مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی:

کاهش ۳۶درصدی امکان وام‌دهی مسکن در صورت تغییر شرایط

عصر ساختمان- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ پیشنهادی رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تغییر در شرایط وام دهی صندوق پس انداز مسکن یکم ارائه نشده است، تاکید کرد که هرگونه تغییر در شرایط کنونی این صندوق، قدرت وام‌دهی آن را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش ۳۶درصدی امکان وام‌دهی مسکن در صورت تغییر شرایط
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها به نقل از مسئولان وزارت راه و شهرسازی از تهیه بسته پیشنهادی این وزارتخانه برای تسهیل شرایط وام دهی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم خبر دادند که شامل کاهش نرخ سود آن از 9 درصد کنونی به هفت درصد، افزایش دوره بازپرداخت از 12 به 20 سال و تعیین حداقل 2 دوره سپرده گذاری از 2 دوره 6 ماهه به 2 دوره پنج ماهه است.
    در این باره «علی اصغر میرمحمد صادقی» اعلام کرد که تا این لحظه هیچ پیشنهادی رسمی در این زمینه به بانک مرکزی ارائه نشده است و مسئولان این بانک نیز موضوع را از طریق رسانه ها شنیده اند.

    وی تاکید کرد، وقتی بانک مرکزی طرحی را بررسی می‌کنند، همه ابعاد و شرایط و سیاست‌های مترتب بر آن را نیز مورد بررسی دقیق قرار می دهد تا قابلیت اجرا داشته باشد.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی اضافه کرد: اینکه پیشنهادهایی در مطبوعات مطرح شود و سپس خواهان بررسی آن باشیم، رویه مناسبی نیست.

    میرمحمد صادقی، ایجاد صندوق پس انداز مسکن یکم را از طرح‌های موفق در 2 سال گذشته با رویکرد وام دهی برای خانه اولی ها یاد کرد و گفت: راه اندازی این صندوق با استقبال خوبی روبرو شده و در 677 روز کاری که از شروع آن گذشته نزدیک به 240 هزار حساب نظر این صندوق افتتاح شده است.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: تا پایان تیرماه امسال 11 هزار و 375 فقره وام از محل این صندوق در اختیار خانه اولی ها قرار گرفته است؛ بنابراین هرگونه تغییر در شرایط وام دهی آن، به تغییر در منابع و مصارف آن منجر خواهد شد و حتی ممکن است کسری منابع صندوق را در پی داشته باشد.

    وی با بیان اینکه از زمان راه اندازی این صندوق پیش بینی شده بود که حداکثر سالانه 84 هزار فقره تسهیلات از محل این صندوق پرداخت شود، افزود: آنچه اهمیت دارد، تداوم تعادل در منابع و مصارف صندوق و توان تسهیلات‌دهی آن است و هر پیشنهادی که این تعادل را تحت تاثیر قرار داده و برهم بزند پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

    وی تاکید کرد، به هم خوردن تعادل در منابع و مصارف این صندوق حتی ممکن است سبب شود نتواند به تعهد خود برای رعایت سهم پرداخت حداکثر 24 فقره تسهیلات عمل کند.

    میرمحمد صادقی ادامه داد: با وجود اینکه این طرح به صورت پیشنهاد رسمی به بانک مرکزی ارائه نشده است اما در چند روز اخیر آن را مورد بررسی کارشناسی قرار دادیم.

    به گفته وی، بررسی ها نشان می‌دهد افزایش دوره بازپرداخت از 12 به 20 سال با نرخ کنونی هرچند موجب کاهش اقساط متقاضی می شود اما در بلندمدت به نفع وام گیرنده نیست و به افزایش نرخ سود برای آن منجر خواهد شد.

    وی تاکید کرد، در شرایط کنونی سود کلی که متقاضیان دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می‌کنند 51 میلیون تومان است که در صورت افزایش طول مدت و بازپرداخت، این رقم به 92 میلیون تومان خواهد رسید.

    میرمحمدصادقی در ادامه گفت: پیشنهاد کاهش دوره خواب سرمایه در صندوق پس انداز مسکن یکم شاید متقاضیان را بیشتر کند اما در عین حال می تواند تسهیلات‌دهی صندوق را نیز کم کند و افراد کمتری از آن بهره‌مند می‌شوند.

    وی اضافه کرد: کاهش نرخ سود از 9 به هفت درصد نیز سبب می‌شود توان تسهیلات‌دهی آن صندوق 12 درصد کم شود؛ همچنین افزایش دوره پاز پرداخت از 12 به 20 سال، 28 درصد توان صندوق را کم خواهد کرد.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اضافه کرد: اینکه گفته شده سپرده پذیری این صندوق از 2 دوره 6 ماهه به 2 دوره پنج ماهه کاهش یابد، فقط متقاضیان را بیشتر می کند اما 12 درصد نیز از توان تسهیلات‌دهی صندوق می کاهد.

    میرمحمدصادقی افزود: هرچند با این کار متقاضیان بیشتری برای بهره مندی از تسهیلات صندوق خواهیم داشت اما احتمال پاسخگویی به تقاضای ایجاد شده کاهش می یابد.

    وی خاطرنشان ساخت: در مجموع اگر پیشنهادهای یاد شده را کنار هم قرار دهیم سبب کاهش توان تسهیلاتی صندوق خواهد شد.

    وی اضافه کرد: این کار ممکن است به کسری منابع صندوق منجر شود و آنگاه از منابع بانک مرکزی و یا از تعهدات دولت کسری خود را تامین کند.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، شرایط کنونی حاکم بر پرداخت تسهیلات از محل صندوق مسکن یکم را بهینه توصیف کرد و گفت: با این شروط شاهد عدم تعادل در منابع و مصارف صندوق نخواهیم بود؛ ضمن آنکه با افزایش بی‌رویه متقاضیان روبرو می شویم؛ درواقع طرحی که تاکنون موفق بوده با حضور متقاضیان بیشتر، به طرحی ناموفق تبدیل می‌شود.

    میرمحمد صادقی درباره اینکه ممکن است این پیشنهاد مطرح شود که آورده اولیه متقاضیان بیشتر شود تا توان تسهیلات‌دهی صندوق جبران شود نیز گفت: برای افزایش این مبلغ باید به توان متقاضی نیز توجه کرد زیرا هرچه پیش پرداخت را بیشتر کنیم فشار بر متقاضی بیشتر می‌شود.

    وی تاکید کرد، وقتی طرحی را بررسی می‌کنیم باید شرایط متقاضی، بانک و عموم جامعه را نیز در نظر بگیریم تا طرح با موفقیت به اهداف خود برسد؛ اینکه با تسهیل شرایط، فقط تعداد متقاضیان تسهیلات این صندوق را بیشتر کنیم، روش مناسبی نیست.

    وی افزود: در شرایط کنونی پیشنهادهای منتشر شده در رسانه‌ها برای دسترسی بهتر به منابع صندوق پس انداز یکم مورد تایید بانک مرکزی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی