مدیران خودروعصر اعتبار

نیمه نخست سال جاری انجام شد

افزایش ۱۰.۴ درصدی اجاره‌بهای مسکن

عصر ساختمان- طبق گزارش مرکز آمار ایران اجاره مسکن در نیمه اول امسال ۱۰.۴ درصد افزایش یافت.

افزایش ۱۰.۴ درصدی اجاره‌بهای مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش قیمت مسکن و اجاره در نقاط شهری نیمه اول 94 منتشر شد.

    براساس سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور که با هدف شفاف‌سازی اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور در راستای ساماندهی امور مسکن پیاده‌سازی شده است، بنگاه‌های معاملات ملکی مؤظف هستند مشخصات کلیه معاملات خرید و فروش که سند آن‌ها از طریق دفتر ثبت اسناد انتقال پیدا می‌کند را در این سامانه ثبت کنند.

    با توجه به این که کاهش یا افزایش حجم (تعداد) معاملات در شهرهای بزرگ، باعث کاهش یا افزایش شدید متوسط (حسابی) قیمت در سطح استان یا کشور می‌شود، از متوسط تعدیل شده (متوسط وزنی) استفاده شده تا بتوان با حذف اثر حجم معاملات، تغییرات واقعی قیمت را مشخص کرد.

    متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 11744 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 0.7 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش داشته است.

    همچنین تعداد معاملات فروش زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی انجام شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور نسبت به دوره قبل 21.0 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 36.0 درصد، کاهش داشته است.

    متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 14758 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 1.2 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.0 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد معاملات فروش زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کشور نسبت به دوره قبل 15.1 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 24.4 درصد،‌کاهش داشته است.

    متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور 74 هزار و 653 ریال بوده است که نسبت به دوره قبل 7.7 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.4 درصد افزایش داشته است، همچنین تعداد معاملات اجاره زیربنای مسکونی از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور نسبت به دوره قبل 21.4 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 9.0 درصد کاهش داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو