مدیران خودروعصر اعتبار

حاشیه نشینی ثمره کاهش قدرت خرید مردم

عصر ساختمان- در حاشیه هفدهمین همایش سیاستهای توسعهای مسکن که با حضور کلیه دولتمردان و سایتگذارن کلان حوزه مسکن در مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، رییس کانون انبوه سازان از معضلات حاشیه نشینی و کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن گفت.

حاشیه نشینی ثمره کاهش قدرت خرید مردم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، جمشید برزگر با اشاره به کاهش قدرت خرید مسکن و رشد حاشیه نشینی درکلان شهرهای کشورعلت اصلی آن را سیاستهای تمرکز محوری به جای تمرکز زدایی دانست وگفت : طبق آمار ارائه شده اجاره نشینی از 32 درصد به 45 درصد افزاریش پیدا کرده است که این در کنار تمرکز امکانات در کلانشهرهای ایران سبب افزایش پدیده حاشیه نشینی شده است.
    او با اشاره به اینکه تلاشهای انجام شده در چهار سال گذشته هنوز نتوانسته است سیساستهای غلط گذشته را اصلاح نماید گفت: اینکه به دنبال ارائه تسهیلات خرید مسکن برای خانه اولیها باشیم اشایسته است اما برای طبقهای که توان خرید مسکن را ندارد چه اقداماتی انجام داده ایم؟ براساس قانون اساسی دولتها مکلف به تامین مسکنی متناسب و در شان مردم هستند. البته این به معنای ساخت خانه توسط دولت  نیست بلکه دولتها می بایست با تدوین سیاستهای کلان بستر را برای تحقق این امر فرهم آورند و با نظارت مستمر خود در رسیدن به این مهم گام بردارند.
    رئیس کانون انبوه سازان در ادامه اظهارداشت : برای بهبود شرایط کنونی قطعا قانون توسعه و بازآفرینی میتواند راهگشا باشد. قانونی که براساس آن هر ساله میبایست ده درصد از بافتهای فرسوده را تحا پوشش قرار میداد ولیکن این امر هیچ گاه اتفاق نیافتد. پی برای رسیدن به بهبود زندگی شهری و احیا بافتهای فرسوده نیازمند عزم ملی به معنای واقعی هستیم.
    برزگر با اشاره به مشکلات عدیده طرح مسکن مهر گفت : طی دوازده سال اخیر دولتهای نهم و دهم و دولت مستقر، دو میلیون و دویست هزار واحد مسکن مهر را سیاست گذاری و نظارت کرده اند. اما این طرح نه تنها مشکلات مردم را حل نکرد بلکه باید سالیان سال با تبعات آن زندگی کنیم و این در حالی است که به عنوان عضو هیئت رییسه کانون انبوه سازان در همان مقطع اعتراض خود را به سیاست کلان احداث مسکن مهر به دوت وقت اعلام کردیم ولیکن با توجه به ثبت نام عده کثیری از مردم امکان ملغی نمودن طرح نبود.
    برزگر راهکار برون رفت از شرایط کنونی را استفاده از الگوهای موفق کشورهای مختلف جهان دانست افزود : با توجه به نرخ سود بانکها و نرخ سود تسهیلات در ایران ، بهره مندی از الگوهای موفق در سایر کشورها را نیز مشکل کرده است و تا زمانی که سیاستهای کلان از طریق وزارت خانه راه و شهرسازی، وزارت کشور، بانک مرکزی و شهرداریها تدوین و اجرا نشود نمیتوان آیندهای موفق را برای این صنعت تصویر کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو