مدیران خودروعصر اعتبار

یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه:

آیین‌نامه بتن و مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان پشتیبان یکدیگر می‌شوند

عصر ساختمان- نماینده سازمان برنامه و بودجه در نظام فنی- اجرایی کشور با بیان اینکه «از ابتدای سال جاری بحث نظام فنی-اجرایی یکپارچه در حال پیگیری است» گفت: هدف از نظام فنی-اجرایی یکپارچه، قرار گرفتن ضوابط مالی و قراردادی تمام دستگاه‌های اجرایی حتی شهرداری‌ها و بنیاد‌ها که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند در این نظام یکپارچه است.

آیین‌نامه بتن و مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان پشتیبان یکدیگر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علیرضا توتونچیان نماینده سازمان برنامه‌وبودجه در مراسم افتتاحیه نهمین کنفرانس ملی بتن ایران اظهار داشت: سازمان برنامه‌وبودجه از بدو تشکیل به دنبال توسعه کشور بوده است که در ادامه کلمه پایدار نیز به مفهوم توسعه اضافه شده است.

    وی با بیان اینکه «امروز مفهوم تعالی در کشورهای توسعه یافته بسیار پر رنگ تر از ابعاد فیزیکی ساختمان است» افزود: درحالی‌که بعد فرهنگی-اجتماعی مهم‌ترین بعد توسعه محسوب می‌شود، اما در کشور ما کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد و در بعد اقتصادی نیز مسائل فنی-مهندسی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. لذا درخواست ما از جامعه فنی-مهندسی توجه به بعد فرهنگی-اجتماعی است تا درنهایت جامعه برای زندگی بهتر مردم ساخته شود.

    نماینده سازمان برنامه‌وبودجه در نظام فنی و اجرایی کشور ابراز داشت: نظام فنی و اجرایی از بدو تأسیس سازمان برنامه‌وبودجه در برنامه توسعه کشور وجود داشته و از ابتدای سال جاری باوجود احکام دائمی توسعه، بحث نظام فنی-اجرایی یکپارچه در حال پیگیری است.

    وی تصریح کرد: متأسفانه شاهد چالش ایجاد نظام‌های مختلفی بوده‌ایم که آن‌ها به‌صورت یکپارچه با یکدیگر کار نمی‌کنند اما ماده 34 احکام دائمی توسعه کشور قرار است این هماهنگی را برقرار کند تا منابع محدود کشور درست استفاده شود.

    توتونچیان هدف از این اقدام نظام فنی-اجرایی یکپارچه را قرار گرفتن ضوابط مالی و قراردادی تمام دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: سایر سازمان‌ها مانند شهرداری‌ها و بنیاد‌ها که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند باید ضوابط مالی و قراردادی را در نظام یکپارچه قرار دهند.

    نماینده سازمان برنامه‌وبودجه در نظام فنی و اجرایی کشور با اشاره به طرح بازنگری آیین‌نامه‌ بتن ایران نیز بیان داشت: آیین‌نامه بتن ایران سال‌ها پیش تهیه‌شده و در عین سال‌ها از بازنگری آن گذشته است. به‌طوری‌که بخش اول آیین‌نامه بتن سال 1370 و بخش دوم 1374 تدوین شد؛ اما از 1379 تا امروز همچنان مورد بازنگری قرار نگرفته است؛ اگرچه در سال جاری مبحث 9 مقررات ملی ساختمان باهدف جبران عدم وجود ضوابط به‌روز تدوین شد.

    وی با اشاره به همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اساتید بتن ایران در پروژه بازنگری آیین‌نامه بتن گفت: فاز اول این پروژه فقط مربوط به نظرخواهی بسیار گسترده‌ای است که پس از جمع‌آوری نظرات، آن‌ها در اختیار 6 کمیته در حوزه مصالح و 13 کمیته در حوزه سازه قرار گرفت.

    توتونچیان از تهیه پیش‌نویس نهایی بازنگری در حوزه مصالح خبر داد و گفت: تهیه پیش‌نویس حوزه سازه نیز در شرف نهایی شدن است و به‌محض نهایی شدن پیش‌نویس آن برای نظرخواهی به معرض عموم خواهد رسید. لذا درخواست ما از صاحب‌نظران حوزه بتن ارائه استدلال‌ها خود در خصوص پیش‌نویس نهایی است تا تضادی بین دو آیین‌نامه بتن و مبحث 9 مقررات ملی ساختمان نباشد، بلکه این دو آیین‌نامه پشتیبان یکدیگر باشند.

    نماینده سازمان برنامه‌وبودجه در نظام فنی و اجرایی کشور یادآور شد: سامانه مدیریت دانش اسناد فنی-اجرایی برای تهیه ضوابط نیز به‌طور مفصل و با قابلیت‌های فراوان فراهم شده است. البته علت سخت‌گیرانه بودن ثبت‌نام در سامانه به دلیل احراز اطمینان از هویت شخصیت‌های علمی و کارشناسی که درباره ضوابط نظرات خود را بیان می‌کنند، است.

    وی در ادامه بیان داشت: اگر کسی تمایل داشته باشد برای مستندسازی پروژه‌ها می‌تواند از این سیستم استفاده کنند. همچنین نرم‌افزار موبایلی این سامانه نیز پیش بینی شده است که طی چند روز آینده بر روی تلفن همراه خود می‌توانید از قابلیت‌های آن استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار