مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

کاهش سود وام مسکن هنوز تصویب نشده است

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: هنوز پیشنهاد کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن یکم به تصویب نرسیده و آنچه در رسانه‌ها مطرح شد ناشی از بد فهمی است.

کاهش سود وام مسکن هنوز تصویب نشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حامد مظاهریان در حاشیه هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع افزایش توان خرید متقاضیان مسکن سیاست اصلی وزارتخانه است که یکی از اقدامات در این خصوص کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن خواهد بود. پیشنهاداتی هم در این خصوص ارائه کرده‌ایم اما هنوز به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده است.

    وی در خصوص اخبار ارائه شده به روزهای اخیر مبنی بر کاهش سود تسهیلات مسکن یکم به هشت درصد و افزایش مدت بازپرداخت به 15 سال تصریح کرد: همان‌ طور که گفتم پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده که هنوز به مرحله تصویب و اجرا نرسیده است. آنچه که در روزهای اخیر مطرح شد به نظر می‌رسد به بدفهمی برمی‌گردد.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین در این همایش اظهار کرد: مطالعاتی که طی یک دوره 20 ساله از سال 1372 تا 1392 انجام شده نشان می‌دهد بهای زمین در ایران 107 برابر، قیمت مسکن 76 برابر و اجاره بهای خانه در تهران 61 برابر شده است. این در حالی است که تورم که شاخص تعادل‌کننده است 37 برابر شده است.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: از سال 1392 تاکنون قیمت مسکن 10.6 درصد و قیمت زمین دو درصد و اجاره‌بها 1.5 برابر افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد طی چهار سال گذشته اجاره بها در شرایط باثبات قیمت مسکن سعی کرده خود را به سطح عمومی قیمت‌ها برساند.

    وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی به ازای هر 100 خانه 127 خانوار وجود داشت، گفت: این تناسب در حال حاضر برعکس شده اما یک عدم تعادل بزرگ دیده می‌شود. درست است که خانه‌ها فزونی یافته ولی خانوارها قدرت خرید مسکن ندارند. چرا که در جریان سفته‌بازی، کسب سود اقتصادی قدرت خرید خانواده‌ها و نیاز آنها در نظر گرفته نشده است.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به چهار برنامه‌ دولت از ابتدای سال 1392 تاکنون اشاره کرد و گفت: افزایش قدرت خرید خانواده‌ها تلاش برای معرفی و عملیاتی کردن ابزارهای نوین، توجه به زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ها جزو مهم‌ترین برنامه‌های دولت بوده است.

    مظاهریان ادامه داد: ما برای اجرای سیاست‌های خود به یک نهاد توسعه‌ای نیاز داریم و بانک مسکن در چهار سال نشان داده همیت و قدرت دارد که به عنوان نهاد توسعه‌ای در بخش مسکن فعالیت کند.

    وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر انباشت خانه‌های بدون سکنه رو به افزایش بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو