مدیران خودروعصر اعتبار

خانه های خالی پایتخت چقدر ارزش دارند؟

عصر ساختمان- طبق آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی از تحلیل بازار مسکن در مرداد ماه امسال که مرکز آمار هم گزارشی مشابه آن منتشر کرده است میانگین قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در تهران، ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در هر مترمربع بوده است

خانه های خالی پایتخت چقدر ارزش دارند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اتاق بازرگانی خبر, چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران از آشفتگی شرایط ساخت و ساز و معماری و شهرسازی در پایتخت گفت و خبر از وجود 500 هزار خانه خالی در شهر تهران داد. آخوندی گفت:« شهری که دارای 500 هزار خانه خالی است دچار عدم تعادل وحشتناک است که باید به آن توجه شود.» اما مفهوم وجود 500 هزار خانه خالی در تهران چیست؟ و ارزش این حجم از خانه های خالی در تهران حداقل چقدر است؟

    وزیر راه و شهرسازی در صحن شورای شهر تهران اعلام کرد که آمار کل تعداد خانه های ساخته شده در شهر تهران 3.3 میلیون خانه است و حالا اگر 500 هزار خانه از بین آن ها خالی باشد این به معنی آن است که حدود یک ششم خانه های پایتخت که در هرروز از کنار آن ها رد می شویم ( که می تواند شامل آپارتمان، واحد مسکونی ویلایی و... شود) خالی هستند. یعنی حدودا از هر 30 خانه 6 خانه خالی از سکنه در تهران هستند.

    اما موضوع مهم دیگر میزان ارزشی است که این خانه های خالی دارند؟ طبق آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی از تحلیل بازار مسکن در مرداد ماه امسال که مرکز آمار هم گزارشی مشابه آن منتشر کرده است میانگین قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی در تهران، 4 میلیون و 600 هزار تومان در هر مترمربع بوده است؛ حالا اگر در یک سناریو و به صورت میانگین میزان متراژ خانه های خالی در تهران را 60 متر برای هر خانه در نظر بگیریم و این اعداد را در هم ضرب کنیم به ارزش حدودی این خانه های خالی خواهیم رسید. یعنی عدد 500 هزار خانه خالی را در عدد 4 میلیون و 600 هزار تومان میانگین هر متر مربع خانه در شهر تهران و بعد 60 متر میانگین متراژ ضرب کنیم به عدد حدودی ارزش خانه های خالی خواهیم رسید که عدد 138 هزار میلیارد تومان است. عددی که حدود 3.5 برابر بودجه آموزش و پرورش در سال و بیش از 27 برابر بودجه طرح تحول سلامت در سال جاری است.

    البته در این بین دولت طرحی را دارد که از سال جاری از خانه های خالی مالیات اخذ کند و از مالکانشان جریمه دریافت کند. معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش گفت: پس از گذشت یکسال از خالی ماندن، واحدهای مسکونی مشمول جریمه می‌شوند. او در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی هم گفت: اجرای مالیات بر خانه‌های خالی نیاز به یک سامانه ای دارد که ما در حال طراحی این سامانه هستیم که به زودی آماده می‌شود. وی با بیان اینکه در قانون آمده که در سال اول از خانه‌هایی که خالی هستند، مالیات دریافت نشود، افزود: بنابراین پس از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول وصولی از این منبع نداریم تا زمانیکه بیش از یکسال از خالی بودن واحد گذشته باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعیین مالیات بر عهده سازمان امور مالیاتی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط سامانه مربوط به اطلاعات املاک را طراحی می‌کند و تمامی اطلاعات مربوط به املاک در این سامانه به ثبت می‌رسد. طبق مصوبات دولت مقرر شده که قانون اخذ مالیات از خانه های خالی در سال جاری به اجرا برسد که در تبصره 7 ماده 169 مقرر قانون عنوان شده است که وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو