مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار:

تسهیلات اعطایی خرید خانه باید ۸۰ درصد ارزش ملک را شامل شود

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه یکی از سیاست‌هایی که در بحث خانه‌دار شدن مطرح شده افزایش میزان ارائه تسهیلات خرید خانه است، اظهار داشت: برای اینکه توانمندی شهروندان برای خرید خانه افزایش یابد باید تسهیلات مسکن را به گونه‌ای افزایش داد که ضمن سپرده گذاری کم، باز پرداخت طولانی مدت با بهره اندک، ۸۰ درصد قیمت ملک خریداری شده را شامل شود.

تسهیلات اعطایی خرید خانه باید ۸۰ درصد ارزش ملک را شامل شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نریمان مصطفایی گفت: در این راستا ما به عنوان ستاد بازآفرینی شهری سیاست‌هایی را به کار می بریم که ضمن بستر سازی و آماده کردن  تسهیلات و مشوق های لازم در محدوده‌های هدف، مردم بتوانند اقدام به بهسازی، مقاوم سازی و بازسازی خانه‌های خود کنند.

    مصطفایی با بیان اینکه بانک مرکزی مصوب کرده است که بانک مسکن 100 هزار میلیارد ریال به انبوه سازان وام پرداخت کند، افزود: یکی از سیاست‌های ما بحث مسکن صندوق یکم است که برای توانمندسازی مردم و انبوه سازان مطرح شده است که مبلغ 160 میلیون تومان وام با کارمزد 8 درصد در اختیار انبوه سازان قرار خواهد گرفت.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار به رویکرد مداخله‌ای این ستاد در ارائه تسهیلات برای بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: این ستاد به مالکانی که دارای بافت‌های تاریخی و ارزشمندی هستند تسهیلات 200 میلیون ریالی اعطاء می‌کند که نسبت به بهسازی، مقاوم سازی و بازسازی ملک خود اقدام کنند. و این کار در استان‌های کردستان، همدان و خوزستان آغاز شده و زمینه‌ها و بسترهای لازم برای فراگیر شدن این طرح در حال انجام است.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار با ابراز امیدواری از شروع  پرداخت تسهیلات در قالب صندوق یکم برای بافت‌های فرسوده شهری توسط بانک مسکن گفت: بحث ارائه تسهیلات برای بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده شهری چند وقتی بود که از طرف بانک‌ها قطع شده بود مجددا برقرار شده است و سالانه از این طریق 300 هزار فقره تسهیلات به مالکان بافت‌های فرسوده شهری در سراسر کشور اختصاص می یابد. که با ارائه تسهیلات در قالب صندوق یکم برای مسکن اولی های تحرکی خوبی در این بخش صورت خواهد گرفت.

    وی به اقدامات دیگر ستاد بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از اقدامات این ستاد توانمندسازی به عنوان ارتقاء توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی مردم در محلات هدف است و در این راستا به افرادی که توانمندی یا آگاهی لازم برای اشتغال ندارند و ظرفیت‌های خود کشف نکرده‌اند به دنبال آموزش مهارت‌های شغلی و یا ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی آنها هستیم.

    مصطفایی ادامه داد: همچنین در این خصوص به افزایش ظرفیت‌های مدیریت شهری برای ارتقاء زیر ساخت‌ها برای افزایش توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی مردم به صورت مستمر در حال کمک هستیم.

    وی در ادامه سخنان خود به سکونتگاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به دنبال ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنان بوده تا بتوانیم اشتغال‌های خرد و مشاغل خانگی یا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را که مورد نیاز این محلات است را از طریق دستگاه‌های مسئول ارتقاء داده تا از این طریق اشتغال‌های خرد  ایجاد کنیم که این کار مهاجرت را کاهش داده و رونق اقتصادی در این محلات را شکوفا می کند.

    مصطفایی اضافه کرد: در این راستا از ثمن‌ها برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی ساکنان در این مناطق استفاده شده و مداخلات اجتماعی را از طریق ثمن‌ها پیگیری می کنیم و همچنین از دستگاه‌های عضو این ستاد مانند وزارت تعاون و کار  رفاه اجتماعی بحث‌‌های اقتصادی را پیگیری می‌کنیم.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار در ادامه سخنان خود به 20 هزار ساعت آموزش فنی و حرفه ای به اهالی این مناطق اشاره کرده و گفت: طی  18 ماه گذشته در حدود20 هزار ساعت دوره آموزشی برای ارتقاء مهارت‌های شغلی در این محلات برگزار کرده‌ایم که این مهار‌ت‌ها با توجه به بازار کار و نیاز مردم منطقه برنامه‌ریزی و آموزش داده می شود.

    طرح اشتغال پایدار برای روستاییان و عشایر از طریق صندوق توسعه ملی

    نریمان مصطفایی به ابلاغیه پیشین دولت در خصوص فراهم آوردن 300 هزار شغل پایدار در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف بازآفرینی شهری توانمندسازی و نگهداری وضع موجود، پیشگیری و پیشنگری است که بتوانیم با ایجاد اشتغال پایدار برای روستایان و عشایر مانع مهاجرت آنها شده که توجه ویژه‌ای به این بخش و جلوگیری از مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی است که این امر جلوی افزایش آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهرها را می گیرد و این ابلاغیه کمک به مهاجرت معکوس است.

    مصطفایی با اشاره به مجاورت 4 هزار روستا با ظرفیت کم و قابلیت محدود در مجاورت شهرهای بزرگ که جمعیت آن آماده مهاجرت به شهرها هستند، گفت: با برنامه‌هایی که در دولت و وزارتخانه‌ها در بسته‌های اشتغالی تعریف شده کمک خوبی به اشتغالزایی پایدار در روستا ها فراهم خواهد آمد و می توان جلوی خروج جمعیت از این روستاها را گرفت که با توجه به منابع محدود باید اولویت اشتغالزایی در روستاهای کشور را به این روستاها اختصاص داد و در این راستا از کمک های خیریین برای اشتغالزایی استفاده خواهیم کرد.

    وی در ادامه به همکاری با بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: برای توانمند کردن روستائیان 1000 میلیارد تومان برای پیشگیری پیشنگری به صورت پایلوت در روستای قلع گنج انجام شده و به زودی به شهرهای دیگر تسریع خواهد یافت.

    افزایش 200 میلیارد ریالی برای ساماندهی حاشیه شهرها

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار به افزایش 200 میلیارد ریالی بودجه ساماندهی حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: از ابتدای به روی کار آمدن دولت اعتدال و امید تنها 2 ردیف برای تامین مالی در نظر گرفته شده بود که امسال به 9 ردیف بودجه‌ای افزایش یافته و برخی ردیف‌ها هم برای شهرهای خاص مانند مشهد 2 ردیف بودجه، قم و شیراز یک ردیف بودجه، سیستان و بلوچستان یک ردیف بودجه از قانون توسعه متوازن ایجاد شده است و برای این ساماندهی از 180 میلیارد تومان در سال 95 به 200 میلیارد تومان در سال 96 رقمی بالغ بر 20 میلیارد تومان افزایش یافته است که به سکونتگاه‌های غیر رسمی اختصاص داده خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه 670 پروژه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در کل کشور با هزینه‌ای بالغ بر 370 میلیارد تومان در حال اجرا است، گفت: 105 پروژه توانمندسازی ارتقاء اقتصادی و اجتماعی، 270 پروژه خدمات روبنایی، 180 پروژه ساماندهی محیط و فضای شهری، 84 پروژه خدمات زیربنایی در حال انجام و 29 پروژه اسکان مجدد را داریم که این اقدامات در 200 محله از 120 شهر کشور در حال اجرا است.

    مصطفایی ادامه داد: بودجه ریزی در این بخش به صورت اهرمی بوده و در ستاد بازآفرینی شهری دستگاه‌های مسئول مانند شهرداری‌ها و دیگر سازمان ها و دستگاه‌های منابع مالی خود را به این پروژه‌ها تزریق می‌کنند.

    وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برخی از پروژه‌ها در محلات هدف تکمیل می‌شود ولی تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن توسط دستگاه بهره‌بردار فراهم نمی‌شود گفت: متاسفانه برنامه‌ریزی لازم در این مورد وجود ندارد بعضی دستگاه‌های بهره‌بردار تعهدهای لازم را برای در اختیار قرار دادن زمین و تهیه نقشه عملیات ساختمانی دریافت انشعاب آب و گاز و برق و تجهیزات را می‌دهند ولی بعداز احداث به تعهد خود در برخی موارد پایبند نیستد و شرکت مادر تخصصی فقط در ساخت پروژه ورود پیدا می کند و مراحل و اخذ مجوزهای لازم و تجهیز و بهره‌برداری با دستگاه بهره‌بردار است که این ناهماهنگی ها در پروژه های بزرگ بیشتر شاهد هستیم.

    وی اضافه کرد: در این مورد نظارت‌های خوبی در حال انجام است و در هر مقطعی تخلف و ناهماهنگی صورت بگیرد، دستگاه بهره‌بردار را تغییر می‌دهیم.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: وزارت کشور در حدود 100 میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به دستگاه‌های مختلف داده و امسال نیز این ردیف به 300 میلیارد تومان افزایش یافته که بخشی از این بودجه به حاشیه شهرها تعلق خواهد گرفت.

    وی با اشاره به اینکه هر چند در این بخش با افزایش منابع مالی روبرو بوده‌ایم اما باز منابع مالی را کم دانست و اظهار داشت: باید در بحث آسیب‌های اجتماعی از خیرین نیز کمک گرفت و با در اختیار قرار دادن زمین و مجوزهای لازم زمینه‌های سرمایه گذاری این افراد را برای ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی و رفاهی فراهم کنیم.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار به نتایج کارگروه پیشگیری اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این کارگروه اتفاق افتاد جلوگیری از تصرف‌های غیر قانونی بوده که زمین‌خواری در کشور را به صفر رسانده است.

    وی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات ما که با همکاری شهرداری‌ها برای تعیین تکلیف حاشیه شهرها و املاک بدون سند صورت گرفته تعیین تکلیف املاک ثبتی با کاداستر بوده است و همچنین روشن کردن وضعیت‌ ثبتی املاک قرار گرفته در این محدودها بوده، که جلوی هر گونه بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و به طور کلی ساخت و ساز در این مناطق را می گرفت.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار در این خصوص افزود: در حال تعین تکلیف و سند دار کردن این املاک در حاشیه شهرها هستیم.

    مصطفایی همچین به جلوگیری از افزایش محدوده و حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: در این خصوص بحث احداث کمربند سبز در شهرهای بزرگ مثل مشهد،‌کرج وسبزوار شروع شده است و در 14 استان که گسترش زیادی را شاهد بودیم مانند تهران،کرمان، قم،اصفهان، سیستان و بلوچستان، گلستان، کرمانشاه  آذربایجان شرقی ، البرز خراسان رضوی، خوزستان، فارس ، هرمزگان  و یزد احداث کمربند سبر در الویت قرار گرفته است.

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار به تدوین برنامه پیشگیری از مهاجرت دست جمعی اشاره کرد و گفت: هفت استان منختب شامل استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، خراسان شمالی، کرمانشاه ، اردبیل و یزد برای آموزش صنایع دستی و مهارت‌های فردی و حرفه‌ای و مدیریت حوزه آبخیزداری که بیشترین مهاجرت را داشته اند برنامه داریم و مذاکراتی با میراث فرهنگی و وزارت نیرو انجام و برنامه‌هایی برای آموزش افراد بی کار که قصد مهاجرت دارند تهیه شده است.

    بررسی چند طرح برای مسکن کم درآمدها

    مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار به طرح های مختلف که برای حل مشکل مسکن کم درآمد‌ها مطرح شده است اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاد‌هایی که مطرح شده ساخت مسکن تدریجی است که با توجه به بودجه و منابع مالی خردی که مالکان از خود در طول سال می آورد مسکن خود را تکمیل می‌کند که دولت نیز به عنوان تسهیلگر، تسهیلات را فراهم می کند و همچنین نقش نظارتی خود را اعمال می کند. که این طرح در محلات غیر رسمی که مردم توان لازم را برای ساخت مسکن ندارند و با شیوه زندگی مردم متناسب قابلیت اجرا دارد.

    وی ادامه داد: شیوه های مختلف در این خصوص پیشنهاد داده شده است و محلاتی که در معرض حادثه و تخریب هستند و یا منازلی که زیر دکل های فشار قوی هستنددر بحث اسکان مجدد بتوانیم کمترین هزینه را به این افراد محروم تحمیل کنیم .

    وی با اشاره به مطرح شدن طرح مسکن استیجاری نیز گفت: در محلات حاشیه یا بافت‌های حاشیه‌ای طرح مسکن استیجاری را مطرح کرده‌ایم که می تواند در دستور کار قرار بگیرد که تجربه این کار در کشورهای مختلف توسط شهرداری‌ها نیز انجام شده است و در این خصوص برنامه‌ای تدوین شده و قرار است در  دولت مطرح شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو