مدیران خودروعصر اعتبار

ارزیابی کارشناسان از طرح پیشنهادی دولت؛

افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، اقدامی موثر برای رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- پایین بودن رقم تسهیلات خرید مسکن یکی از چالش های بزرگ بر سرراه خانه دار کردن مردم بوده است و دولت یازدهم این مساله را مورد توجه قرار داد و بر این اساس در چهار سال گذشته شاهد افزایش وام مسکن از ۲۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان بودیم.

افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، اقدامی موثر برای رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این مساله همچنان در دستور کار دولت دوازدهم نیز قرار دارد و بر این اساس پیشنهادهایی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات و کاهش دوره انتظار برای دریافت تسهیلات بانکی برای سپرده گذاران خانه یکمی ارائه شده است و در صورت تصویب این طرح، سود وام مسکن از 9 به 8 درصد و مدت زمان بازپرداخت از 12 به 15 سال می رسد.

    کارشناسان اقتصاد مسکن افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن و کاهش دوره انتظار را اقدامی موثر برای تقویت بخش تقاضا و قدرت خرید متقاضیان مسکن و عاملی مهم برای رونق بازار مسکن می دانند و معتقدند بخش زیادی از روند افزایش معاملات مسکن در دو سال اخیر به این مساله بازمی گردد.

    آمارهای بانک مرکزی حاکی از روند افزایش معاملات مسکن در کشور است به طوری که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در شهریورماه سال 1396 به 15 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.2 درصد افزایش نشان می دهد.

    کارشناسان معتقدند در صورت موافقت با کاهش مدت زمان سپرده گذاری در بخش مسکن بخشی از متقاضیان با دریافت تسهیلات خود پیش از موعد مقرر وارد بازار می شوند و این مساله در رونق بازار مسکن و افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

    آمارها نشان می دهد تاکنون بیش از 260 هزار نفر در صندوق پس انداز خانه یکم در بانک مسکن سپرده گذاری کرده اند و هر 6 ماه یک بار ذخیره سپرده آنان دو برابر می شود و در صورتی که این منابع مالی در حوزه معاملات مسکن به تدریج هزینه شود شاهد رونق و افزایش معامالات مسکن در سطح کشور خواهیم بود.

    پیش بینی رونق بازار مسکن

    محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت باید با بازپرداخت طولانی مدت باشد، گفت: بازپرداخت تسهیلات تامین مسکن باید به نحوی تعیین شود که با درآمد مردم متناسب باشد اگر بازپرداخت کوتاه مدت و با مبالغ بالا باشد قشر متوسط و ضعیف از عهده بازپرداخت بر نمی آید و در نتیجه رونق پایدار مسکن ابتر می ماند.

    وی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات ارزان قیمت در بافت های فرسوده هزینه شود، عنوان کرد: زیرساخت ها در بافت فرسوده فراهم است و لازم نیست دولت به دنبال ایجاد زیرساخت هایی چون آب، برق و گاز باشد اما اگر به دنبال تعریف شهرهای برود هزینه ها افزایش پیدا می کند.

    عباس شوکتی، کارشناس مسکن نیز در خصوص طرح دولت برای کاهش دوره انتظار و افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات خرید خانه گفت: این مساله تاثیر زیادی بر رونق بازار مسکن و افزایش سرمایه گذاری در این بخش خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه رونق بازار مسکن نیازمند 15 هزار میلیارد تومان منابع مالی است گفت: این میزان منابع را می توان از محل آورده سپرده گذاران و تسهیلات بانکی تامین کرد و با این روش شاهد تحولات بزرگی در حوزه ساخت و ساز و رونق مسکن در کشور خواهیم بود.

    تاثیرات مثبت وام درمانی در حوزه مسکن

    آمارها نشان می دهد اقدامات دولت در خصوص رونق بازار مسکن موثر واقع شده است و بر این اساس شاهد افزایش معاملات در بازار مسکن هستیم. کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی از وضعیت رونق مسکن داشته باشیم باید آمارها را در سه دوره متوالی مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس آمار معاملات مسکن به طور متوالی در سه فصل نشان می دهد که روند معاملات رو به افزایش بوده است و به گفته کارشناسان عمده ترین دلیل این مساله به سیاست های دولت برای افزایش قدرت خرید متقاضیان بازمی گردد. از سویی دیگر بیشتر معاملات در خانه های متراژ کوچک بوه است و این مساله نشان می دهد تسهیلات مسکن به دست متقاضیان واقعی رسیده است.

    بر اساس گزارش ها در شش ماه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 85.2 هزار واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 2.8 درصدی نشان می دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاههای معاملات ملکی در شهر تهران 4 میلیون و 580 هزار تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش نشان می دهد.

    بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریور ماه سال 1396 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 47.5 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

    این سهم در مقایسه با شهریور ماه سال قبل 3.9 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو