مدیران خودروعصر اعتبار

شهریاری در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرد:

تشریح اصلی‌ترین راهکار خروج از مشکل مسکن

عصر ساختمان- عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه وضعیت موجود، عدم تناسب و تعادل بین بازار عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد گفت: در حقیقت این عدم تناسب از نظر اقتصادی وجود دارد نه از نظر کمی. پس به این نتیجه می‌رسیم که مشکل مسکن را باید در اقتصاد مسکن دنبال کنیم نه از بعد فیزیکی این بخش.

تشریح اصلی‌ترین راهکار خروج از مشکل مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدکمال‌الدین شهریاری عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با حضور در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه ایران از نظر مسکن کشور به لحاظ کیفی و کمی در دنیا جزو بهترین کشورهاست گفت: باتوجه به این مسئله ما همواره از مشکل مسکن در کشور صحبت می‌کنیم بنابراین باید ریشه اصلی این معضل را پیدا کنیم.

    شهریاری ادامه داد: در حال حاضر دارای 24 میلیون خانوار و 27 میلیون مسکن در کشور هستیم که از 27 میلیون مسکن موجود 2 میلیون آن خالی و 2 میلیون دیگر به عنوان مسکن دوم اعلام شده است. این آمار نشان می‌دهد که مسکن فعال و در دست بهره‌برداری در کشور نسبت به تعداد خانوار کم است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه وضعیت موجود، عدم تناسب و تعادل بین بازار عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد گفت: در حقیقت این عدم تناسب از نظر اقتصادی وجود دارد نه از نظر کمی. پس به این نتیجه می‌رسیم که مشکل مسکن را باید در اقتصاد مسکن دنبال کنیم نه از بعد فیزیکی این بخش.

    وی همچنین تصریح کرد: در این راه و برای حل مشکل مسکن باید به مراتب بالادستی آن یعنی شهرسازی توجه کنیم. اگر شهر را به عنوان موجود زنده تصور کنیم مسکن یکی از اعضا و عناصر آن به شمار می‌رود که امری بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

    به گفته شهریاری در هر زمانی که صحبت از بخش مسکن می‌شود تنها به مواردی از جمله کیفیت مسکن، اجاره مسکن، تسهیلات مسکن، کوچک سازی و... اشاره می‌شود. این در حالی است که جمعیت، رشد جمعیت، جمعیت شهری و روستایی، مهاجرت، توزیع متعادل جمعیت، توازن منطقه‌ای، اقتصاد شهری و روستایی، برنامه‌ریزی مسکن، حاشیه‌نشینی و مواردی از این قبیل که اهمیت بیشتری دارد مورد غفلت قرار گرفته و باعث می‌شود تا در پایین دست مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود باتوجه به آمار سرشماری سراسری رسمی در سال 1335 اعلام کرد: براساس این آمار کشور در آن سال دارای 19 میلیون نفر جمعیت بود که 13 میلیون آن مربوط به جمعیت روستایی و 6 میلیون مربوط به جمعیت شهری بود اما آمار سال 95 نشان می‌دهد که این نسبت کاملا معکوس شده و 70 درصد از جمعیت کشور شهری و تنها 30 درصد آن متعلق به روستاهاست.

    وی افزود: براساس اطلاعات موجود تعداد شهرهای کشور در سال 1335، 199 شهر اعلام شده بود که در حال حاضر این عدد به 1300 شهر افزایش پیدا کرده است. به واقع چه کسی دستور این اقدامات آن را داده و یا الزامات آن را مشخص کرده است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات نادرست مدیریت شهری طی سنوات گذشته اعلام کرد: شهرداری با فروش تراکم به ساخت اتوبان و خیابان پرداخت و به همین دلیل جمعیت شهری تهران را تا 200 برابر به حد نرمال افزایش داد. این مشکلات سبب شده تا کشور ما امروزه در نسبت جمعیت شهری به روستایی در برابر بسیاری از کشورهای توسعه یافته اروپا از آمار بیشتری برخوردار باشد.

    شهریاری در پایان توجه به مسائل جمعیتی و اقتصاد شهری و روستایی را مهمترین راه‌حل رفع مشکل مسکن در کشور اعلام کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی