مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست بررسی اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مطرح شد:

قانون بد نوشته شده‌ی مالک و مستاجر

عصر ساختمان- در نشست کمیسیون شهرسازی و معماری شورا که به بررسی چگونگی اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اختصاص داشت مقرر شد کمیته ویژه اجرای این مبحث با تاکید بر اجرای سیاست‌های تشویقی بین مالکان و ذی‌نفعان تشکیل شود.

قانون بد نوشته شده‌ی مالک و مستاجر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اداره کل ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی، شهر تهران نهمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای‌اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با موضوع ساز و کارهای نحوه اجرای مفاد مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در شهر تهران شنبه پانزدهم مهرماه با حضور اعضای کمیسیون شهرسازی، ریاست شورا و نماینده معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، نماینده امور مسکن وزارت راه و شهرسازی، نماینده معاون شهرسازی شهرداری تهران، شیباتی مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه اظهار داشت: اجرای مبحث 22 بین مالکان انجام پذیر تر است. بایستی با اجرای سیاست‌های تشویقی آنان را ترغیب به ایمنی سازه های خود کرد.

    وی در ادامه خاطر نشان ساخت: آنچه که مهم است در مورد ساختمان‌هایی است که مردم در آن مالک نیستند یا مستاجراند یا سرقفلی دارند. در این ساختمان‌ها یا مالکین مانع اجرای ایمنی می‌شوند یا مستاجران که عمدتا به دلیل قانون بد نوشته شده‌ی مالک و مستاجر است. عمدتا در این موارد نیز مستاجران متضرر می‌شوند آنچنانکه وضعیت پلاسکو و سرقفلی داران و مستاجران آن اینگونه بود.

    محمد سالاری- رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز گفت: با توجه به اینکه یکی از مهمترین چالش‌های شهرهای کشور به‌خصوص کلانشهرها از جمله تهران موضوع رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌ها(احداث شده چه آنها که در گذشته احداث شده‌اند و چه آنها که در حال احداث هست) است لذا شورای شهر تهران در دوره پنجم و کمیسیون شهرسازی و معماری یکی از اولویت‌های خود را در اصل ورود به اجرای مباحث 22 گانه ی مقررات ملی ساختمان می‌داند .

    وی ادامه داد: در این بین مبحث 22 که ذیل ماده 33 قانون نظام مهندسی تدوین شده به عنوان مقررات ملی ساختمان مد نظر قرار گرفت . مبحث 22 در اصل به نگهداری ساختما‌ها پس از اجرا و اتمام اشاره دارد . مبحث 22 در سال 92 که در اصل آغاز به کار آقای روحانی بوده در وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ شده ولی در اجرا هر چند که به صورت کامل اجرایی نشده دارای یک سری اشکالات هست از جمله اینکه آیین‌نامه‌های تدوین شده ذیل این مبحث به صورت دقیق و شفاف مسئولیت مشخص سازمان‌ها و نهادها و ذینفعان اعم از مالکین و مستاجرین در خصوص عدم رعایت اوصول نگهداری که یکی از انها ایمنی است را مشخص نکرده است.

    رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا افزود : به عنوان یک مصداق بارز در حادثه پلاسکو نتایج بررسی‌های کمیته‌های مختلف در سطوح متفاوت از جمله دولت و مجلس نشان داد با این آیین نامه نمی‌شود تقصیر مشخص کرد چه قسمت برعهده کدام سازمان است .

    وی ادامه داد: لذا همه این سازمان‌ها پیشنهاد دادند مبحث22 بازنگری شود و در سرلوحه کار دولت و نهادهای عمومی ومردم قرار گیرد .

    زهرا نژادبهرام سخنگوی کمیسیون شهرسازی نیز در این جلسه خاطرنشان ساخت: حلقه مفقوده اجرای مبحث 22 حضور مردم است. مبحث 22 بیش از هر موردی نیازمند بازنگری فرهنگی است.

    وی رعایت حق همسایگی در اجرای مبحث 22 را نیز یکی از راه‌های موثر بر ضمانت جرای آن دانست.

    بر اساس این گزارش، در نهایت جمع حاضر در جلسه به این جمع‌بندی رسیدند تا کمیته ویژه‌ای به منظور جمع بندی و هم به منظور اجرای سریع و دقیق مفاد مبحث22 مقررات ملی ساختمان تشکیل شود.

    این کمیته مرکب از شورا و شهرداری (اعم از آتش‌نشانی و مدیریت بحران و معاونت شهر سازی و معماری) سازمان نظام مهندسی، بخش‌خصوصی شامل اصناف و شورای هماهنگی اصناف مربوط به حوزه متولیان ساخت و ساز و وزارت‌کشور تشکیل شد و قرار شد به صورت مرتب جلسات خود را تشکیل دهد و هم به نهاد‌های مربوطه و هم به مردم گزارش دهند. تا شاهد یک ورود جدی از سوی پارلمان شهری در این موضوع که یک دغدغه‌ی جدی و مطالبه جدی از سوی مردم و دیده‌بان‌های شهری هست باشیم .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار