مدیران خودروعصر اعتبار

تداوم پنج ساله رکود صنعت ساختمان

عصر ساختمان- بحران مسکن همچنان ادامه دارد، بحرانی که صنعت تولید مصالح زیرمجموعه و وابسته به بخش ساختمان سازی را در سایه رکود سنگین خود با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

تداوم پنج ساله رکود صنعت ساختمان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ صنعت ساختمان از جمله حوزه هایی است که پویایی و رونق آن، به مثابه موتور محرکه و پیشران بسیاری از اصناف و واحدهای صنعتی و تولیدی دیگر مرتبط است.

    به همین میزان، رکود و نبود رونق در بازار مسکن، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد، از بازار سیمان و کاشی و سرامیک، تا آهن و آلومینیوم و چوب.

    طی 5 سال گذشته، رکود سنگین حاکم بر بازار مسکن، خسارات زیادی به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تحمیل کرده، صنعتی کاملا درونزا، که تولیدکننده ایرانی توان تامین همه مصالح مورد نیازش را دارد اما امکان فروشش را نه، صنعت ساختمان حالا رکودش دستکم 300 صنعت دیگر را هم به سکون واداشته است.

    در این باره شفیعی تولیدکننده درهای ضدسرقت می گوید: در ماه 800 لنگه در فروش داشته و حالا این تعداد در روزهای رونق به 500 لنگه هم نمی رسد، همینطور امیری تولید کننده لوازم بهداشتی از کاهش 30 درصدی فروشش می گوید و نیز عبیری تولیدکننده کابینت از کاهش 60 درصدی تولید کابینت آشپزخانه به علت رکود موجود سخن به میان می آورد و این که به همین نسبت تعداد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده است.

    ساختمان، صنعتی که مستقیم 20 درصد اشتغال و 30 درصد نقدینگی کشور را در خود دارد، اگر چرخ این صنعت به خوبی بچرخد، هم می تواند قفل اشتغال و هم تولید کشور را باز کند و اگرنه اوضاع به تدریج به وخامت بیشتر می گراید.

    به گفته صاحبنظران حوزه مسکن برخلاف آنچه که در گزارش ها و اخبار رسانه ها مبنی بر ظهور و بروز تکانه های مثبت در بازار مسکن منعکس می شود، بازتاب تاثیرگذاری در بازار مصالح ساختمانی و خرید و فروش مسکن مشاهده و احساس نمی‌شود.

    احمدی سازنده ای که چند سال است تعدادی واحد آپارتمانی در منطقه متوسط شهر ساخته است اما امکان فروش آن را ندارد، از سرمایه ای که هزینه کرده و بنایی که روی دستش مانده گله مند است می گوید:‌ برای مسکن متقاضی وجود دارد اما سرمایه اندک مانع خرید مردم می شود.

    همینطور ناصری از هزینه کرد بالغ بر 3 میلیارد تومانی آن هم فقط برای تامین مصالح 12 واحد آپارتمان صحبت به میان می آورد و با ناراحتی می گوید: در یکسال و نیم گذشته نتوانستم حتی یک واحد آن را بفروشم.

    هنوز چرخه عرضه و تقاضا معیوب است، تا وقتی مسکن خریدار نداشته باشد، صنعت ساختمان سازی هم خواب است و دومینوی سکون صنایع توانمند اما وابسته به این صنعت مادر هم تکمیل است.

    صاحبنظران بر این اعتقادند برای خروج بازار مسکن از رکود فعلی باید به سالانه یک میلیون متقاضی خرید تسهیلاتی که 40 تا 60 درصد مجموع هزینه خرید پرداخت شود و هم این تسهیلات با نرخ سودهای بسیار پایین در اختیار مردم قرار گیرد.

    بیش از 60 درصد سرمایه گذاریها در ساخت و ساز کشور مربوط به صنعت ساختمان است و شاغلان 1300 شغل چشم انتظار رونق این بخش، حالا کارشناسان خروج رکود این صنعت را در نوسازی بافتهای فرسوده و انبوه سازی می بینند همینطور توسعه بازارهای هدف صادراتی، آیا دولت دوازدهم برای رونق صنعت ساختمان برنامه ای دارد؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو