مدیران خودروعصر اعتبار

مسیر باز برای دزدان خانگی

عصر ساختمان- ٤ سرویس طلا و برلیان، ٣ گوشواره زمرد، چند رشته دستبند مروارید و سه‌ ساعت طلا از یک واحد مسکونی در کرج به سرقت رفت. بعضی از جواهرات به سرقت‌رفته به دلیل قدمت زیاد و عیار بالای آن غیرقابل قیمت‌گذاری بودند. با این وجود، ارزش مالی اموال به سرقت‌رفته چند صد‌میلیون تومان تخمین زده می‌شود. سلامت نیوز: مسیر باز برای دزدان خانگی

مسیر باز برای دزدان خانگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، شهروند نوشت: سارقان از طریق بالکن وارد این واحد آپارتمانی شدند و تنها طلا و جواهرات را به سرقت بردند. آنها پس از سرقت هم به همان طریق از آن خانه خارج شدند. پلیس آگاهی کرج بررسی این پرونده را آغاز کرده و به مالباخته از دستگیری سارقان و کشف قریب‌الوقوع اموال مسروقه خبر داده است.

    سرقت جواهرات به ارزش چند صد‌میلیون تومان


    این حادثه چهارشنبه گذشته در مهرشهر کرج اتفاق افتاد. صاحبخانه حوالی ساعت ٨ شب به خانه بازگشت. ظاهرا همه چیز مرتب بود، اما پس از چند دقیقه که به سمت اتاق خوابش رفت، تازه متوجه شد که همه اموال با ارزشش به سرقت رفته است: «همه‌ جا به هم ریخته بود، مثل این‌که یک بمب وسط اتاق منفجر شده بود، هیچ چیز سرجایش نبود. کف اتاق با رخت و لباس‌ها فرش شده بود. کمدها با درهای نیمه‌باز و کشوهایی روی تخت افتاده بود. صحنه وحشتناکی بود. شوکه شده بودم، فکرم درست کار نمی‌کرد، ابتدا تصور کردم که شاید کار پسرم باشد، اما بعد با خودم گفتم او چرا باید این کار را بکند، چند دقیقه‌ای طول کشید تا متوجه شدم که خانه من را دزد زده است. سراسیمه به طبقه پایین رفتم و موضوع را به صاحبخانه گفتم. بعد او با پلیس تماس گرفت و ماموران به خانه من آمدند.» اینها را لیلا زن میانسالی به «شهروند» می‌گوید که چند روز پیش سارقان به خانه‌اش دستبرد زده‌اند و همه اموالش را به سرقت بردند. او دراین‌باره ادامه می‌دهد: «چند سرویس طلا و جواهر. زمرد و برلیان و مروارید. همه داشته‌های باارزش من همین‌هایی بود که به سرقت رفت.

    من به جز آنها دیگر چیزی ندارم. بعضی از آنها را همسرم در سال‌های دور به مناسبت‌های مختلف خریده بود و بعضی دیگر یادگاری‌های مادر و پدرم بود. چند رشته مروارید اصل در بین آنها بود که همسرم سال‌ها پیش از قطر خریده بود. همسرم معمار بود و برای اعراب جنوب خلیج‌فارس خانه و ویلا می‌ساخت و برخی مواقع به جای پول از آنها دُر و زمرد می‌گرفت.» او ادامه داد: «پلیس و ماموران آگاهی به من گفتند که باید امیدوار باشم و این سارقان دستگیر می‌شوند، اما فعلا من همه چیزم را از دست دادم. البته خودم مقصرم.» این مالباخته در پاسخ به این پرسش که چرا این مقدار از طلا و جواهر را در خانه نگه داشته است هم، می‌گوید: «اشتباه کردم. خطای اصلی از طرف خودم بود. نمی‌دانم چرا به ذهنم نرسید که این اموال را در صندوق امانت بانک بگذارم. من چند‌ سال پیش در شیراز این کار را کرده بودم و خیالم راحت بود، اما از وقتی به مهرشهر آمدیم، اصلا به ذهنم نرسید که این کار را انجام دهم. فکر می‌کردم که خانه من خیلی امن است و دزد دستش به آنها نمی‌رسد.»


    اما این تنها پرونده سرقت از خانه‌های بزرگ نیست. پیش از این هم خبرهای زیادی درخصوص سرقت سنگین از خانه‌های مجلل و اعیانی منتشر شده است. سرقت‌هایی به رقم‌های بالا و عجیب و غریب که نشان از بی‌توجهی شهروندان به توصیه‌های پلیس درخصوص عدم نگهداری اموال ارزشمند در خانه است.


    سارقان سازمان‌یافته


    عمده این تبهکاران به صورت چند نفری دست به سرقت می‌زنند. باندی تشکیل می‌دهند و پس از چند سرقت افراد بیشتری را به خدمت می‌گیرند و فعالیت مجرمانه‌شان را گسترش می‌دهند. در بعضی از پرونده‌ها، تعداد اعضای باند سارقان به بیش از ٢۰نفر می‌رسد. اخیرا در رسیدگی به یک پرونده ٢٩ متهم دستگیر شدند و اعضای این باند بزرگ فقط از منازل سرقت می‌کردند. به‌طورکلی شرایط سرقت نسبت‌ به سال‌های قبل تغییر کرده و باندهای بزرگ سرقت سازمان‌یافته عمل می‌کنند. سردسته همراه با یکی دونفر دیگر نقشه سرقت را طرح‌ریزی می‌کنند و سایر اعضا به صورت چرخشی سرقت را انجام می‌دهند. معمولا در بین آنها تعدادی هم مالخر هستند یا با مالخران مراوده دارند.

    اینها را حمیدرضا رستمی بازپرس دادسرای ناحیه ٣٤ تهران به «شهروند» می‌گوید. به گفته او، شیوه و عملکرد سارقان منازل تغییر کرده و آنها از شگردهای جدید و متفاوتی استفاده می‌کنند. او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «در گذشته سرقت از منازل بیشتر به صورت موردی بود. اما درحال حاضر مجرمان به صورت گروهی اقدام به سرقت می‌کنند. عمده آنها جوان هستند و سنی بین ٢٧ تا ٣٥‌سال دارند. در باندهای بزرگ تقریبا هرکسی وظیفه مشخصی دارد. سرقت‌ها به صورت تیمی انجام می‌شود. تیم‌های دو تا سه‌نفره که در هر سرقت اعضای آن تغییر می‌کند. اعضای این باند‌ها، بیشتر با هم دوست یا بچه‌محل هستند. همین دوستی هم باعث شکل‌گیری این باندها می‌شود. قالب این افراد قبل از این در سنین پایین‌تر و نوجوانی سابقه دزدی یا سرقت‌های خفیفی مثل کیف‌قاپی را داشته‌اند. نکته جالب توجه در این بین، محل سکونت این افراد است. حاشیه تهران یا حتی شهرستان جایی است که محل زندگی آنهاست. در واقع این موضوع یکی از آسیب‌های غیرمستقیم حاشیه‌نشینی است. البته درچند ‌سال اخیر، با اقدامات نیروی انتظامی و دستگاه قضا در برخورد باندهای تبهکاری و سارقان حرفه‌ای خیلی از این افراد به خارج از تهران و حتی خارج از استان نقل‌مکان کرده‌اند و تنها برای انجام سرقت به تهران مراجعه می‌کنند.»


    سرقت‌های بالکنی شگرد جدید دزدان منزل


    بازپرس شعبه چهارم دادسرای ویژه سرقت با اشاره به اعترافات سارقان دستگیرشده درباره شگردهای جدید این تبهکاران می‌گوید: «همان‌طور که گفتم، در سرقت‌های بزرگ از منازل، معمولا باندها با برنامه‌ریزی قبلی عمل می‌کند. شناسایی طعمه، انتخاب روز و ساعت و به‌طورکلی نقشه سرقت توسط سرکرده یا اعضای موثر باند انجام می‌شود و درنهایت افراد دیگری از باند دست به سرقت می‌زنند. خانه‌هایی که در طبقات پایین‌تر هستند، بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند. طبقه اول و دوم، به‌خصوص خانه‌هایی که بالکن به طرف کوچه یا گذر دارند، چون ریسک سرقت از راه‌پله‌ها بالاست. حضور و تردد همسایه‌ها باعث شده که بیشتر سارقان از طریق بالکن و تراس اقدام به سرقت کنند. آنها بلافاصله پس از ورود به داخل خانه کمد یا وسیله سنگینی را پشت درِ اصلی قرار می‌دهند که اگر حین سرقت صاحبخانه سر رسید، فرصت کافی برای فرار داشته باشند. البته این شگرد بیشتر در واحدهای آپارتمانی کاربرد دارد. در خانه‌های مستقل یا همان ساختمان‌های ویلایی که این روزها در تهران تعدادشان کمتر از قبل شده، سارقان با ردزنی و مراقبت از خالی‌بودن چندساعته و حتی چندروزه آنها مطمئن می‌شوند و سپس اقدام به سرقت می‌کنند.»

    او اضافه می‌کند: «البته در موارد معدودی هم دوست یا آشنا پشت پرده سرقت قرار دارد. یعنی فردی به انگیزه مالی تعدادی را اجیر می‌کند و با هدایت آنها سرقت را انجام می‌دهد. البته تعداد این قبیل پرونده‌ها نسبت به سال‌های قبل خیلی کمتر شده است.»
    به گفته رستمی نگهداری‌ نکردن اموال باارزشی مثل پول و طلا در خانه و پس از آن استفاده از سیستم‌های امنیتی به‌خصوص دوربین می‌تواند در پیشگیری و یا دستگیری مجرمان موثرترین روش برای کاهش ریسک سرقت از منازل باشد. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «در یک پرونده سارقان بیش از یک‌میلیارد و ٧۰۰‌میلیون تومان پول نقد از یک خانه‌ای سرقت کرده بودند و در پرونده دیگر چند ‌هزار دلار از یک خانه به سرقت رفته بود. نگهداری این مقدار پول یا طلا و جواهر در خانه هیچ لزومی ندارد. حتی وجود گاوصندوق هم در شرایطی که زمان کافی در اختیار سارقان باشد، چندان بازدارنده نیست؛ چون سارقان گاوصندوق را با محتویاتش سرقت می‌کنند؛ توصیه من به شهروندان این است که از صندوق امانات بانک استفاده کنند. نصب دوربین‌های مداربسته هم کمک بزرگی به کاهش این جرایم است. متهمان در اظهاراتشان بارها به منصرف‌شدن سرقت از خانه‌های مجهز به دوربین مداربسته اشاره کرده‌اند. ضمن این‌که دوربین کمک بزرگی برای شناسایی است. در پرونده‌های زیادی وجود دوربین مداربسته در محل سرقت منجر به کشف سریع و دستگیری متهمان شد‌ه است.»


    خانه‌هایتان را ایمن کنید


    همچنین در ادامه سرگرد بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای سرقت از خانه‌ها به «شهروند» می‌گوید: «همه افراد باید این موضوع را بدانند که شاید خانه‌های آنها نیز هدف دستبرد سارقان قرار ‌گیرد و با توجه به این موضوع نیز باید نکات ایمنی برای رویداد چنین اتفاقاتی را رعایت کنند. سرقت از خانه‌ها باعث می‌شود علاوه بر این‌که از نظر مالی اعضای خانواده ضرر کنند، از نظر روحی نیز دچار مشکل شوند و گاه شاهد این موضوع بودیم که اعضای خانواده پس از دستبرد به خاطر آرامشی که از خانه‌شان رفته است، اقدام به جابه‌جایی منزل می‌کنند. نخستین اقدامی که می‌تواند دزدان را در اجرای نقشه‌شان ناکام بگذارد، نصب دوربین‌های مداربسته است و با توجه به پرونده‌هایی که وجود دارد دزدان بیشتر خانه‌هایی را هدف سرقت‌هایشان قرار می‌دهند که فاقد دوربین مداربسته باشند.

    نصب دوربین مداربسته در مسیرهای ورودی ساختمان و راه‌پله‌ها باعث می‌شود تا تصاویر سارقان ثبت شود و این سرنخ مهمترین مسیر برای دستگیری سارقان در مدت زمان کوتاه‌تری است. همچنین با توجه به سیستم اینترنتی دوربین‌های مداربسته، صاحبخانه با نصب این دوربین‌ها می‌تواند وقتی از خانه بیرون رفت، آن‌جا را توسط گوشی‌های موبایل خود مشاهده کند و در صورت ورود سارقان ماجرا را به پلیس گزارش کند. مهمتر از دوربین مداربسته نصب سنسورهای هشداردهنده است که سارقان زمانی که برای سرقت وارد عمل می‌شوند، این سنسورها عمل کرده و با به صدا درآمدن آژیر اهالی ساختمان از حضور دزدان مطلع می‌شوند که بعضی از این سنسورها نیز مانند دوربین مداربسته به گوشی‌های موبایل و حتی کلانتری‌های محل متصل است. نصب این سنسورها یکی از مطمئن‌ترین عاملان بازدارنده سرقت خانه است. دومین اقدام حفاظ‌های فلزی و محکم روی دیوار خانه‌های حیاط‌دار و نصب آن در پنجره و بالکن‌های خانه‌ها است که این کار برای خانه‌های طبقه نخست ساختمان‌ها بیشتر تأکید می‌شود؛ چرا که دزدان برای رسیدن به هدف خود بیشتر خانه‌هایی را که در طبقات پایینی ساختمان‌های آپارتمانی است، مورد سرقت قرار می‌دهند. در خصوص خانه‌های ویلایی نیز باید تأکید کرد که نصب حفاظ‌های فلزی روی دیوار حیاط یک امر اجباری است؛ چون دزدان با ورود از بالای دیوار به حیاط خانه‌ها به راحتی نقشه‌شان را به اجرا می‌رسانند.»


    رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «سومین مرحله استفاده از درهای ضد سرقت است که این نکته باعث شده تا کار دزدان را سخت کند و سارقان در مواجهه با این درها به دنبال مسیر دیگری می‌گردند که با رعایت هشدارهای دومی که گفته شد می‌توان مانع سرقت آنها شد. سارقان برای این‌که نقشه‌شان را در مدت زمان کمتری به اجرا برسانند کمتر به سراغ وسایل بزرگ داخل خانه‌ها می‌روند و برای سرعت‌بخشیدن در سرقت و حتی رسیدن به پول بیشتر به دنبال وسایل باارزش کوچک مثل طلا، جواهرات و پول نقد در خانه‌ها می‌گردند. برای همین باید از نگهداری طلاها و جواهرات ارزشی و زیاد در خانه خودداری کرد و در صورت ترک‌کردن خانه آنها را در اختیار افراد مطمئن قرار داد. همچنین صاحبخانه در صورت سفرهای بلندمدت زمانی که از خانه خارج می‌شود طلاها را در صندوق امانت بانک‌ها نگهداری کند که در صورت دستبرد از خانه‌شان این وسایل ارزشی در امان بمانند و این موضوع نیز در مورد پول‌های نقد و ارز توصیه می‌شود. هنگام رفتن به سفر و خالی‌بودن خانه باید نکات زیادی را رعایت کرد؛ ابتدا در زمان خارج‌شدن از خانه از قفل‌بودن همه مسیرهای ورودی به خانه و ساختمان اطمینان پیدا کنید، روشن‌گذاشتن یک چراغ در خانه یک توصیه همیشگی است اما دزدان با توجه به این‌که به صورت سازمان‌یافته دست به سرقت می‌زنند با توجه به روشن‌بودن یک چراغ در مدت زمان زیاد از نبود اهالی داخل خانه اطمینان پیدا می‌کنند که توصیه می‌شود در این مورد از چراغ‌های زمان‌دار استفاده کنید، به‌هنگام رفتن به سفر با افراد غریبه و دیگر دوستان خود صحبت نکنید چرا که ناخواسته در بین صحبت‌های آنها دزدانی که در کمین نشسته‌اند از این ماجرا با اطلاع شده و نقشه‌شان را به اجرا می‌رسانند. استفاده از گاوصندوق برای نگهداری از اموال باارزش نکته دیگری است که باید توجه داشته باشیم که گاوصندوق به تنهایی محل مطمئنی برای نگهداری وسایل باارزش نیست و باید بدنه گاوصندوق را به بدنه ساختمان یا چهارچوب‌های محکم جوش داد که قابل انتقال نباشند.»


    بازپرس سعید احمدبیگی از شعبه ١٥ دادسرای ناحیه ٥ در خصوص شیوه و شگرد دزدان به «شهروند» گفت: «این‌که در بعضی از سرقت‌ها گفته می‌شود دزدی از سوی یک آشنا صورت گرفته است به این معنا نیست که سارق یکی از دوستان یا آشنایان است. آشنا‌بودن به این معناست که سارق نسبت به ارتباطی که با اهالی خانه، ساختمان، همسایه‌ها یا صاحبخانه داشته، به مسیرهای ورودی ساختمان آشنا بوده و از نبود اهالی داخل خانه اطلاع داشته است.
    امروزه بیشتر سرقت‌ها از مسیر بالکن و پنجره‌ها صورت می‌گیرد و یکی از موضوعاتی که باید در زمان ساخت‌وساز ساختمان‌ها توجه کرد، نمای بیرونی ساختمان است. بعضی از نماها با توجه به طراحی که می‌شوند شاید زیبایی داشته باشند اما در اصل مسیر را برای دزدان راحت‌تر می‌کنند و با توجه به نوع نماهای ساختمان سارقان به راحتی از دیوارهای ساختمان‌ها بالا می‌روند و سپس از مسیر بالکن وارد خانه می‌شوند. دزدان در این موارد پس از ورود به ساختمان ابتدا با وسیله سنگینی که پشت در خانه قرار می‌دهند از ورود ناگهانی صاحبخانه جلوگیری می‌کنند.


    بازپرس احمد‌بیگی افزود: «درهای ضد سرقت یکی از موارد مهم برای جلوگیری ورود دزدان به داخل خانه است اما موضوع مهم این است که باید به نوع درهای ضد سرقت توجه داشت که داخل چهارچوب‌هایشان از سیمان یا آهن پر باشد؛ چرا که در بعضی از موارد به خاطر تو خالی بودن چهارچوب‌های در دزدان با استفاده از دیلم و جک به راحتی اقدام به بازکردن درها می‌کنند.»
    وی ادامه داد: «خاموش‌بودن چراغ‌های خانه به مدت زمان طولانی در زمان‌های تاریکی هوا یکی از موضوعاتی است که دزدان را برای سرقت دست به کار می‌کند.»
    بازپرس شعبه ٥ دادسرای صادقیه گفت: «با توجه به متهمان دستگیرشده در پرونده‌های سرقت داخل منزل می‌توان اعتیاد را به‌عنوان یکی از عاملان رویداد چنین پرونده‌های سرقت معرفی کرد و اگر مسئولان بتوانند معضل اعتیاد را در کشور کنترل کرده و کاهش دهند به‌جد می‌توان شاهد کاهش ٧۰‌درصدی سرقت بود.»

    سلامت نیوز: مسیر باز برای دزدان خانگی

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو