مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم مهار احتکارکنندگان مسکن

تشویق یا تنبیه کدام جوابگوی طرح مالیاتی مسکن است؟

عصر ساختمان- ابزار‌های مالیاتی مهم‌ترین ابزار دولت برای کنترل سوداگری بوده که متأسفانه تا به امروز هنوز اجرایی نشده است.

تشویق یا تنبیه کدام جوابگوی طرح مالیاتی مسکن است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، سال‌های متمادی است که خاک می‌خورد و دولت‌های مختلف همیشه به اجرای آن تاکید داشته اند، اما تا به امروز هیچ یک از آنها قدرت اجرایی آن را نداشته اند.

    یکی از مهمترین بهانه‌های دولت برای اجرایی نشدن این طرح، نداشتن ابزار‌های لازم جهت شناسایی خانه‌های خالی است که دولت گذشته برخی از ابزار‌ها را وارد این بازار کرد، اما به نظر می‌رسد که کافی نبوده است.

    به گفته حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، تصحیح قانون نظام مالیاتی یکی ازمهم‌ترین برنامه‌های دولت است که تا سال آینده اجرایی می‌شود.
    ابزار‌های تشویقی مالیاتی بیش از تنبیه جوابگوی بازار مسکن است

    حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفتگو با خبرنگار مسکن با بیان اینکه تسهیلات بانکی یکی از عوامل اصلی برای افزایش قدرت خرید و تحریک بازار مسکن است، اظهار کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم  و رشد نامتعارف قیمت‌ها، مناسب شدن میزان اقساط بانکی می‌تواند در بهبود این بازار مؤثر باشد.

    وی در ادامه افزود: در شرایط رکودی باید مدت زمان بازپرداخت و نرخ سود تسهیلات روند کاهشی داشته باشد، تا بازار مسکن جان دوباره‌ای بگیرد.

    عقبایی با بیان اینکه معضل خانه‌های خالی در تمام دنیا وجود دارد، افزود: این خانه‌ها مربوط به مناطق متوسط شهر یا برای اقشار ضعیف جامعه نیست، بلکه بیشتر در مناطق شمالی و یا در حومه شهر برای واحد‌های مسکن مهر است.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری تصریح کرد: اقشار معمولی اگر واحدی برای اجاره داشته باشند، یک ماه هم واحد خود را به دلیل احتیاج مالی نگه نمی‌دارند.

    به گفته وی آمار 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی در کشور و 650 هزار واحد در تهران بیشتر برای اقشار مرفه جامعه است.

    عقبایی تاکید کرد: بسیاری از مالکان با خالی نگه داشتن واحد‌های خود، اقدام باعث ایجاد افزایش قیمت در این بازار می‌شوند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در خصوص اجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: در بسیاری از مناطق دنیا به جای استفاده از ابزا‌های تنبیهی برای اخذ مالیات، اقدام به استفاده از شیوه‌های تشویقی می‌کنند که این خود نقش موثری برای کاهش خانه‌های خالی داشته باشد.

    وی تصریح کرد: استفاده از سیاست‌های تنبیهی در اخذ مالیات نه تنها زمینه ساز افزایش خانه‌های خالی، بلکه باعث رشد فرار‌های مالیاتی نیز می‌شود.

    عقبایی با بیان اینکه بازار مسکن 40 درصد از اقتصاد کشور را در برمی‌گرد، افزود: برای خروج از رکود در این بازار باید به سمت راهکار‌های مالیاتی تشویقی، حرکت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو