مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد،

سهم ۳۰ درصدی بخش مسکن بر شاخص تورم

عصر ساختمان- مدیرعامل بانک مسکن در پنل تامین مالی مسکن در هفدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران، با اشاره به اینکه هیات مدیره بانک مسکن روز گذشته طی مصوبه ای سیاست گذاری به منظور تحقق سند چشم ‌انداز ۱۴۰۰ بانک مسکن را تصویب کرد، گفت: براین اساس مقرر شده طی چهار سال آینده بانک مسکن صرفا از محل ظرفیت منابع مالی این نهاد ۳۳۰ هزار فقره تسهیلات ساخت، ۳۸۶ هزار فقره تسهیلات خرید و تامین مالی ساخت ۵۰ هزار واحد از محل موسسات پس ‌انداز و تسهیلات مسکن پرداخت کند.

سهم ۳۰ درصدی بخش مسکن بر شاخص تورم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، به گفته محمدهاشم بت شکن، 50 هزار واحد از محل لیزینگ ساخته خواهد شد و با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه نیز تامین مالی 53 هزار واحد مسکونی صورت می‌‌گیرد.
    به گفته وی 225 هزار واحد مسکونی که عمدتا شامل واحدهای مسکن مهر می‌شود نیز از طریق واگذاری سهم الشرکه (فروش اقساطی) تامین مالی خواهد شد. همچنین حدود 204 هزار فقره تسهیلات جعاله به این ترتیب پرداخت می‌شود. 
    بتشکن در ادامه با تاکید بر ضرورت تامین مالی سالم و پایدار در بخش مسکن، از غفلت نسبت به این موضوع در دوره‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: تامین مالی در بخش مسکن باید به نحوی صورت گیرد که منجر به رشد نقدینگی و تورم نشود بنابراین نباید صرفا با تکیه بر منابع مالی بانک‌ها صورت گیرد.
    وی با بیان اینکه دولت‌‌های نهم و دهم نسبت به اهمیت سالم و پایدار بودن تامین مالی مسکن غفلت کردند، به پروژه مسکن مهر اشاره کرد که به عنوان بحران تامین مالی مسکن در ایران شناخته میشود و گسترده ترین و عمیق ­ترین رکود را رقم کرد.
    مدیر عامل بانک مسکن در ادامه با اشاره به سهم 35 درصدی مسکن از بودجه خانوار، گفت: یکی از بخش‌های اصلی مدل مناسب تامین مالی مسکن توجه به اقتصاد خانوار است که در این راستا باید میزان قدرت پس‌ انداز خانوار ارزیابی شود و بدانیم که تا چه اندازه میتوانیم روی تقویت رژیم پس‌انداز حساب کنیم.
    وی اقساط در استطاعت را که واجد دو ویژگی نرخ سود پائین و سررسید بلندمدت دست کم 10 ساله است از دیگر مواردی دانست که در بخش اقتصاد خانوار باید به آن توجه شود و ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگترین سرمایه­ گذاری اقشار متوسط خرید خانه است، در مدل تامین مالی باید به این موضوع بیشتر بپردازیم.
    وی سپس به پارامترهای اقتصاد مسکن که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: یکی از این پارامترها نسبت LTV است که اکنون برای یک واحد 75 متری در کشور ما 50 درصد است. این عدد اکنون مناسب است اما قدرت خرید مردم باید دائما افزایش پیدا کند و سیاست گذاران در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.
    بت ‌شکن توجه به سیکل رونق و رکود مسکن به واسطه دوره ساخت دوساله ملک و نیز توجه به پارامترهایی همچون نظام عرضه و تقاضای مسکن را از دیگر موارد مهم مدل تامین مالی که باید طراحی شود دانست.
    وی همچنین به بازدهی مسکن اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده طی 40 سال گذشته بخش مسکن به طور میانگین 40 درصد بازدهی داشته است بنابراین سرمایه­ گذاری در این بخش همواره با استقبال رو به رو میشود.
    وی ادامه داد: در نظام تامین مالی مسکن باید به مسائل اقتصاد کلان از جمله تاثیر مسکن در شاخص تورم، سهم بخش مسکن از تسهیلات، سهم بخش مسکن در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و نیز سهم آن در رشد اقتصادی توجه شود.
    بت شکن یادآور شد: سهم بخش مسکن در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص اکنون 12.5 درصد و تاثیر آن در شاخص تورم 30 درصد است. ضمن اینکه سهم مسکن در رشد اقتصادی در حال حاضر 5 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو