مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر یک درصدی تسهیلات بر نوسازی بافت فرسوده

عصر ساختمان- معاون شهردار تهران با اشاره به مطالعات صورت گرفته در خصوص نوسازی بافت فرسوده گفت: تسهیلات ساخت مسکن با بهره پایین تنها کمتر از یک درصد نرخ بازده داخلی را بهبود بخشیده است.

تاثیر یک درصدی تسهیلات بر نوسازی بافت فرسوده
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، حجت اله میرزایی در دومین روز همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران با انتقاد از وضعیت بافت های فرسوده اعلام کرد: هیچ نهاد عمومی و دولتی وظایف خود را در قبال بافت فرسوده تهران به خوبی و به موقع انجام نمی دهد و به گواه گزارش های موجود نه تنها سرانه خدمات در این محلات بهبود نیافته بلکه به دلیل افزایش جمعیت شرایط وخیم تر هم شده است. 

    معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به مساله ارائه مشوق های مختلف دولتی برای نوسازی بافت های فرسوده اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته مشوق هایی مانند تسهیلات با سود پایین و یا مشوق های تراکمی به ساکنان مناطق دارای بافت فرسوده داده شده است. مطالعه ای که در سال 95 روی پنج محله جوادیه، باغ آذری، سنگلج و نعمت آباد و طیب انجام شده نشان می دهد این مشوق ها نتوانسته تاثیر مطلوبی در نوسازی بافت این محلات بر جای بگذارد. 

    در حالی در سال های گذشته تمرکز نوسازی بر ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین بوده که به گفته میرزایی این مشوق مالی تنها یک درصد موجب بهبود وضعیت نوسازی در مناطق پایلوت شده است. اما در مقابل این مطالعه نشان می دهد تراکم تشویقی می تواند تاثیر بیشتری بر انگیزه ساکنان این محلات برای نوسازی بافت فرسوده داشته باشد. به گونه ای که تاثیر تراکم تشویقی بین 25 تا 30 درصد تخمین زده شده است. 

    معاون شهردار تهران گفت: تصمیم خانوارها برای نوسازی بافت فرسوده یک تصمیم کاملا اقتصاد ای است و خانوارها با بررسی مجموعه ای از شرایط تصمیم می گیرند آیا در این سرمایه گذاری مشارکت کنند یا نه و چنین تصمیمی تنها وابسته به یک وام نوسازی نیست و مجموعه از شرایط در این میان موثر است. او گفت نوسازی یک امر دستوری نیست که به خواست و اراده ما انجام شود. بلکه این خانوارها هستند که در چارچوب رفتار عقلانی تصمیم می گیرند نوسازی را انجام دهند یا نه. 

    به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، میرزایی گفت: آنچه در نوسازی بافت فرسوده تا کنون مغفول مانده توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مختلف است. چون بافت فرسوده برای بسیاری از ساکنان کارکرد چند منظوره داشته و تنها محل سکونت نیستند. بخش زیادی از ساکنان از محل سکونت خود از طریق اجاره داری، تولید و عرضه غذای خانگی، خدمات پشتیبانی و انبارداری کسب درآمد می کنند و با نوسازی واحدهای مسکونی و تبدیل شدن آن به مجتمع های آپارتمانی نوساز این درآمدها از دست خواهد رفت. 

    معاون شهردار گفت: در این شرایط اعطای تراکم تشویقی می تواند انگیزه بالاتری برای نوسازی باشد. اما مشکل این است که در برخی از مناطق مانند سنگلج که بافت کاملا تاریخی است امکان اعطای تراکم تشویقی برای نوسازی وجود ندارد. 

    اگرچه بر اساس این گزارش، تسهیلات تاثیری در حد یک درصد در نوسازی دارد اما به گفته میرزایی عوامل زیادی وجود دارد که انگیزه دریافت تسهیلات برای خانوارها را کاهش می دهد. عواملی مانند زمان بر بودن پرداخت تسهیلات و بوروکراسی دریافت آن. 

    میرزایی در انتها اشاره کرده نوسازی بافت های فرسوده باید انجام شود اما ایجاد انگیزه در میان خانوارها کمی دشوار است و شهرداری باید تلاش کند که از طریق ایجاد انگیزه در نسل جوان این محلات بتواند خانوارها را تشویق به نوسازی کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو