مدیران خودروعصر اعتبار

کنترلی بر قیمت تمام شده مسکن وجود ندارد

سپرده‌گذاری وام مسکن یک مانع جدی است

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن با اشاره به اینکه درآمد فعلی اغلب افراد در جامعه ما کمتر و یا برابر با میزان هزینه‌های آنان است و امکان پس انداز به راحتی وجود ندارد، تاکید کرد: سپرده گذاری وام مسکن یک مانع جدی است.

سپرده‌گذاری وام مسکن یک مانع جدی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، محمدعلی پورشیرازی درباره تاثیر گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر کاهش 1.5درصدی نرخ سود وام مسکن یکم بر رونق معاملات این بازار اظهار کرد: متقاضیان خرید مسکن در شرایط  فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و مشکل اصلی آن‌ها در اختیار نداشتن 40میلیون نقدینگی برای سپرده‌گذاری است.

    وی با تاکید به ناکافی بودن برنامه‌های حمایتی دولت برای خانه‌دار شدن و لزوم توجه جدی به نداشتن نقدینگی 40میلیون تومانی اقشار متوسط و ضعیف جامعه تصریح کرد: هر چند این اقدامات خوب است، اما این رقم وام برای خرید کافی نیست؛ در کشورهای توسعه یافته با وجود ثبات قیمت مسکن و کنترل قیمت تمام شده تا 95درصد ارزش ملک وام با کارمزد 2.25درصد می‌دهند.

    به گفته او البته در هیچ جا سپرده‌گذاری به این شکل صورت نمی‌گیرد و این رقم از توان اغلب متقاضیان خارج است.

    این کارشناس مسکن با انتقاد به در نظر نگرفتن شرایط واقعی جامعه برای برخی برنامه‌ریزی‌ها افزود: درآمد فعلی اغلب افراد در جامعه ما کمتر و یا برابر با میزان هزینه‌های آنان است و امکان پس‌انداز به راحتی وجود ندارد. از طرفی به دلیل فاصله بین درآمد و هزینه امکان پرداخت اقساط میلیونی برای قشر وسیعی از جامعه ما ممکن نیست.

    پور شیرازی با بیان اینکه افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 12به 15سال تاثیر مثبت خواهد داشت، خاطر نشان کرد: مشکل دیگر موجود در بازار مسکن این است که بر قیمت تمام شده مسکن کنترل صورت نمی‌گیرد؛ قیمت آهن، سیمان و سایر مصالح و ملزومات ساختمانی هر روز بالا می‌رود و هر تلاشی از این دست به دلیل افزایش هر روزه قیمت تمام شده خنثی می‌شود.

    وی افزود: در این میان قیمت تمام شده در ساخت و سازهای کوچک زیاد مد نظر نیست و بیشتر باید به کنترل قیمت‌های تمام شده در انبوه‌سازی‌ها بپردازیم.

    پورشیرازی تصریح کرد: از طرفی وقتی درباره مسکن صحبت می‌کنیم بیشتر شهرهای پرجمعیت مثل تهران، مشهد،اصفهان و تبریز را در نظر می‌گیریم، این در حالی است که باید برنامه‌ریزی‌ها را از مسکن روستایی آغاز کنیم و برای واقعی‌تر شدن جامعه مورد برنامه‌ریزی خود، به کنترل مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک بپردازیم.

    این کارشناس مسکن خاطر نشان کرد: اقتصاد یک زنجیره است و مسکن در این زنجیره قرار دارد؛ بنابراین نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن سایر عوامل و فاکتورهای مرتبط برای این مورد به تنهایی تصمیم بگیریم.

    وی درباره اعلام آمارهای 8درصدی افزایش اجاره‌بها نیز گفت: در کشور ما همواره آمارها دوگانه است؛ یکی آمارهای واقعی و دیگری برای ارائه به مردم، به عبارت دیگر با مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک در هر نقطه از شهر می‌توان به راحتی به میزان واقعی افزایش اجاره‌بها پی برد و این افزایش اجاره‌بها است که به افزایش قیمت مسکن می‌انجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو