مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر ستاد ملی بازآفرینی خبر داد؛

هزینه نوسازی هر محله فرسوده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

عصر ساختمان- سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بر اساس برآوردهای این شرکت برای نوسازی و بهسازی هر محله فرسوده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه لازم است.

هزینه نوسازی هر محله فرسوده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، هوشنگ عشایری درباره ورود به 270 محله برای نوسازی در طول یک سال ر در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که در قانون برنامه ششم آمده این است که هم دولت محلی شامل شهرداری و شورای شهر و هم دولت ملی شامل وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و ستاد ملی بازآفرینی سالانه باید به مبحث نوسازی و بهسازی 270 محله در سراسر کشور ورود کنند و سطح کیفی زندگی در محلات هدف را با سطح میانگین کیفیت زندگی در همان شهر برابر کنند.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: به عنوان مثال اگر سرانه خدمات عمومی شهر تهران شامل فضای سبز، فضای درمانی، فضای عمومی، خدمات شهری، حمل و نقل و ... به ازای هر شهروند تهرانی A متر مربع است باید در پایان برنامه هفتم توسعه پنج ساله برای ساکنان محله های هدف بازآفرینی نیز به همین میزان برسد.

    وی ادامه داد: البته از نظر محاسبات ریاضی دستیابی به چنین هدفی ممکن نیست چرا که هر چقدر سرانه فضای عمومی رشد کند این میانگین نیز افزایش یافته و دسترسی به آن امکان ندارد به همین دلیل قانون دستیابی به محدوده میانگین فضای عمومی برای هر شهروند را ملاک بهسازی و نوسازی بافت ها و محله های هدف نوسازی و بهسازی قرار داده اند.

    عشایری افزود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و ستاد ملی بازآفرینی قرار است سالانه به 270 محله صرفا ورود کند و این به معنی این نیست که در هر سال باید 270 محله بازسازی شود چرا که بر اساس محاسبات انجام شده در ایران نوسازی هر محله بین 10 تا 12 سال طول می کشد.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: بنابراین تا پایان برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی به همراه شهرداری ها برای نوسازی دو هزار و 700 محله اقدام کرده است و این تعداد محله در پایان برنامه ششم هزار و 350 منطقه خواهد بود که پس از 10 تا 12 سال 270 محله ای که در سال جاری به آن ورود کرده ایم پایان خواهد یافت.

    وی افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده نوسازی هر محله بیش از 100 هزار میلیارد تومان هزینه دارد که برای دستیابی به این رقم علاوه بر کمک های دولت و شهرداری ها همکاری توسعه گران  (انبوه سازان، خیرین، ساکنان بافت های فرسوده و سایر سرمایه گذاری ها) لازم است تا چنین مبالغی برای بهسازی هر محله تامین شود. بنابراین نقش دولت در بهسازی محلات هدف نقش اهرمی است؛ نه تامین کننده مالی.

    به گفته عشایری، قرار نیست دولت پروژه هایی مانند مسکن مهر را برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته و به انبوه ساز بگوید این پروژه ها را با استفاده از پول دولت بسازد چنین چیزی عملی نخواهد شد.

    سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اهداف بازسازی محلات فرسوده قرار است جریان عرضه و تقاضای ساخت و ساز در این مناطق را به گونه ای تعریف کنیم که خود ساکنان بافت و دیگر شهروندان با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت دولت برای نوسازی در این بافت ترغیب شده و انبوه ساز نیز با توجه به افزایش تقاضا برای سکونت در این بافت ها برای ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی به این محلات ورود کند.

    وی تصریح کرد: تجربه دنیا در این حوزه نشان داده که هر کشوری دولت در بخش نوسازی به صورت تخریب و ساخت گسترده ورود داشت شکست خورده است. ما نیز به صورت محدود تجربه این کار را داشتیم و به همین دلیل دیگر چنین پروژه هایی انجام نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی