مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس مسکن

علت افزایش اخیر قیمت مسکن چیست؟

عصر ساختمان- یک کارشناس فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه اخذ مالیات از خانه های خالی نیاز به مکانیزم عملی برای شناسایی دارد، گفت: قیمت مسکن هم پای تورم و شاید کمی جلوتر از تورم حرکت خواهد کرد.

علت افزایش اخیر قیمت مسکن چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، مهدی سلطان محمدی درباره تاثیراخذ مالیات از خانه های خالی بر روی رونق بازار اجاره  اظهارکرد:وضع مالیات روی خانه، مردم را متوجه این مساله می‌کند که نگهداری خانه تنها با بهره برداری از آن همراه نیست، بلکه توام با هزینه‌هایی برای نگهداری است.

    وی با اشاره به این که برخی تنها برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خانه می‌کنند نیز تصریح‌کرد:چنانچه بتوان از خانه‌های خالی مالیات گرفت می‌توان به کاهش معاملات سوداگرانه در بخش مسکن امیدوار بود از این رو خرید خانه تنها برای مصرف کننده و به منظور بهره برداری برای مردم توجیه بهتری پیدا خواهد کرد.

    سلطان محمدی با انتقاد از نبود مکانیزم دقیق در شناسایی خانه‌های خالی خاطرنشان کرد:با وجود مثبت بودن این سیاست برای کاهش خانه‌های خالی و کاهش معاملات با هدف سرمایه گذاری، این امر تاثیر خود را تنها به صورت تئوری خواهد گذاشت، اما در عمل بعید می‌دانم که تاثیر محسوس و قابل توجهی در بازاربگذارد.به این دلیل که شناسایی خانه خالی کار راحتی نیست و همیشه مالکان راهی برای گریز از این امر پیدا می کنند.

    وی افزایش قیمت صورت گرفته در ماه های اخیر مسکن را ناشی از افزایش قیمت تمام شده دانست و گفت:در بین نهاده های مسکن مهمترین افزایش قیمت در ماه های اخیر در فولاد بوده است که البته این نهاده روی آیتم های زیادی در ساختمان تاثیر می گذارد، سایر موارد تاثیر گذار در قیمت تمام شده ساختمان و دستمزدها بیشتر تحت تاثیرهمان تورم بوده است بنابراین با توجه به رکودی که در بخش مسکن شاهد بوده ایم، این افزایش قیمت ناشی از رونق نبوده است.

    این کارشناس مسکن رشد نقدینگی صورت گرفته در شرایط فعلی را بر بازار مسکن بی اثر خواند و ادامه داد:بازار مسکن همین روند فعلی خود را ادامه خواهد داد، روندی که به تدریج در حال حرکت به سمت رونق است،اما این روند جهشی نخواهد بود و تغییر محسوسی در قیمت ها و حجم معاملات نخواهیم داشت و شرایط به این صورت خواهد بود که قیمت مسکن هم پای تورم و شاید کمی جلوتر از تورم حرکت خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی