مدیران خودروعصر اعتبار

در دومین دوره رویداد ملی جستار کیفیت قرائت شد:

بیانیه شورای داوران دومین دوره جایزه ملی بهترین تجربه‌های بازآفرینی شهری

عصر ساختمان- بیانیه شورای داوران دومین دوره جایزه ملی بهترین تجربه‌های بازآفرینی شهری در دومین دوره رویداد ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری قرائت شد.

بیانیه شورای داوران دومین دوره جایزه ملی بهترین تجربه‌های بازآفرینی شهری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بیانیه شورای داوران دومین دوره جایزه ملی بهترین تجربه‌های بازآفرینی شهری در دومین دوره رویداد ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری قرائت شد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

    در دوران معاصر ایران، متاسفانه قادر نبوده‌ایم توسعه شهری را با تغییر سبک زندگی و سازو کارهای اقتصادی-اجتماعی، همراه سازیم و به همین سبب در مسیر نوشدگی، موضوعات بسیار مهمی چون کیفیت زندگی شهروندان و قابلیت زیست‌پذیری شهرها، به شدت تقلیل یافته‌اند. توسعه، نیاز به نگاهی معرفتی دارد و بدون نگاه معرفتی، پیشرفت و توسعه به یک سری اقدامات فیزیکی و اقتصادی تقلیل پیدا می‌کند و مانع از ایجاد همگرایی و زمینه‌ساز بروز انواع تعارض‌ها می‌شود. برای غلبه بر ناهنجاری‌های شهرهای کنونی، باید در گام نخست بر روی نظام فکری و اندیشه‌ای و شیوه نگاه به شهر و چالش‌های آن کار کرد و از این رو برنامه‌هایی که وجوه متعدد فرهنگ جامعه را نشانه می‌گیرند از اهمیتی مضاعف برخوردار خواهند بود. آغاز جریان فکری بازخوانی اندیشه ایران‌شهری که در جستجو انگاره‌هایی است که در بستر تاریخ، در اندیشه دینی و همچنین سبک زندگی و فرهنگ روزانه ما ریشه دارند. تلاشی است برای تبیین رهیافتی نو در مواجهه فرهنگی با شهر و بازآفرینی شهری در چارچوب این اندیشه و تمدن، سیاستی است که با مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقدامات اثرگذار (اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیط‌زیستی) در قالب برنامه‌ای کل نگر، در رفع مسائلمبتلا به شهرها گام برخواد داشت.

    شورای داروان برنامه "جستار کیفیت در تجرربه‌های بازآفرینی شهری در چارچوب اندیشه ایران‌شهری" در دومین دوره برگزاری این برنامه، ضمن تقدیر از همراهی تمامی کنشگران دخیل در حوزه بهسازی و نوسازی شهری، به طور خاص از متولیان ارتقای قابلیت زیست‌پذیری در دو حوزه "فضاهای عمومی واقع در بافت‌های تاریخی شهرها" و "سکونتگاه‌های غیررسمی" سپاسگزاری می‌کند و تلاش ایشان را در راستای اعتلای نگاه کیفیت-محور ارج می‌نهد تجربه‌های شناسایی شده در دوره دوم نشان داد، حرکت‌های ارزشمندی که در نقاطی  از کشور در مسیر بهبود کیفیت زندگی شهروندان در حال انجام است که اگرچه در انطباق کامل با روح بر سیاست بازآفرینی شهری نیستند ولیکن پیام‌آور افزایش حساسیت و مسئولیت‌پذیری کنشگران دخیل نسبت به کیفیت زندگی در شهر هستند.

    شورای داوران دوره دوم جایزه ملی بهترین تجربه‌های بهسازی و نوسازی شهری، 7معیار "ارتقای شادمانی و سرزندگی"، "رونق اقتصادی و ارتقای سطح معیشت جامعه محلی (ساکنان-کاربران-کسبه)"، "زمینه‌گرایی خلاقانه"، "مدیریت مشارکتی"، "حفظ و بهبود محیط زیست"، "همسویی بینش حاکم بر برنامه و اهداف تعیین شده با اقدامات و دستاوردهای آن" و "مصادیق خلاقیت و نوآوری قابل تعمیم در برنامه" را به عنوان موضوعات کلیدی برای شناسایی یک تجربه موفق اعلام می‌نماید. این معیارها که با نگاه به آموزه‌های به دست آمده از تجربه‌های دوره اول و با تکیه بر بررسی‌های به عمل آمده در جلسات شورای علمی بر روی مبانی نظری داخلی-بین‌المللی تدوین شده‌اند بنابر گونه تجربه، زیرمعیارهایی خاص خود را داشته‌اند که مبتنی بر آرای مردم و نظرات کارشناسان، امتیاز هریک از تجربه‌ها را مشخص کرده‌اند. بدیهی است گه تجربه‌هایی که به عنوان تجربه‌های برتر معرفی می‌شوند. واجد تمام ویژگی‌های یک تجربه موفق نیستند ولی میزان اثرگذاری مطلوب این اقدامات بر کیفیت زندگی مردم، قابل تقدیر است.

    لازم به ذکر است علاوه بر این معیارها که هریک در قالب چند سوال مشخص در فرم ارزیابی کتاب‌ها مطرح شدند، تمرکز نویسنده یا مترجم بر موضوع و پرهیز از اغتشاش در بیان مطالب در کنار کل‌نگر بودن رویکرد نویسنده یا مترجم به بازآفرینی شهری از معیارهای خاص و کلیدی در انتخاب کتاب‌ها بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو