مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران مطرح کرد؛

همکاری شهرداری و دولت برای حل معضل بافت‌های فرسوده

عصر ساختمان- به گفته شهردار تهران، سیاست‌های شهرداری تهران بدلیل عدم موفقیت در ارتقای زیست‌پذیری و پایداری شهر و نارضایتی مردم باید تغییر ‌کند.

همکاری شهرداری و دولت برای حل معضل بافت‌های فرسوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر «ساختمان»، شهردار تهران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوالات خبرنگاران در مورد مسائل مختلف شهری، مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری، پرونده املاک نجومی شهرداری، زوایای جدیدی از املاک نجومی و بدهی‌های شهرداری و ... پاسخ داد که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:
    شهردار تهران با بیان اینکه شهر تهران در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بی‌مثالش، در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت زیست‌پذیری، پایداری، آسایش و آرامش روانی و اجتماعی آن را به طور مستقیم مورد ارزیابی قرار دهیم، گفت: سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر از یک سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری پایداری آن را کاهش داده است. 
    نجفی افزود: با آنچه که دستاوردهایی داشتیم ولی کیفیت محیط اجتماعی و محیط زیست شهری یا منبع تامین مالی مورد نیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست و سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا شده است و در نتیجه در ارتقای زیست‌پذیری و پایداری شهر موفقیت چندانی نداشته است. 
    وی معتقد است: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست.
    در رفع معضل بافت فرسوده موفق نبوده‌ایم 
    شهردار تهران در مورد معضل بافت فرسوده و اینکه در 10 -12 سال گذشته در زمینه بافت فرسوده موفق نبوده‌ایم، گفت: بافت فرسوده از بزرگترین مشکلات نظام است. در گذشته هم سیاست‌هایی که توسط دولت و شهرداری دنبال شد، موفق نبوده است. لذا معضلات، باقی مانده و از نظر کمیت نتوانستم اهدافمان را پیگیری کنیم.  
    نجفی با بیان اینکه نیاز به برنامه جدید داریم، اظهار داشت: طرح جدیدی را با وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کرده که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود. ضمن اینکه رئیس جمهور نیز در این مورد پیگیری جدی دارد.  
    وی با اشاره به طرح جدید تصریح کرد: اساس این طرح توجه به توانایی‌های بخش خصوصی و سیستم دینامیک است. توضیحات بیشتر آن نیز پس از ارائه گزارش به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.  
    نجفی با اشاره به تغییر نظام در بافت فرسوده گفت: نگاه ما به بافت فرسوده اجتماعی و فرهنگی است. یعنی معتقدیم یکی از دارایی‌های فرهنگی و اجتماعی ما بافت فرسوده است. لذا سیاست ما این است که هرجا بافت فرسوده وجود دارد تخریب کنیم و ساختمان جدید بسازیم.  
    شهردار تهران خاطرنشان کرد: می‌شود در بخشی از بافت فرسوده با ایجاد اصلاحات و تغییرات آن بافت را احیاء کرد. به عنوان مثال به جای اینکه شهر آفتاب در خارج از تهران باشد، نمایشگاه فرهنگی با امکان گشت و گذار و کتابخانه در این بافت فراهم شود.
    نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم
    نجفی با بیان اینکه ما به علت هویتی شدن سیاست نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم، گفت: مصلحت شهر مفهومی معادل منافع ملی در سطح کشور است و شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهر زیست‌پذیر و پایدار نیازمندیم.
    برخوردارها سهم بیشتری در تامین هزینه‌های شهری دارند 
    شهردار تهران با طرح مشکلاتی که هم اکنون پیش روی ماست ولی راه‌های کوتاه مدت به آن پاسخ نمی‌دهد، افزود: شکاف بین مشکلات، عاجل، فوری و راه‌های میان مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری شهری با آن مواجهیم و تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است و مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجهند که در کوتاه مدت به آن پاسخ دهند و برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم تنها راه مشارکت گسترده مردم است.   
    نجفی با بیان اینکه در کنار آن، تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست، گفت: برخی گروه‌های اجتماعی، توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند و برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند.  
    وی افزود: باید کسانی که در رشد شهری در ده‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند سهم بیشتری در این تغییر را برعهده بگیرند.
    شهردار تهران با بیان اینکه کسانی که در ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی در شهر ایجاد می‌کنند و کسانی که با اتومبیل‌های خود نوعی تجمل را برای زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تأمین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری، عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند باید در تأمین هزینه‌های شهری سهم بیشتری برعهده گیرند. 
    اعلام وضعیت شهرفروشی‌ در پایتخت در گزارش 100 روزه شهردار 
    شهردار تهران با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفته‌ایم که حتی برخی پیمانکاران مدعی هستند از سوی شهرداری کلاه سرشان رفته، گفت: شورای شهر تهران ظرف 100 روز گزارشی از ما درخصوص وضعیت تهران خواسته است که به تفصیل به موضوعات شهرفروشی اشاره خواهم کرد.
    راه‌های تغییر تهران برای مناسب‌سازی را احصا می‌کنیم
    نجفی همچنین درخصوص سرانجام کمیته مناسب‌سازی معابر برای معلولان و نابینایان و انتخاب مشاور معلول اظهار داشت: بارها گفته‌ام که تهران بدقواره است و بدقوارگی تهران ناشی از این است که شهر برای همه عموم مردم طراحی نشده و یکی از این موارد بی‌توجهی، بی‌توجهی به معلولان و نابینایان است که از این موضوع شرمنده هستیم و باید به تدریج شهر را برای همه اقشار آماده کنیم و برهمین اساس سه نفر از قشر معلولان برای مشاوره بنده معرفی شدند که تا یک هفته آتی یک نفر را انتخاب و راه‌های تغییر تهران برای مناسب‌سازی را احصا می‌کنیم.
    30 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران
    شهردار تهران درخصوص بدهی‌های شهرداری تهران تصریح کرد: به تازگی تعاونی ناجا مدعی شده که 2400 میلیارد تومان طلب دارد این در حالی است که این رقم در بدهی‌های شهرداری تهران منظور نشده و به صورت معجزه‌وار کشف می‌شود. در حال حاضر از حدود 30 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران، 18 هزار میلیارد آن به بانک‌ها و 9000 میلیارد آن به پیمانکاران و مابقی سایر بدهی‌هاست. 
    تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد
    شهردار تهران ادامه داد: 22 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه لازم برای امسال برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است ولی این رقم نباید جزو بدهی‌های شهرداری تهران در نظر گرفته شود.
    نجفی در مورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهرداری گفت: شهرداری ظرف سال‌های گذشته از فاینانس در برخی موارد استفاده کرده است اما یکی از ضعف‌های سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران همین عدم استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. بی‌تردید شهر تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد که حتما می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی نیز منفعت داشته باشد و همچنین ارزش افزوده نیز به همراه دارد. برای مثال استفاده از زباله شهر تهران در تولید برق می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی بسیار مناسب باشد.
    تراکم‌فروشی نخواهیم داشت
    نجفی در مورد تراکم‌فروشی در شهرداری تهران تاکید کرد: اگر کسی مدعی است ظرف این 50 روز حتی یک مورد تراکم‌فروشی و شهرفروشی وجود داشته است به ما اعلام کند تا ما آن را پیگیری و متخلفان را به صورت عمومی معرفی کنیم. بی‌تردید تراکم‌فروشی مدنظر ما نیست و این کار را انجام نخواهیم داد.
    وی ادامه داد: زیرنظر معاونت شهرسازی شهرداری تهران و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی کمیته‌ای برای تجدیدنظر طرح تفصیلی تشکیل خواهیم داد و همچنین ضوابط بلندمرتبه‌سازی را نیز یک بار برای همیشه تا آخر امسال تصویب خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی