مدیران خودروعصر اعتبار

بازار آپارتمانهای نقلی پایتخت + قیمت

عصر ساختمان- خرید و فروش آپارتمانهای کمتر از ۵۰ متر در شهر تهران طی شش ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کاهش یافته است.

بازار آپارتمانهای نقلی پایتخت + قیمت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، معاملات آپارتمانهای 40 تا 50 متر تحت تاثیر افزایش تدریجی قدرت خرید و تمایل مردم به واحدهای بزرگتر، مقداری کاهش یافته است. در شش ماهه ابتدای سال جاری آپارتمانهای 40 تا 50 متر حدود 7 درصد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند؛ این رقم در شش ماهه ابتدای سال قبل حدود 9 درصد بود.

    بررسی ها نشان می دهد تقویت گروههای مصرفی مسکن از طریق تسهیلات مسکن یکم، اوراق حق تقدم و نزدیک شدن قیمت مسکن به کف، منجر به شیفت تدریجی مشتریان واحدهای کمتر از 50 متر به سمت واحدهای 60 تا 70 متر شده است. این گروه از آپارتمانها در شهریورماه سال جاری بیشترین تقاضا را با 14.8 درصد از کل معاملات به خود اختصاص دادند. پس از آن واحدهای 70 تا 80 متر با 13.4 درصد و واحدهای 50 تا 60 متر با 12.7 درصد بیشترین تقاضا را داشتند.

    با این که 650 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران وجود دارد که 490 هزار از این تعداد مربوط به شهر تهران است، آپارتمانهای کوچک متراژ سهم کمتری از خانه های خالی را به خود اختصاص می دهند و برآورد می شود که عمده واحدهای خالی مربوط به مسکن لوکس و نیمه لوکس شمال شهر باشد که منجر به رکود در این بخش شده است. بر این اساس گفته می شود تولید واحدهای گران قیمت توجیه اقتصادی ندارد. با این حال هنوز واحدهای مسکونی بیش از 100 متر سهم عمده ای از پروانه های ساختمانی را به خود اختصاص می دهد.

    اما به دنبال خروج تدریجی بخش مسکن از رکود که از ابتدای تابستان سال جاری کلید خورده است، انتظار می رود آپارتمانهای نقلی به تدریج کمیاب شود. مشاوران املاک می گویند در تابستان سال جاری به دلیل حجم بالای تقاضا برای واحدهای کوچک، شاهد نوعی رقابت در فروش این آپارتمانها بودیم که منجر به افزایش نسبی قیمت این واحدها نسبت به خانه های بزرگ متراژ بودیم.

    به دنبال افزایش تقاضا برای واحدهای ارزان قیمت، از پایان سال قبل روند افزایش صدور پروانه های ساختمانی در بافتهای فرسوده آغاز شد. در زمستان گذشته تقاضا برای افزایش ساخت و ساز در محدوده 3 هزار و 268 هکتاری بافت فرسوده شهر تهران از طریق ابزارهای قدرتی تسهیلات 8 درصد ساخت، وام 8 درصد خرید و سیاستهای تشویقی با رشد 50 درصدی مواجه شد.

    در حال حاضر میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران 4.76 میلیون تومان است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.7 درصد افزایش یافته است. در 23 روز ابتدای مهرماه نیز در شهر تهران 10 هزار و 971 قرارداد خرید و فروش امضا شده که رشد 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو