مدیران خودروعصر اعتبار

رمزنگاری از «زلزله» لواسان

عصر ساختمان:صبح دیروز زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۱/ ۳ ریشتر در شرق استان تهران و در فاصله نزدیک به لواسان، رخ داد و باعث شد ساکنان مناطق شرقی پایتخت از جمله حکیمیه و نارمک، این زلزله را احساس کنند.

رمزنگاری از «زلزله» لواسان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، شرق تهران اواخر تابستان امسال نیز به فاصله کمتر از 15 روز، دو زمین لرزه بالای 4 ریشتر و البته ده‌ها پس‌لرزه 2 تا 3 ریشتر را تجربه کرد. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران موقعیت دقیق زلزله صبح دیروز شرق تهران را در عمق 11 کیلومتری زمین و در فاصله 6 کیلومتری لواسان، 11 کیلومتری تجریش و 14 کیلومتری فشم اعلام کرده است. این زمین لرزه باعث بروز دوباره نگرانی‌ها در بین ساکنان تهران و برخی شبکه‌های مجازی از بابت در پیش بودن زلزله بزرگ شده است اما دو بررسی جداگانه در این باره مشخص می‌کند: بدون آنکه بتوان نسبت به زلزله لواسان بی‌تفاوت بود، فعلا به لحاظ کارشناسی امکان رد یا تایید فرضیه «زلزله لواسان به عنوان مقدمه زلزله‌های بعدی» وجود ندارد. زمین لرزه ساعت 8 و 35 دقیقه صبح دیروز لواسان، به لحاظ شدت و بزرگی در ردیف ریزلرزه‌ها طبقه بندی می‌شود که بعد از خردلرزه‌ها با بزرگی کمتر از 2 ریشتر، دومین نوع زمین‌لرزه از بابت کمترین قدرت لرزه‌ای محسوب می‌شود. در محدوده استان تهران روزانه ده‌ها ریزلرزه رخ می‌دهد که زلزله‌شناسان آنها را با توجه به موقعیت گسل‌های این محدوده، روند طبیعی و عادی ارزیابی می‌کنند.

    طبق آنچه سایت اطلاع‌رسانی موسسه ژئوفیزیک گزارش داده، طی 30 روز اخیر بیش از 160 زمین لرزه با بزرگای 1/ 1 تا 4/ 4 ریشتر در محدوده لواسان رخ داده است. از این منظر، می‌توان این‌طور تحلیل کرد که شدت زلزله صبح دیروز لواسان کمتر از 18 زمین لرزه‌‌ای بوده که در فاصله یک ماه اخیر در این نقطه از حریم شرق پایتخت به وقوع پیوسته است. روز گذشته دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز با اعلام نتایج بررسی‌های مقدماتی درباره زلزله لواسان به «دنیای اقتصاد» گفت: منشا این زمین لرزه، گسل «شمال تهران» بود که یک گسل فعال به حساب می‌آید. این زلزله در محله‌هایی از شرق تهران احساس شد. زارع با تاکید بر اینکه گسل «شمال تهران» یک گسل فعال و لرزه‌زا است، تصریح کرد: زلزله صبح دوشنبه شرق استان تهران بیش از آنکه لواسان را بلرزاند، در سوهانک باعث لرزش زمین شد. این زلزله‌شناس تصریح کرد: زلزله 1/ 3 ریشتری لواسان فعال بودن گسل شمال تهران را نشان می‌دهد. این در حالی است که پهنه گسل شمال تهران در حال حاضر پرتراکم‌ترین پهنه جمعیتی در مقایسه با سایر پهنه‌ها است به طوری‌که 2 میلیون و 300 هزار نفر در این پهنه ساکن هستند و از این منظر باید برای ساکنان پایتخت با توجه به خطر زلزله بزرگ فکر و برنامه‌ریزی شود. زارع درباره خطر بالقوه گسل شمال تهران نیز افزود: این گسل در 30 هزار سال گذشته 7 بار باعث وقوع زمین لرزه‌های 6 تا 5/ 7 ریشتر شد که 2 مورد از آنها در 7 هزار سال گذشته بوده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تابستان امسال موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در پی زمین‌لرزه‌های مکرر در شرق استان تهران، درباره لزوم هوشیاری نسبت به سه گسل پارچین، شمال تهران و مشاء که قابلیت تولید زمین‌لرزه‌های بالای 7 ریشتر را دارند، هشدار داد. زمین‌لرزه صبح دیروز تهران، تا ساعت 14 و 30 دقیقه روز گذشته، هیچ پس‌لرزه‌ای به همراه نداشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار