مدیران خودروعصر اعتبار

تغییر مقصد تقاضای سرمایه‌ای مسکن

عصر ساختمان- فعالان بازار مسکن پایتخت از تغییر مقصد تقاضای سرمایه‌ای برای خرید املاک مسکونی خبر دادند.

تغییر مقصد تقاضای سرمایه‌ای مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد؛ واسطه‌های خرید وفروش آپارتمان‌های مسکونی در بازار معاملات مسکن به‌تازگی از تغییر مقصد تقاضای سرمایه‌ای برای خرید ملک از مناطق لوکس و بورس خریدهای سرمایه‌ای آپارتمان در پایتخت به برخی نواحی شمالی کشور یا نواحی خوش آب و هوای اطراف تهران خبر می‌دهند. آن‌طور که واسطه‌های بازار معاملات خریدهای سرمایه‌ای مسکن در مناطق شمالی و مرغوب شهر تهران طی چند روز اخیر اعلام کرده‌اند به تازگی موج جدیدی از تغییر مقصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن از نواحی مرغوب پایتخت به حومه‌های خوش آب و هوای نزدیک شهر تهران یا شهرهای شمالی کشور شکل گرفته است؛ موجی که هر چند در گذشته نمونه‌های بعضا مشابهی از آن به چشم می‌خورد اما طی ماه‌های اخیر با افزایش تقاضا از سوی متقاضیان خریدهای سرمایه‌ای در بازار مسکن رو‌به‌رو شده است.
    واسطه‌های خرید و فروش مسکن در نواحی مرغوب و شمالی شهر تهران در حالی از افزایش حجم استقبال سرمایه‌گذاران بازار ملک برای خرید واحدهای مسکونی به خصوص ویلاهای مسکونی در نواحی خوش آب و هوای شمال کشور و همچنین حومه‌های ییلاقی پایتخت خبر می‌دهند که به گفته آنها بازار خرید و فروش املاک مسکونی و ویلایی در این مناطق نیز مانند بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی و آپارتمان‌های لوکس، بزرگ‌متراژ و گران‌قیمت واقع در سه منطقه اول شهر تهران-مناطق یک تا سه پایتخت- همچنان در شرایط رکودی به‌سر می‌برد. این در حالی است که تحقیقات میدانی نیز حاکی از نبود علائم مشخص برای ورود بازار معاملات این از دسته از املاک مسکونی و ویلایی به دوره رونق است. با این حال، فعالان بازار مسکن شهر تهران می‌گویند با شدت گرفتن موج تقاضا برای خرید آپارتمان و ویلا در شهرهای شمالی و یا حومه‌های ییلاقی پایتخت طی ماه‌های پیش‌رو و در صورت تداوم تقاضا و افزایش آن از سوی متقاضیان، به‌طور قطع بازار خرید وفروش ویلاهای مسکونی در مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران و شهرهای شمالی از رکود فعلی خارج خواهد شد.
    منشأ افزایش تقاضا برای خرید ویلا
    تحقیقات میدانی و اظهارات واسطه‌های خرید و فروش مسکن در مناطق مرغوب و شمالی شهر تهران نشان می‌دهد عمده متقاضیان خرید ویلا یا آپارتمان‌های مسکونی در نواحی و شهرهای خوش آب و هوا که پیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار آپارتمان‌های بزرگ متراژ، لوکس و گران‌قیمت واقع در سه منطقه اول شهر تهران داشتند، افرادی هستند که هم‌اکنون به قصد سکونت در ایام بازنشستگی اقدام به تغییر مقاصد سرمایه‌ای خود در بازار ملک کرده‌اند. آن طور که شواهد بازار مسکن به‌خصوص بازار تقاضای ویلاها و آپارتمان‌های مسکونی واقع در مناطق خوش آب و هوا نشان می‌دهد، افزایش و شدت گرفتن آلودگی‌های زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا، آلودگی صوتی و همچنین مشکلات ترافیکی و تراکم بیش از حد جمعیت در پایتخت موجب شده است تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن دیدگاه خود را از سرمایه‌گذاری صرف در این بازار به نوعی سرمایه‌گذاری آینده‌نگر تغییر دهند.
    به این معنا که هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از متقاضیان خرید ویلاهای مسکونی یا آپارتمان‌های مسکونی در مناطق ییلاقی اطراف پایتخت همچون رودهن، بومهن، جاجرود، دماوند، گیلاوند و... که پیش از این سرمایه‌های ملکی خود را در املاک مسکونی واقع در نواحی مرغوب و شمالی شهر تهران پس‌انداز می‌کردند، علاوه بر داشتن نگرش سرمایه‌گذاری، با نیم نگاهی به آینده، اقدام به جست و جو برای خرید ملک مسکونی در این مناطق می‌کنند. این در حالی است که دامنه این جست و جوها به اذعان واسطه‌های خرید وفروش مسکن در مناطق شمالی شهر تهران، از مناطق و شهرهای ییلاقی نزدیک به پایتخت فراتر رفته و به تازگی به شهرهای شمالی نیز کشیده شده است. پیش از این عمده تقاضا برای خرید ملک در شهرهای شمالی از سوی متقاضیان پردرآمد شهر تهران، تقاضا برای خرید ویلا به منظور استفاده مقطعی و سکونت موقت تنها برای برخی ایام سال به منظور گذران تعطیلات بود؛ تقاضایی که وجه سرمایه‌گذاری و همچنین آینده‌نگری در آن چندان پررنگ نبود.
    با این حال، طی ماه‌های اخیر، حجم قابل‌توجهی از تقاضای خریدهای سرمایه‌ای مسکن به بازار مسکن این مناطق سوق یافته است؛ این متقاضیان هم‌اکنون خواهان خرید ویلا در مناطق خوش آب و هوای یادشده نه برای استفاده موقتی و چند روزه در ایام مختلف سال، بلکه به قصد سرمایه‌گذاری و احتمالا برای سکونت دائمی در ایام سالخوردگی و بازنشستگی شده‌اند. با این وجود عمده متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرها و مناطق، از واسطه‌های خرید وفروش مسکن در مناطق شمالی شهر تهران که دستی در خرید و فروش املاک ویلایی یا آپارتمانی در مناطق دلخواهشان دارند درخواست کرده‌اند این‌بار به جای یافتن املاک لوکس، گران‌قیمت و بزرگ‌متراژ در مناطق شمالی شهر تهران، مقصد جست و جو برای یافتن املاک موردنظرشان را به خارج از شهر تهران و به سمت مناطق خوش آب و هوای اطراف پایتخت یا شهرهای شمالی تغییر دهند.
    با این وجود، تحقیقات میدانی حاکی است هم‌اکنون بخشی از این متقاضیان نیز به‌صورت مستقیم با مراجعه به مناطق موردنظرشان از مشاوران و واسطه‌های معاملات ملکی محلی درخواست یافتن ملکی مناسب برای سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ این موضوع نشان می‌دهد هم‌اکنون بخشی از این گروه متقاضیان از سایرین برای تغییر مقصد سرمایه‌گذاری خود در بازار ملک مصمم‌تر هستند. این در حالی است که با تعمیق رکود در بازار خرید و فروش ویلاهای مسکونی در شهرهای شمالی و مناطق ییلاقی اطراف پایتخت به‌ویژه طی سه سال گذشته هم‌اکنون حجم زیاد و تنوع قابل‌ملاحظه‌ای از این گروه املاک برای متقاضیان قابل جست و جو است.
    همچنین طی سال‌های گذشته، همزمان با عمیق‌تر شدن رکود در بازار معاملات ویلا در این مناطق، حجم زیادی از ویلاهای نیمه‌کاره نیز تکمیل و به بازار فروش عرضه شده است؛ بنابراین هم‌اکنون متقاضیان خریدهای سرمایه‌ای ویلاهای مسکونی در این شهرها و مناطق به حجم قابل‌توجه، تنوع فراوان و بازه‌های قیمتی متفاوت برای انجام معامله موردنظر خود دسترسی دارند. حجم عرضه ویلاهای مسکونی طی سال‌های گذشته و همزمانی آن با رکود معاملاتی در بازار این نوع واحدها هم‌اکنون به میزانی است که واسطه‌های خرید و فروش ویلا معتقدند موج فعلی تقاضای سرمایه‌ای به هیچ‌وجه توانایی ایجاد تغییر محسوس در قیمت ویلاها را ندارند چراکه طی سال‌های گذشته تاکنون فراوانی عرضه ویلاها به حدی بوده است که بازار دست‌کم تا دو سال پیش‌رو با کمبود ویلا و در نتیجه تحول محسوس قیمتی در بازار این دسته از معاملات ملک، همراه نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو