مدیران خودروعصر اعتبار

تحول قیمت در بازار مسکن استانها چه شباهتی به بازار مسکن تهران دارد؟

عصر ساختمان- روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:تحقیقات از بازار معاملات مسکن در چند شهر مرکز استان نشان می‌دهد، آنچه هم‌اکنون در بازار مسکن این شهرها به جریان درآمده است همان روندی است که سال گذشته در بازار مسکن شهر تهران نیز تجربه شد.

تحول قیمت در بازار مسکن استانها چه شباهتی به بازار مسکن تهران دارد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرنمایشگاه»به نقل ازخبرآنلاین :تحقیقات از بازار معاملات مسکن در چند شهر مرکز استان نشان می‌دهد، آنچه هم‌اکنون در بازار مسکن این شهرها به جریان درآمده است همان روندی است که سال گذشته در بازار مسکن شهر تهران نیز تجربه شد.
    به این معنا که علاوه بر کاهش قابل توجه شیب رشد قیمت کشوری مسکن، حجم استقبال از خرید واحدهای مسکونی به خصوص آپارتمان‌های مصرفی در عمده شهرهای کشور افزایش یافته است.
    جزئیات مربوط به نوسانات قیمت مسکن در هر یک از شهرهای مرکز استان حاکی است بیشترین نرخ رشد نقطه‌ای قیمت مسکن طی سه ماه اول امسال در شهر بوشهر تجربه شد؛ بازار مسکن شهر بوشهر بهار امسال با رشد 2/ 22 درصدی قیمت مسکن مواجه شد که فعالان بازار مسکن این شهر استقبال از تسهیلات خرید مسکن از سوی متقاضیان مصرفی و همچنین افزایش تعداد متقاضیان واحدهای میان‌متراژ در مقابل کمبود عرضه را مهم‌ترین عامل برای نرخ رشد 22 درصدی قیمت می‌دانند.
    بخش قابل‌توجهی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن در این شهر که دست‌کم طی دو سال اخیر در نتیجه تعمیق رکود در بازار کشوری معاملات مسکن عملا موفق به خرید واحد مسکونی دلخواه خود نشده بودند، هم‌اکنون در نتیجه دسترسی به سقف مناسب تسهیلات بانکی خرید مسکن همزمان با اتمام دوره رکود در بازار کشوری معاملات ملک، اقدام به خرید کرده‌اند. بعد از بوشهر، شهر زنجان با 9/ 15 درصد، ساری با 9/ 14 درصد، شهرکرد با 4/ 11 درصد و اهواز با 5/ 10 درصد به ترتیب رتبه دوم تا پنجم بیشترین رشد قیمت مسکن طی سه‌ماه  اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را تجربه کردند؛ کارشناسان و فعالان بازار مسکن در این شهرها نیز مهم‌ترین علت این موضوع را ورود بخش قابل‌توجهی از تقاضاهای انباشته‌شده از سال‌های رکود به بازار مسکن این شهرها می‌دانند که در نهایت سطح قیمت واحدهای مسکونی در این شهرها را تحت‌تاثیر قرار داده است.
    با این‌حال، زاهدان رکورددار بیشترین کاهش نرخ رشد قیمت مسکن طی سه ماه اول امسال شد؛ نرخ رشد قیمت مسکن در این شهر بهار امسال با کاهش 8/ 17 درصدی در مقایسه با بهار سال گذشته مواجه شد. فعالان و کارشناسان بازار مسکن علت این موضوع را رکود معاملات ناشی از «در استطاعت نبودن تسهیلات فعلی خرید مسکن» برای متقاضیان مسکن در این شهر می‌دانند؛ از آنجا که زاهدان در ردیف شهرهای محروم و کم‌درآمد کشور قرار دارد، مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات فعلی خرید مسکن برای بسیاری از متقاضیان در استطاعت نیست؛ همین موضوع به‌طور طبیعی باعث کاهش حجم تقاضای موثر برای خرید مسکن در این استان شده و موجب‌شده قیمت مسکن در این شهر بیش از سایر شهرهای مرکز استان کاهش یابد.
    همچنین سمنان با 4/ 7- درصد، اصفهان با 7/ 5-، ارومیه با 8/ 4- و بجنورد با 9/ 0- درصد رشد قیمت به ترتیب رکورددار بیشترین افت در نرخ رشد قیمت مسکن طی سه ماه  اول امسال در مقایسه با بهار سال گذشته هستند.
    تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از تاثیر دست‌کم سه عامل عمده در افت نرخ رشد قیمت مسکن در این استان‌ها خبر می‌دهد؛ فعالان بازار مسکن در شهر اصفهان به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور که طی سه ماه اول امسال قیمت مسکن در آن با کاهش 7/ 5 درصدی همراه شد، درخصوص دلایل کاهش قیمت مسکن در این شهر به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: «سبقت عرضه از تقاضای موثر» در این شهر در نتیجه «سرایت تراکم‌فروشی و ساخت‌وسازهای بی‌ضابطه فراتر از میزان نیاز واقعی از تهران به سایر کلان‌شهرها» از جمله اصفهان، مهم‌ترین عامل کاهش قیمت مسکن در این کلان‌شهر است. در شهر سمنان نیز «سبقت عرضه از تقاضا» مهم‌ترین عامل کاهش قیمت مسکن در این شهر عنوان شد و این در حالی است که «در استطاعت نبودن تسهیلات فعلی خرید مسکن برای بخشی از متقاضیان» نیز عامل سوم کاهش نرخ رشد قیمت مسکن در شهرهای گفته شده است که منجر به عقب‌ماندگی تقاضای موثر از عرضه مسکن و در نتیجه اثرگذاری بر سطح قیمت‌ها شده است.
    بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درخصوص تحولات بازار مسکن در شهر کرج، مرکز استان البرز و یکی از 8 کلان‌شهر کشور از «افزایش نامحسوس و نسبی قیمت فروش آپارتمان در این شهر» در نتیجه «افزایش تقاضا برای خرید مسکن از سوی متقاضیان مصرفی» خبر می‌دهد. فعالان بازار مسکن در این شهر اعلام می‌کنند اگرچه قیمت مسکن در این شهر به‌طور جزئی افزایش یافته است اما سرعت افزایش حجم معاملات در این شهر نسبت به پیشروی قیمت، بسیار سریع‌تر و محسوس‌تر است.
    با این‌حال، فعالان بازار مسکن تقریبا در همه کلان‌شهرها وشهرهای بزرگ مرکز استان، استارت بازار کشوری مسکن برای ورود به فاز پیش‌رونق از اوایل امسال را تایید می‌کنند؛ به گفته آنها بازار معاملات مسکن به لحاظ حجم معاملات، هم‌اکنون روندی رو به جلو دارد و این در حالی است که انتظار می‌رود با تثبیت نرخ رشد قیمت مسکن در محدوده فعلی، حجم معاملات خرید و فروش مسکن نیز در مراکز استان‌ها، شهرهای بزرگ وسایر کلان‌شهرها افزایش یابد.
    محتوای آمارهای منتشر شده درخصوص تحولات قیمتی بازار کشوری مسکن طی سه ماهه اول امسال از قرار گرفتن شهر تهران در رتبه 11 تورم مسکن در بین سایر مراکز استان‌ها خبر می‌دهد. نرخ رشد قیمت مسکن بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته در پایتخت به 2/ 5 درصد رسید و این در حالی است که نرخ رشد قیمت مسکن در شهر تهران طی سه ماهه اول امسال در مقایسه با زمستان 95 معادل 8/ 0درصد افزایش یافت. زمستان 95 تهران در رتبه نهم تورم مسکن قرار داشت. مطابق با اعلام دفتر اقتصاد مسکن، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران طی بهار امسال به مرز 4 میلیون و500 هزار تومان رسید. متوسط قیمت مسکن در تهران زمستان سال گذشته با حدود 7 درصد افزایش نسبت به زمستان 94 از 4 میلیون و 200 هزار تومان به سطح 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار