مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه شهرسازی در همایش سیاست‌های توسعه مسکن مطرح کرد؛

رشد صفر درصدی قیمت زمین از سال ۹۲ تا ۹۵

هم اکنون،

عصر ساختمان-قیمت زمین در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بالغ بر ۲ صدم درصد یعنی تقریبا صفر درصد رشد داشته است و قیمت مسکن در این سالها فقط ۱.۱ برابر شده است.

رشد صفر درصدی قیمت زمین از سال ۹۲ تا ۹۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، وزیر راه و شهرسازی در همایش سیاست‌های توسعه مسکن با اشاره به جمله فوق، گفت: علیرغم تلاشهای بسیار، هنوز در مورد پذیرش تغییر در تحول ساختار سکونت شهری و جمعیتی در ایران بین سیاستگذاران به درک و اجماع نسبی نرسیده‌ ایم و نداشتن تصویر عدم پذیرش تغییر باعث شده است انتظارات از بخش مسکن از بهره بردار گرفته تا سیاستگذار فاصله بیفتد.  
    اخوندی افزود: در حال حاضر مهمترین مسئله مسکن فهم شرایط و جایگاه فعلی مسکن است. در برایند روند حوزه جمعیت شهری ما به ثبات و تعادل جمعیتی نسبی رسیده‌ایم و روند مهاجرت به شهرها کند شده است و همین قبول توقف مهاجرت از انتظارات می کاهد و اگر این را قبول کنیم تمام سیساتگذاری‌ها را قبول کرده‌ایم. 
    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رشد جمعیت مراحل نهایی خود را طی می کند و همین الان جمعیت پذیری تهران بدون آن که واحد جدید ساخته شود، حدود 10.5 میلیون نفر است.
    آخوندی بیان کرد: در اوج زمانی که شهرفروشی در اوج بود و از سال 90 تا 91 بالغ بر 760 هزار پروانه ساختمانی صادر شده، جمعیت تهران از 90 تا 95 کلا 400 هزار نفر افزایش یافته است.
    وزیر راه و شهرسازی با بیان این که در 5 سال اخیر تحول جمعیتی در استان قم 125 هزار نفر به جمعیت این شهر اضافه شده است، اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که روند افزایش جمعیت کاهشی بوده و البته به این مفهوم نیست که تقاضا برای مسکن رو به صفر رفته است. 
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: الان مسئله ما کیفیت سکونت، زندگی، اختلافات طبقاتی، بالا شهر و پایین شهر است که اختلاف آن بیش از 5 برابر است، گفت: بستر جامعه تغییر کرده است اما اجماع درباره تحولات بسیار زمانبر است. 
    وی با اشاره به خالی از سکنه بودن 500 هزار واحد مسکونی مطابق آمار مرکز آمار، افزود: این نشان می‌دهد اتفاقی در جامعه روی داده و جامعه به آن بی‌توجه بوده است. در منطقه یک تهران 5 هزار واحد مسکونی نوساز آماده عرضه بدون مشتری وجود دارد. 
    وی با انتقاد از عملکرد دولت قبل به طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: بیشترین مداخله در تاریخ کشور مربوط به سال‌های 84 تا 92 است که حدود 8 درصد (2 میلیون واحد مسکونی) بوده است. وقتی عرضه به اوج رسیده قاعدتا باید قیمت کاهش یابد، اما قیمت زمین در تهران در سالهای 84 تا 92 بالغ بر 8.6 برابر (760 درصد) که یک رشد محیرالعقول است.
    وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قیمت زمین در سال‌های 92 تا 95 بالغ بر 2 صدم درصد یعنی تقریبا صفر درصد رشد داشته است، گفت: قیمت مسکن در سال‌های 84 تا 92 شش برابر (500 درصد) شد اما از سال 92 تا 95 قیمت مسکن فقط 1.1 برابر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار