مدیران خودروعصر اعتبار

مسجد جامع تاریخی که در برابر زلزله مقاوم شد

عصر ساختمان:مسجد جامع افین از زیباترین مساجد خراسان جنوبی منسوب به دوره تیموریان واقع در روستای افین از توابع شهرستان زیرکوه در برابر زلزله مقاوم سازی شد.

مسجد جامع تاریخی که در برابر زلزله مقاوم شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین؛ محمد علی بزرگمهر کارشناس ارشد مرمت بناها و بافت‌های تاریخی با اشاره به اینکه زمین لرزه منطقه زیرکوه در سال های 1376 و 1391 کالبد تاریخی و با ارزش مسجد جامع افین را دچار آسیب کرده است، گفت: بسیاری از آثار تاریخی و نفایس معماری شهرستان زبرکوه به دلیل زمین لرزه ها از بین رفته و تنها دو اثر شاخص این شهرستان مسجد جامع افین و رباط زردان همچنان سرپا باقی مانده است.

    به گفته او نخستین اقدام مرمتی این اثر درسال 1352 با نظارت حسین رایتی مقدم از پیشکسوتان سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و تا سال 1376 دیگر اقدامات مرمتی این بنای تاریخی مغفول ماند. در این سال با وقوع زلزله 7.2 ریشتری منطقه زیرکوه و آسیب جدی این مسجد اقدامات حفاظت اضطراری آن آغاز شد.

    این کارشناس مرمت بناها و بافت های تاریخی با بیان اینکه رویکرد مرمت کارشناسان در مسجد جامع افین احترام به اصالت‌های معماری و تزئینات این اثر ارزشمند بوده است، گفت: تاکنون هرگونه اقدام مرمتی با در نظر گرفتن تمامی جوانب و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان مرمت صورت گرفته است چراکه معتقدیم عرصه مداخله در آثار تاریخی، عرصه آزمون و خطا نیست.

    بزرگمهر با اشاره به اینکه این عوامل باعث شده که مداخلات صورت گرفته در این بنای تاریخی با احتیاط و به کندی پیش رود و اکنون اقدامات مرمت اضطراری، حفاظتی و استحکام بخشی آن به پایان برسد، گفت: در سال 1393 ساماندهی محوطه بیرونی مسجد به منظور فراهم آوری محیطی برای ارتقای کارکردهای اجتماعی این مسجد که قلب فرهنگی این روستا محسوب می شود؛ با مصالح سنتی سنگ لاشه و سنگ قلوه بر مبنای گره شمسه هشت و چلیپا و بر اساس طرح گچ بری های شاه تویزه ایوان، گرته برداری شد.

    همچنین 3 مورد از گره های شمسه برای ارتقای کیفیت بصری به باغچه سکوی نشیمن در اطراف آن تبدیل شد.

    این کارشناس مرمت گفت: با توجه به رایزنی های صورت گرفته، در سال 1394 از محل اعتبارت ملی مبلغ یک میلیارد ریال برای مرمت این مسجد پیش بینی شده است که در صورت تخصیص تمامی این مبلغ، شاهد اقدامات ارزشمند در حیاط این مسجد خواهیم بود. بخشی از این مبلغ بایستی مصروف تهیه طرح جامع مرمتی این اثر ارزشمند تاریخی شود و امید می رود در مهرماه سال 1395 کار اجرایی مرمت این اثر تاریخی پایان یابد.

    گفتنی است، مسجد جامع افین واقع در روستای افین، 86 کیلومتری جنوب شرق قاین و 145 کیلومتری شمال شرق درسال 1377 با شماره ثبت 2182 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

    همچنین، مسجد جامع افین را می‌توان از نظر سبک معماری و ظرافت، یکی از زیباترین مساجد خراسان جنوبی قلمداد کرد. مهم‌ترین شاخصه معماری این اثر تاریخی ایوان آن است که بر اثر عوامل طبیعی و انسانی آسیب بسیاری دیده است و سقف خود را از دست داده است با توجه به نفاست طراحی و اجرای این اثر تاریخی یکی از نکته‌های نایافته این منطقه دلایل شکل‌گیری و زمان خلق این اثر تاریخی است. با این وجود از آنجایی که این اثر تاریخی فاقد کتیبه تاریخ داری هست بر مبنای شواهد معماری آن را منسوب به دوره تیموری می دانند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو