مدیران خودروعصر اعتبار

خواب زودرس زمستانی بازار را فراگرفت

کاهش مجدد قیمت مسکن

عصر ساختمان- در حالیکه کارشناسان مسکن ادامه وضعیت رونق این بازار را پیش بینی می‌کردند، نوسان ناگهانی نرخ ارز، معادلات بازار مسکن را دگرگون کرد و سبب کاهش مجدد قیمت آن شد.

کاهش مجدد قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، گزارش خبرنگار از محله های مختلف پایتخت نشان می دهد همزمان با کاهش یک باره حجم معاملات مسکن در پایتخت و دیگر شهرها، قیمت ها نیز به طور ناگهانی فروکش  کرده است. این در حالی است که در ماه های تیر و مرداد تابستان امسال شاهد افزایش 15 تا 25 درصدی معاملات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم؛  ولی روند کاهش معاملات در شهریور ماه آغاز شد و در روزهای اخیر با تشدید روند کاهش معاملات مسکن، قیمت ها مجددا سیر نزولی در پیش گرفته است.

    کارشناسان معتقدند روند بهبود بازار مسکن طی روزها و ماه های آتی نیز ادامه می یابد که مهم ترین دلیل آن افزایش شمار ثبت نام کنندگان و افتتاح کنندگان حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم در یک سال قبل و ورود تدریجی آنها به بازار خرید و فروش مسکن است. البته بر اساس اعلام یکی از مدیران بانک دولتی عامل بخش مسکن، تهرانی ها،  بیشتر از تسهیلات صندوق ممتاز این بانک (تسهیلات مسکن از محل اوراق تسهیلات) استفاده می کنند  و صندوق یکم عمدتا در معاملات مسکن سایر شهرها اثرگذار بوده، همچنین از سوی دیگر میزان معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز در بازار سرمایه در هفته های گذشته با کاهش روبه رو شد که همین موضوع کم شدن قیمت اوراق تسهیلات را در پی داشت؛ براساس همین دلایل نمی توان افزایش بیش از حد معاملات را انتظار داشت. به خصوص که تجربه سال های گذشته نشان داده در فصول سرد سال میزان استقبال از بازار مسکن کاهش می یابد.

    همچنین برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند کاهش سود سپرده های بانکی هنوز نتوانسته خود را به شکل ورود به بازار مسکن نشان دهد به خصوص که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند بازارهای موازی مسکن مانند سکه و ارز کشش جذب بیشتر منابع مالی و سرمایه های سرگردان را دارد و احتمالا تا پایان امسال دیگر شاهد رونق مسکن مانند ماه های تیر و مرداد نباشیم.

    بر اساس گزارشات میدانی خبرنگار مهر، قیمت مسکن در بسیاری از مناطق پایتخت به دلیل کاهش معاملات یا با عدم تغییر و مقاومت فروشندگان در برابر کاهش روبه رو شده یا به دلیل نبود متقاضی در حال کاسته شدن است. با این حال هنوز حباب قیمت مسکن در مناطق محبوب پایتخت  برقرار است به گونه ای که برخی فروشندگان و مالکان در مناطقی چون سعادت آباد و سیدجمال الدین اسدآبادی (یوسف آباد) همچنان منتظر فروش واحدهای خود به قیمت 10 میلیون تومان در هر متر مربع هستند.

    با این وجود منطقه یک تهران بیشترین اثرگذاری از بازگشت مجدد رکود به بازار مسکن را پذیرفته و در برخی مناطق مانند اقدسیه کاهش قیمت مسکن تا 2 میلیون تومان در هر متر مربع را شاهد هستیم؛  به گونه ای که واحد مسکونی نوساز در اقدسیه که در 2 ماه گذشته 13 و نیم تا 14 میلیون تومان در هر متر مربع معامله می شد در روزهای اخیر به 12 تا 12 و نیم میلیون تومان در هر متر مربع کاهش یافته است که با توجه به افزایش صف فروشندگان مسکن برای ورود سرمایه خود به بازارهای موازی مانند ارز و طلا و کاهش تعداد خریداران، انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن در منطقه یک تهران وجود دارد.

    همچنین در جنت آباد شمالی که قیمت هرمترمربع آپارتمان  در مردادماه تا متری 7 میلیون تومان رسیده بود، در روزهای اخیر فایل های فروش این منطقه به 5 و نیم تا 6 و نیم میلیون تومان کاهش یافته است. با توجه به اینکه مناطقی چون جنت آباد و پونک از جذاب ترین محله های غرب تهران برای اقشار متوسط به حساب می آید، کاهش قیمت در این مناطق بر روی کاهش قیمت مسکن در سایر محله های غرب و شمال غرب پایتخت نیز مؤثر خواهد بود.

    به گونه ای که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر، در حال که قیمت مسکن در ستارخان و محله های جذاب تر آن همچون پاتریس لومومبا و شهرآرا و همچنین آیت الله کاشانی و محله هایی چون خیابان پیامبر در ماه های ابتدایی تابستان به متری 8 و نیم میلیون تومان رسیده بود، در روزهای گذشته برخی فروشندگان، واحدهای مسکونی خود را با قیمت 6 میلیون و 800 هزار تا ٧میلیون 800 هزار تومان در بنگاه های معاملاتی فایل کرده اند.

    شرق تهران نیز به نظر می رسد هرچند در ماه های گذشته اثر چندانی از افزایش قیمت مسکن نپذیرفته بود اما همان مقدار کم هم به روال سابق بازگشته است به گونه ای که در منطقه نارمک که در دوره اوج معاملات در تابستان، برخی واحدهای مسکونی تا متری 5 میلیون تومان رسیده بود، در روزهای اخیر به 4 میلیون تومان در هر متر مربع کاهش یافته که نشان دهنده کاهش یک باره متقاضیان خرید مسکن است.

    به نظر می رسد آنچه سبب شده تا علی رغم پیش بینی ها،  بازار مسکن به سرعت در خواب زمستانی فرو رود، فضای حاکم بر اقتصاد کشور و رکودی است که دولتمردان علیرغم وعده های متعدد هنوز نتوانسته اند آن را چاره کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی