مدیران خودروعصر اعتبار

بازار آپارتمان‌های قدیمی پایتخت + جدول

عصر ساختمان- در شهریورماه سال جاری به دنبال عدم تعادل قدرت خرید خانوارهای متوسط با قیمت واحدهای کلید نخورده، افزایش سقف سنی پرداخت تسهیلات به خانه‌های ۲۰ سال و نگرانی نسبت به افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن، فروش خانه‌های قدیمی‌ساز در شهر تهران افزایش یافت.

بازار آپارتمان‌های قدیمی پایتخت + جدول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، تابستان سال جاری با رشد خرید و فروش خانه‌های قدیمی و ارزان قیمت همراه بود. در شهریورماه معاملات خانه‌های 16 تا 20 سال و نیز 20 سال به بالا به ترتیب 60 و 41 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت. بررسی‌ها از علت این رشد نشان می‌دهد کافی نبودن تسهیلات خانه اولی‌ها برای خرید واحدهای کلید نخورده از یک سو و افزایش شرط سقف سنی واحدهای مسکونی به 20 سال برای پرداخت وام موثر بوده است. هم‌چنین بخش عمده‌ای از متقاضیان واحدهای نوساز به دلیل نگرانی از افزایش 10 درصدی قیمت مسکن، خرید واحدهای مسکونی خود را جلو انداختند و اقدام به خرید واحدهای قدیمی‌ساز کردند.

    در شهریورماه  سال  جاری تمایل به خرید واحدهای قدیمی 16 تا 20 سال 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. البته سهم مذکور در حال حاضر 12 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص می‌دهد، اما سال گذشته این رقم 8.2 درصد بوده است.

    آپارتمانهای دارای عمر بیش از 20 سال نیز طی یک سال اخیر فروش خوبی داشته‌اند. از شهریور ماه سال قبل تا امسال خرید و فروش واحدهای مسکونی 20 ساله 41 درصد رشد یافته و هم اکنون 9.2 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص می‌دهد. سهم مذکور در مدت مشابه سال قبل 7.1 درصد از کل معاملات بود.

    بررسی آمارهای موجود حاکی از آن است که در شهریورماه بیشترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران از نظر متراژ مربوط به واحدهای 60 تا 70 متر، بیشترین معاملات از نظر قیمت مربوط به واحدهای 3 تا 3.5 میلیون تومان درهر متر مربع و بیشترین معاملات از نظر سن بنا مربوط به واحدهای کمتراز 5 سال ساخت است.

    واحدهای کمتر از 5 سال ساخت سهم 47.5 درصدی را از کل معاملات به اختصاص داده و واحدهای دارای قدمت بیش از 11 سال جمعا 36.6 درصد معاملات را در بر می‌گیرد. اما نکته اینجاست که سهم واحدهای 16 سال به بالا از نظر تعداد معاملات جهش 50.5 درصدی را تجربه کرده است.

    کارشناسان یکی از دلایل رکود معاملات واحدهای نوساز را پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی می‌دانند؛ متقاضیانی که به دلیل نگرانی از افزایش 10 درصدی قیمت مسکن در سال آینده اجبارا اقدام به خرید واحدهای قدیمی‌ساز می‌کنند.

    از ابتدای سال 1396 بازار مسکن شهر تهران با چند ریز نوسان در بافت فرسوده، بخش املاک کوچک متراژ و ارزان قیمت، نشانه‌های خروج غیرتورمی از رکود را این بار از جنوب شهر تهران بروز داده که پیشتازی منطقه 12 به عنوان در بردارنده بیشترین پلاک‌های بافت فرسوده در رشد متوسط قیمت مسکن با افزایش 13 درصدی طی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 56 درصدی پروانه های ساختمانی در مناطق 11 و 12 طی چهار ماه و رشد 60 درصدی تقاضا برای خرید واحدهای 16 تا 20 سال موید این مساله است. تعداد معاملات بازار مسکن شهر تهران در شهریورماه سال جاری نیز افزایش 9.2 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد.

    در شهریورماه 1396 متوسط قیمت مسکن شهر تهران 4.76 میلیون تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. با این‌که تعداد معاملات در شهریورماه افت 16 درصدی نسبت به مردادماه سال جاری را تجربه کرد در شهریورماه 15 هزار و 500 واحد مسکونی معامله شد که این شاخص نیز با 9.2 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

    شرایط  موجود حاکی از آن است سومین پازل برای افزایش تقاضای خرید مسکن تکمیل شده است. اثر عوامل تورم‌زای مسکن در سال 1391 از جمله قیمت ارز و نرخ تورم عمومی با روی کار آمدن دولت یازدهم فروکش کرد و با کاهش نرخ سود بانکی طی هفته‌های اخیر به 15 درصد قاعدتا حالا باید شاهد افزایش تدریجی تقاضا و قیمت مسکن بود، اما به گفته‌ کارشناسان جهش قیمتی در کار نیست و مسکن به اندازه نرخ تورم افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی