مدیران خودروعصر اعتبار

دولت چگونه برنامه خود را در بافت فرسوده تغییر داد؟

عصر ساختمان- برنامه پرداخت ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به نوسازی و بهسازی با یارانه ۱۰ درصد به دلیل کمبود منابع، جای خود را به چهار نوع وام کم بهره داده است.

دولت چگونه برنامه خود را در بافت فرسوده تغییر داد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با این که نوسازی بافت های فرسوده در دولت یازدهم رشد 1600 درصدی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد، نوسازی هنوز با هدف 10 درصد سالیانه فاصله زیادی دارد. طبق برنامه دولت یازدهم قرار بود سالیانه 300 هزار تسهیلات نوسازی با یارانه 10 درصد پرداخت شود اما با توجه به کمبود منابع، طی چهار سال اخیر میزان پرداخت وام حدود یک سوم از این رقم بوده است. بعد از آن یارانه 10 درصد ملغی شد و دولت به فکر راه‌های جایگزین افتاد.

    دولت از ابتدای سال 1392 ستاد نوسازی و بهسازی را با حضور 19 دستگاه تشکیل داد تا هم افزایی در این خصوص ایجاد شود. بعد از آن تعداد تسهیلات را به 150 هزار فقره کاهش داد؛ با این حال، وام نوسازی تا سقف 50 میلیون تومان، تسهیلات 160 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سود 8 درصد، مجوز پرداخت 1000 میلیارد تومان تسهیلات به انبوه‌سازان و همچنین وام ودیعه مسکن از تسهیلاتی است که دولت یازدهم برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفت.

    محمدسعید ایزدی ـ مدیرعامل سابق عمران و بهسازی ـ در این خصوص گفته است: در دولت یازدهم برای اولین‌بار برنامه جامعی برای 544 شهر که از حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد رنج می‌برند که حدود 2700 محله را تشکیل می‌دهد تدوین شد که در دو بخش درمان و بخش پیش‌نگری اقدامات را جلو بردیم.

    وی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم علاوه بر 50 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، توانستیم گام‌های متعددی را برداریم که هم‌اکنون بیش از چهار نوع تسهیلات داریم که می‌توانیم به متقاضیان نوسازی بدهیم. یکی وام نوسازی با سقف 30، 40 و 50 میلیون تومان در شهرها است. یکی دیگر بحث تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که برای اولین‌بار در کشور تسهیلات با سود 8 درصد پرداخت می‌کنیم. سومین اقدام که صرفا برای انبوه‌سازان است، مجوز پرداخت 1000 میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد از سوی بانک مسکن است که در روزهای اخیر ابلاغ شد. وام دیگر نیز ودیعه مسکن است که به مردم برای نوسازی پرداخت می‌شود.

    همچنین عشایری که بعد از رفتن ایزدی، سرپرستی شرکت عمران و بهسازی شهری تهران را بر عهده دارد درباره قانون برنامه پنجم در احیای ده درصدی احیای بافت های فرسوده می گوید: در برنامه پنجم 10 درصد برای دولت تکلیف دیده شده بود اما وزارت راه وشهرسازی صرفا مبنای تهیه طرح و سیاست گذاری این موضوع را تدوین کردو منابع این موضوع به صورتی بود که ورود یکجانبه راه و شهرسازی برای احیا و نوسازی بافت های فرسوده امکان پذیر نبود. وی افزود: در برنامه ششم این موضوع متقن تر نوشته شد به صورتی که وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری و دستگاههای عضو ستاد بازآفرینی شهری که 21 دستگاه هستند و بخش خصوصی موظف شدند 270 منطقه را با کمک هم احیا کنند.

    عشایری بیان کرده است: امروز ما مدل احیای توسعه محله اجرا کرده ایم که بدون این روش احیا امکان ندارد. بافت تاریخی در قبل با بافت فرسوده ادغام شده بود که برای بافت تاریخی مشخص کردیم که بافت های تاریخی شامل فرسودگی نمی شوند چون دارای ارزش تاریخی هستند و باید از بافت فرسوده جدا شوند. همزمان ما گردش سخت افزاری در نوسازی بهسازی مسکن و ارتقای زیرساخت محله ها و ارتقای روبنایی داریم که باید دولت ملی و محلی در کنار هم این امکان را ایجاد کنند که در خطوط زیربنایی خطوط آب، برق و گاز و شبکه معابر و ... در شبکه سخت افزاری کمک کنند.

    بنابراین گزارش، هم‌اکنون در 456 شهر برنامه های بازسازی و بهسازی، برای 175 شهر برنامه بافت تاریخی و برای 110 شهر برنامه سکونتگاههای غیررسمی تدوین شده که در قالب 2700 محله در قالب برنامه ششم برنامه ارایه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی