مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه تبیین کرد

رد فرضیه بازگشت به رکود مسکن

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آمارهای رسمی و تحلیل صاحبنظران اقتصادی در سال جاری از آغاز دوره پیش رونق بازار مسکن و ورود تدریجی به دوره رونق کامل خبر می‌دهد.

رد فرضیه بازگشت به رکود مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از بانک مسکن، بررسی آمار رسمی از تحولات اخیر بازار مسکن این گمانه را در میان برخی فعالان و کنشگران حوزه مسکن به وجود آورده که ممکن است کاهش مقطعی حجم معاملات خرید و فروش مسکن در آخرین ماه تابستان به معنای بازگشت دوباره بازار مسکن به دوران رکود باشد.

    این در حالی است که از ابتدای سال جاری آمار های رسمی و تحلیل‌های صاحبنظران اقتصادی از آغاز دوره پیش رونق بازار مسکن و ورود تدریجی به دوره رونق کامل خبر می دهد. در این میان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر تحلیل دوم، معتقد است: بازار همچنان روند رو به بهبودی را در پیش دارد.

    حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش حجم معاملات یک ماه نسبت به ماه قبل از آن نشانه بازگشت به دوره رکود نیست، گفت: گزارش ماهانه تحولات بازار مسکن در شهریورماه سال جاری حاکی از کاهش حجم معاملات نسبت به مردادماه امسال است.

    به این صورت که در شهریورماه امسال تعداد معاملات آپارتمان­ های مسکونی در شهر تهران بالغ به 15 هزار و 500 واحد رسید که نسبت به مردادماه معادل 13.6 درصد کاهش پیدا کرده است.

    او ادامه داد: اگرچه حجم معاملات در شهریورماه نسبت به مردادماه کاهش داشته اما نکته مهم آن است که معیار اصلی برای تعیین وضعیت بازار مسکن مقایسه نقطه به نقطه حجم معاملات است. به این معنا که برای دست یافتن به این موضوع که آیا بازار مسکن در مسیر رونق به سر می برد یا رکود باید به جای مقایسه ماهانه، حجم معاملات واحدهای مسکونی در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال گذشته سنجیده شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به مقایسه نقطه به نقطه معاملات شهریورماه اشاره کرد و گفت: این مقایسه نشان می دهد که حجم آپارتمان­‌های مسکونی معامله شده در پایتخت معادل 9.2 درصد در ماه پایانی فصل تابستان نسبت به شهریور ماه سال گذشته رشد داشته است.

    از سوی دیگر یکی از پایه­ های اصلی برای ردیابی روند بازار مسکن، سنجش دوره ­های شش ماهه سال جاری و سال گذشته است. در این بخش نیز شاهد رشد 2.8 درصد حجم معاملات مسکن و 6.2 درصدی قیمت مسکن در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال دوره مشابه سال گذشته هستیم.

    مظاهریان تاکید کرد: بنابراین دو مقایسه ­ای که امکان خطای آماری درآنها کمتر از گزارش ماهانه است نشان­دهنده وضعیت پیش رونق در بازار مسکن است. ضمن آنکه مجموعه عوامل بیرونی و درونی اثرگذار بر روند بازار مسکن شاهدی بر شکل گیری رونق تدریجی در بازار مسکن تا پایان سال جاری است.

    او درعین حال به روند قیمتی مسکن تا پایان سال جاری اشاره و اظهار کرد: در حوزه قیمتی نیز پیش­ بینی رشد ملایم قیمت­ ها در محدوده نرخ تورم عمومی کشور می‌­شود. به این ترتیب رشد ملایم قیمت­‌ها بدون جهش، امکان فعالیت­ های سفته­ بازانه از بازار رخت می‌بندد و خریداران واقعی فرصت پیدا می کنند با استفاده از اهرم تسهیلاتی، قدرت خرید خود را افزایش و به راحتی در بازار مسکن حضور پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی