مدیران خودروعصر اعتبار

۲ درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند

عصر ساختمان- پیش‌نویس بازنگری تولید مصالح ساختمانی درحالی نهایی شد که به گفته عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از ۵ هزار مصالح صنعت ساختمانی تنها ۱۰۰مورد (۲درصد) آن دارای استانداردهای اجباری ملی است. بر همین اساس توجه به کیفیت مصالح ساختمانی ضروری به نظر می‌رسد.

۲ درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، مهدی روانشادنیا در حاشیه نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن افزود: مصالح به عنوان یکی از بخش‌های ابتدایی فرآیند ساخت ساختمان اهمیت زیادی دارند و لازمه افزایش بهره‌وری ساخت در کشور، مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی در فرآیند تولید ساختمان است. او با بیان اینکه ساختمان بر سازه استوار است و از بین مصالح ساختمانی مورد استفاده، مصالح سازه‌یی نقش ویژه‌یی در عمر مفید ساختمان دارند، گفت: باید تمام فرآیند ساخت را با مدیریت یکپارچه پروژه به سرانجام برسانیم و در این راستا از زمان تولید مصالح تا حمل آن به کارگاه و نهایتا اجرا و تکمیل یک ساختمان باید فرآیندی یکپارچه داشته باشد.
    افزایش سازه‌های بتنی پس از پلاسکو
    عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اهمیت بتن در حوزه ساخت و ساز‌های شهری گفت: با توجه به ملاحظات اقتصادی و نگرانی‌هایی که پس از آتش‌سوزی پلاسکو به وجود آمد در سال جاری سهم پروانه‌های مربوط به ساختمان‌های بتنی 5 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده و به نزدیک 75درصد رسیده است.
    او اظهار کرد: البته این درصد در شهرهای مختلف متفاوت است مثلا در شهرهایی مثل مشهد و شیراز توجه به سازهای فلزی بیشتر است و در شهرهایی مثل اصفهان، بتن طرفداران بیشتری دارد.
    روانشادنیا بیان کرد: در مورد بتن به خصوص تیرچه‌های پاشنه بتنی و بتن آماده، استاندارد ملی وجود دارد اما توجه به آنها تا همین امسال بسیار ناچیز بود. این فعال حوزه ساختمان اظهار کرد: متاسفانه در مواردی مشاهده شده در ساختمانی که قیمت متر مربع فروش آن بیش از 10میلیون تومان است، مشکلاتی مثل کنترل کیفیت نامناسب اجزای بتنی، استفاده از بتن کارگاهی در ستون‌ها، دستکاری وزن تراک میکسرها، کم بودن عیار سیمان و رعایت نکردن دقیق طرح اختلاط وجود دارد.
    افزایش بازرسی‌ها
    این استاد دانشگاه در مورد اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای ارتقای کیفیت سازه‌های بتنی افزود: در سال گذشته تفاهمنامه‌یی با سازمان استاندارد داشتیم که در سال جاری آن را به همکاری در بازرسی‌های بتن گسترش دادیم و بازرسی‌های سال 96، سه برابر بازرسی‌های سال 95 شده و فرآیند کنترل کیفیت ساخت و راهنمایی ناظران از متوسط ماهانه 700مورد به 2000 بازرسی در ماه افزایش یافته است.
    به گفته او، با امضای این تفاهمنامه و افزایش بازرسی‌ها، عرضه تیرچه‌های غیراستاندارد 20درصد کمتر از سال گذشته شده و عیوب بحرانی این تیرچه‌ها 40درصد کاهش یافته است هر چند که این کافی نیست و باید در آینده همکاری‌های سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها توسعه بیشتری پیدا کند تا مردم از خرید یک ساختمان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
    روانشادنیا افزود: این در کنار اقدامات نرم‌افزاری مثل صدور شناسنامه فنی الکترونیک و بیمه تضمین کیفیت می‌تواند باعث رضایت بهره‌برداران و افزایش کیفیت زندگی شود، اگرچه در آینده باید بیش از گذشته متوجه بحث‌های محیط زیستی و استفاده از مصالح بازیافتی و کاهش مصرف مواد و مصالح نیز باشیم.
    پیش ‌نویس نهایی شد
    نماینده سازمان برنامه و بودجه در نظام فنی- اجرایی کشور نیز در نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن از تدوین پیش‌نویس نهایی بازنگری تولید مصالح ساختمانی خبر داد.
    علیرضا توتونچیان اظهار کرد: پیشنویس نهایی بازنگری مصالح ساختمانی تدوین شده ضمن اینکه پیش‌نویس حوزه سازه هم درحال نهایی شدن است.
    او با بیان اینکه بلافاصله پس از نهایی شدن پیش‌نویس برای نظرخواهی اطلاع‌رسانی می‌شود، ‌ادامه داد: از صاحبنظران حوزه بتن می‌خواهیم با ارائه استدلال‌ در نهایی شدن پیش‌نویس مذکور کمک کنند تا تضادی بین دو آیین‌نامه بتن و مبحث 9 مقررات ملی ساختمان نباشد و این دو آیین‌نامه پشتیبان یکدیگر باشند.
    توتونچیان تصریح کرد: متاسفانه شاهد چالش ایجاد نظام‌های مختلفی بوده‌ایم که آنها به‌ صورت یکپارچه با یکدیگر کار نمی‌کنند اما ماده 34 احکام دایمی توسعه کشور قرار است این هماهنگی را برقرار کند تا منابع محدود به صورت درستی مورد استفاده قرار گیرد.
    ضرورت استفاده از بتن مقاوم
    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در نهمین کنفرانس ملی بتن با تاکید بر ضرورت استفاده از بتن مقاوم در ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور گفت: ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور بیشتر بر پایه اسکلت فولادی بنا شده که باید با اصلاح این روند شرایط برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه بتنی فراهم شود.
    محمد شکرچی‌زاده افزود: در دنیا ساختمان‌های بلند مرتبه ازجمله برج دوبی و پتروناس کوالالامپور بر پایه اسکلت بتنی بنا شده و در ایران هم باید در ساخت ساختمان‌های بلند به این مساله توجه جدی داشته باشیم.
    شکرچی‌زاده ساخت برج میلاد، سردر دانشگاه تهران، سد کارون 4، روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد روسازی بتنی در بزرگراه اصفهان- شیراز و تیرهای پیش ساخته در بندر امام را ازجمله طرح‌های موفق بتنی در کشور نام برد.
    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در طول سال‌های گذشته استفاده از سازه‌های بتنی نسبت به سازه‌های اسکلت فلزی روند رو به رشدی داشته است.  او تصریح کرد: در عرصه سازه‌های فولادی هم در سال‌های اخیر از بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به نتایج خوبی رسیدیم و اگر صحبت از بتن می‌کنیم به معنای زیر سوال بردن توان مهندسان در حوزه سازه‌های فولادی نیست بلکه باید با جهت‌دهی مناسب شرایطی فراهم شود تا این مصالح ساختمانی در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.
    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مزیت‌های بسیار بتن موجب می‌شود تا استفاده بیشتر از آن به عنوان یکی از اولویت‌های امروز کشور در حوزه‌های مختلف مد نظر قرار گیرد.
    او مقاومت در برابر آتش، دسترسی به سنگدانه‌های مناسب، مصرف انرژی کمتر و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌یی را از برجسته‌ترین مزایای استفاده از بتن برشمرد و افزود: ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور برای تولید سیمان در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته تا جایی که حتی با مازاد تولید سیمان هم مواجه بوده‌ایم.
    شکرچی افزود: در 65 سال گذشته با افزایش 3برابری جمعیت جهان، تولید فولاد 10و تولید سیمان در جهان 34برابر شده و افزایش 34برابری تولید سیمان در جهان از سال 1950تا 2015 نشان‌دهنده رشد ساخت و سازهای بتنی در کشورهای مختلف جهان است.
    به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، براساس آمار و ارقام موجود همچنین برآورد مصرف مصالح ساختمانی از سال 2002تا 2005 حاکی است که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را در ساخت وساز به خود اختصاص داده و افزایش تولید و مصرف سیمان نشان‌دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی