معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین هزینه جاری برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری تهران را حدود 600 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این مبلع در سال گذشته حدود 475 میلیارد تومان بوده و بنابر این آمار، مبلغ پرداختی‌های شهرداری تهران افزایش قابل‌توجهی داشته است.

    وی متذکر شد: این درحالی است که تنها 21٪ از درآمدهای شهرداری تهران درآمد پایدار بوده و 79٪ از مجموع درآمدهای شهرداری تهران، درآمدهای ناپایدار هستند. همچنین در حالی که در سنوات گذشته حدود 72٪ از درآمدهای شهرداری از محل عوارض ساخت و سازها تامین می‌شده، هم‌اکنون تنها 42٪ از این درآمدها از محل عوارض ساخت و ساز تامین می‌شود و شایان ذکر است که از این مبلغ نیز حدود 70٪ دریافت شده است.

    معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در ادامه به ارائه آماری درباره بافت‌های فرسوده پرداخت و ضمن مقایسه میزان بافت‌های فرسوده شهرستان‌های مختلف با پایتخت گفت: درحالی که 13 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده در 7 کلان‌شهر کشور قرار دارد، مجموع بافت‌های فرسوده تهران حدود 3268 هکتار است. بنابر این آمار، 5٪ از مجموع بافت‌های شهری تهران را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند. همچنین در این میزان از بافت‌های فرسوده، 11٪ از واحدهای مسکونی تهران قرار دارد و 15٪ از کل جمعیت پایتخت نیز در این مناطق اسکان دارند که در نهایت می‌توان گفت حدود 4 میلیون نفر از جمعیت تهران در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.

    حسینی مکارم همچنین به برخی مطالبات و معوقات مالی شهرداری تهران پرداخت و در این رابطه گفت: بنابر آماری که در دست داریم دولت حدود 5 هزار 500 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است و حال آن‌که شهرداری حدود 18 هزار میلیارد تومان نیز به بانک‌ها بدهی دارد که از این مبلغ 13 هزار و 500 میلیون مربوط به بدهی شهرداری تهران به بانک شهر است و علاوه بر آن، برآورد می‌کنیم باتوجه به وضعیت نامنظم و بی سر و سامان اسناد و مدارک ثبتی مالی در شهرداری تهران در سال‌های قبل، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد نیز بدهی ثبت‌نشده وجود داشته باشد و بنابر این می‌توان گفت مجموع بدهی شهرداری تهران حدود 30 هزار میلیارد تومان است.

    درخواست دیدار اعضای شورای شهر با رهبرمعظم انقلاب و سران سه قوه

    همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران   در خصوص  جزییات این جلسه  بین اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بعد از پیروزی لیست امید در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با رئیس مجمع نمایندگان تهران آقای عارف مطرح کرد که برای اولین بار لیست امید در مجلس و شورای شهر از یک فکر تشکیل شده، لذا برای حل مشکلات استان و شهر تهران این امکان وجود دارد که با تبادل نظر و همکاری مستقیم و همفکری بتوانیم مشکلات را حل کنیم و برای مردم کاری مثبت انجام شود.

    رئیس شورای شهر تهران بیان کرد: از همان ابتدای کار اعضای شورای شهر تهران و مجمع نمایندگان استان تهران تصمیم گرفتند که 3 نفر نماینده شورای شهر تهران و 3 نفر از مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، دور هم بنشینند و مجمع امید تهران را تشکیل دهند.

    وی افزود: خوشبختانه تا به حال بیش از 6 جلسه توسط این 6 نفر برگزار شده و اساسنامه‌ای برای این منظور نوشته و قرار شد اولین جلسه 51 نفره، با حضور 30 نماینده مجلس و 21 عضو شورای شهر تهران برگزار شود و بر اساس اساسنامه رئیس و نایب رئیس را انتخاب کنند که خوشبختانه با پیگیری‌های آقای عارف این جلسه در مجلس برگزار شد.

    هاشمی با بیان اینکه همه اعضا از نظرات یکدیگر باخبر شدند و در مورد اولویت‌ها و مشکلات تهران صحبت شد، بیان کرد: خوشبختانه در این جلسه آقای مقیمی استاندار تهران نیز در حضور داشتند و حرف‌های بسیار عمیقی مطرح شد.

    وی ادامه داد: در این جلسه پیرامون نظر مردم برای اولویت‌ها عمدتاً بعد از مسائلی مانند خدمات شهری و صیانت از فرهنگ دینی و ملی کشور، لزوم چابک سازی، اولویت‌هایی همانند آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و ترافیک تهران بیشتر از نظر مردم بها داده شد.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: از نظر مدیریت شهری نیز موضوع درآمد پایدار و رسیدن به روش مدیریتی شهری که کم هزینه کنیم و منابع زیادی تامین شود، تا انشالله بتوانیم با این روش مدیریتی مشکلات مردم تهران را در چند سال آینده کمتر کنیم و به سمت مناسبی پیش برویم.

    وی در خصوص دیدار فردای اعضای شورای شهر تهران با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از انتخاب نمایندگان مردم در شورای شهر تهران طبیعی بود که ما خدمت مقامات حاکمیتی در کشور برسیم.

    هاشمی متذکر شد: مقامات حاکمیتی اول از همه مقام معظم رهبری هستند که طی نامه‌ای از ایشان درخواست ملاقات داشته‌ایم و منتظریم ملاقاتی با ایشان داشته و از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کنیم.

    رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نامه‌های دیگری نیز برای ملاقات با سران سه قوه نوشته شد، اظهار داشت: در حال حاضر رئیس مجلس شورای اسلامی برای فردا این وقت را در اختیار شورای شهر تهران قرار دادند که به خدمت ایشان می‌رویم و با تبادل آرا و نظرات، از رهنمودهای ایشان استفاده خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار