مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش فایل رهن کامل در بازار اجاره مسکن

عصر ساختمان- بازار اجاره مسکن در آخرین روزهای مهرماه با افزایش عرضه فایل‌های رهن کامل مواجه شد.

افزایش فایل رهن کامل در بازار اجاره مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که از ابتدای تابستان سال گذشته، همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره مسکن کمیاب شد، هم‌اکنون با اتمام فصل طلایی جابه‌جایی‌ها و نزدیک شدن اولین ماه از فصل پاییز به روزهای پایانی، حجم قابل توجهی از فایل‌های اجاره با شرایط رهن کامل برای متقاضیان این واحدها قابل دسترس شده است.

    تابستان سال گذشته در پی کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، اکثر قریب به اتفاق موجران سهم اجاره ماهانه نسبت به مبلغ رهن(ودیعه)را در فرمول دریافت اجاره مسکن افزایش دادند و به همین علت بازار واحدهای مسکونی اجاره‌ای به خصوص واحدهای کوچک‌متراژ و میان‌متراژ با کمبود عرضه واحدهای رهن کامل مواجه شد. در این میان، حتی واحدهایی که با فرمول ترکیبی اجاره ماهانه به علاوه رهن به بازار اجاره عرضه می‌شدند به دلیل کاهش قابل توجه سهم رهن و افزایش غیرمنطقی رقم اجاره ماهانه به فایل‌های خارج از توان مستاجران تبدیل شدند.

    با این حال، تحقیقات «دنیای اقتصاد» از بازار اجاره مسکن در بیست و پنجمین روز پاییز نشان می‌دهد هم‌اکنون حجم قابل توجهی از فایل‌های رهن کامل یا فایل‌هایی که در آنها سهم رهن از اجاره ماهانه بیشتر است در انواع فایل‌های ارائه شده به بازار ملک (اعم از واحدهای کوچک متراژ، میان متراژ و بزرگ متراژ) در دسترس مستاجران قرار دارد؛ به این ترتیب آن دسته از مستاجرانی که قراردادهای سال گذشته آنها در پاییز به اتمام می‌رسد یا در همین روزها قصد جابه‌جایی دارند امسال با شرایط راحت‌تری نسبت به سال گذشته می‌توانند واحد مسکونی با شرایط مناسب را اجاره کنند.

    کارشناسان و فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند این اعتدال فصلی در زمستان نیز ادامه داشته باشد و حتی نرخ اجاره‌بها در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال، روند معتدل‌تری را تجربه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی