مدیران خودروعصر اعتبار

علت گرانی؛ احتمال کاهش قیمت مسکن

تسه ۸۱ هزار تومان شد

عصر ساختمان- در حالی که دو هفته از ثبات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در کانال قیمتی ۷۵ تا ۷۷ هزار تومان می گذشت، امروز به طور ناگهانی قیمت اوراق به ۸۱ هزار تومان افزایش یافت.

تسه ۸۱ هزار تومان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن امروز پس از دو هفته ثبات و باقی ماندن اکثر نمادهای تسه در بازه قیمتی 75 تا 77 هزار تومان، به کانال 81 هزار تومانی وارد شد.

    بر اساس اعلام فرابورس، امروز معاملات بازار اوراق تسهیلات با صف تقاضای زیادی روبه رو بود که افزایش تقاضا به افزایش قیمت این اوراق منتهی شد. به گونه ای که اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال 95 با نماد «تسه 9512» در آخرین ساعات فعالیت بازار سرمایه با رقم 81 هزار و 150 تومان به فروش رسید.

    همچنین بسیاری از نمادهای اوراق تسهیلات مسکن شامل «تسه 9603»، «تسه 9602»، «تسه 9503»، «تسه 9410»، «تسه 9502» و «تسه 9408» امروز در بازار سرمایه با رقم 80 هزار تومان به ازای هر برگه به فروش رفته است.

    حمیدرضا چراغی کارشناس معاملات اوراق تسهیلات مسکن در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به نظر می رسد افزایش تقاضای خرید اوراق تسهیلات و درنتیجه افزایش قیمت این برگه ها در پی اعلام احتمال تغییر در شرایط وام مسکن یکم ایجاد شده است.

    وی ادامه داد: از آنجایی که دارندگان تسهیلات مسکن یکم می توانند برای دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله تعمیرات مسکن، از اوراق تسهیلات استفاده کنند و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از دارندگان حساب مسکن یکم در حال ورود به بازار و دوره سررسید دریافت وام خود هستند، خواهان دریافت وام جعاله اند که به همین دلیل صف خرید برای این اوراق ایجاد شد. به خصوص که بسیاری از خریداران خواهان دریافت تعداد کم اوراق تسهیلات مسکن هستند و عمدتا کمتر از 40 برگه حق تقدم تسهیلات خریداری می کنند.

    این کارشناس بازار مسکن افزود: یکی دیگر از دلایل گرانی اوراق تسهیلات مسکن، کاهش قیمت مسکن در برخی مناطق پایتخت است که امکان خرید مسکن با استفاده از وام در آنها وجود دارد. اگرچه قیمت مسکن در برخی مناطق تهران به حدی است که مبلغ وام مسکن تنها درصد کوچکی از آن را پوشش می دهد؛ اما در مناطقی که وام 80 میلیون تومانی مسکن می تواند کارگشا باشد، تقاضای خرید مسکن و به تبع آن تقاضای خرید اوراق تسهیلات بیشتر شده است.

    وی با بیان اینکه بر اساس اعلام بانک عامل بخش مسکن، افزایش وام جعاله از 10 به 20 میلیون تومان تنها تا پایان آذرماه تمدید شده تصریح کرد: احتمال گران تر شدن اوراق در روزهای پایانی مهلت دریافت وام 20 میلیون تومانی (پایان آذرماه) وجود دارد و به همین دلیل صف خرید برای این اوراق در روزهای پایانی مهرماه ایجاد شده است.

    به گفته چراغی، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن می تواند کاهش قیمت مسکن در روزهای اخیر باشد و از همین رو خریداران قصد دارند با دریافت وام مسکن، اقدام به خرید خانه کنند. بنابراین افزایش تقاضای خرید اوراق، افزایش قیمت این برگه ها را در پی داشته است.

    گفتنی است در هفته منتهی به تعطیلات تاسوعا و عاشورا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به 73 هزار تومان کاهش یافت که پایین ترین قیمت ظرف 4 ماه اخیر بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی